Blog: Top 10 i ’19

Tekst Anette Vedfald | Foto Presse

Så er jeg tilbage med nye musikalske indspark her på bloggen. Derfor er det oplagt at fortsætte den gode tradition med at se tilbage på den musik, som udkom i det forgangne år.

Det har faktisk været lidt svært at udvælge de 10 numre nedenfor, da der virkelig kom meget godt musik ud til os i 2019. Men her er listen altså. Nogle er velkendte navne, også tidligere her på APPETIZE-listen. Andre har været ekstremt produktive i løbet af året og går derfor igen, mens andre er mere eller mindre ukendte.

APPETIZE-listens nummer 10 er ’Some Say’ med Nea

  • Teksten er egentlig lidt en gang sukkersød pop, som jeg slet ikke har været fan af siden teenage-alderen. Men eftersom at dén er sammensat med en ret sindrig melodi, så tildrager nummeret sig min opmærksomhed og sætter mig i en melankolsk stemning. Selve sangen handler kort og godt om at ville vente og atter vente på at en anden person en skønne dag vil elske én tilbage. Faktisk får jeg personligt associationer om, hvordan en stalker mon har det, når de ikke vil forstå at man ikke kommer til hverken at elske eller ønske at være sammen med dem. Havde teksten i sig selv været meget bedre, så havde nummeret også toppet langt højere her på listen. Nummeret er lige under tre minutter langt, så man kan nemt høre det på repeat et par gange, hvilket jeg også er kommet til at gøre.

APPETIZE-listens nummer 9 er ’Dance Monkey’ med Tones And I

  • Selvom sangstemmen er lidt skærende og faktisk halv-irriterende, så udnytter kunstneren sin stemme på en fantastisk kreativ og eksotisk måde. Nummeret giver desuden en særlig lyst til bare at danse og synge ‘Dance for me, dance for me…’, og det er også hvad nummeret hovedsageligt handler om. Nemlig at man bliver opslugt af en andens dans, og fortsat bare gerne vil se dem danse. Det er lidt finurligt, men sangen gror fast på én, og derfor har den også sneget sig med på APPETIZE-listen.

APPETIZE-listens nummer 8 er ’Don’t Call Me Angel’ med Ariana Grande, Miley Cyrus and Lana Del Rey

  • Den første gang jeg hørte det her nummer, blev jeg slemt skuffet. Jeg kunne slet ikke lide det og syntes det var en total svipser. Men jeg har sidenhen fundet ud af, at det åbenbart er et nummer, som man skal høre mange gange før man begynder at tage det til sig. Jeg har fundet små bidder hist og her, som jeg elsker, og det giver pludselig nummeret et helt nyt liv. Nummeret er skrevet som soundtrack til en genindspilning af ’Charlie’s Angels’, og handler i bund og grund om at kvinder godt kan stå for egen succes og dermed burde fortjene mere respekt end blot at blive opfattet som objekter – hvilket jeg jo kun kan være enig i. Nummeret indeholder derfor noget girl power, og selvom der er meget forstyrrende dingeling, så leverer Ariana, Miley og Lana stadig deres skønne sangstemmer.

APPETIZE-listens nummer 7 er ’Doin’ Time’ med Lana Del Rey

  • Lana Del Rey har udgivet sit 6. studiealbum med flere gode numre på skiven. Men dette nummer er blevet min favorit, selvom det ikke smadrer ud af højtaleren. Det bygger sig nemlig op til noget der langsomt, men sikkert trænger ind under huden på én. Som en snigende parfume, der sætter sig på ens hud og følger med én resten af dagen. Lana Del Rey har en unik klang i sin stemme og hendes måde at skabe musik på er ofte en lækker fusion af datidens Hollywood glamour og nutidens beat – hvilket dette nummer også er endnu et bevis på. Teksten er som altid også i en klasse for sig, der har en finurlig fortælling med sig samtidig med at det lidt er op til ens egen fantasi at fortolke helhedsplottet.

APPETIZE-listens nummer 6 er ’Beautiful People’ med Ed Sheeran feat. Khalid

  • Ed Sheeran kan bare det der med at skrive musik, som man bliver vild med, og ‘Beautiful People’ er ingen udtagelse. Selve nummeret handler om ikke at lade sig rive med af det glamourøse liv, hvor alt i virkeligheden kun går op i ren overfladiskhed. Moralen er at holde begge ben på jorden, men også at turde at være ”grim”. Teksten er ikke det første man bemærker. Derfor sætter dette nummer sig lidt fast som en eller anden vidunderlig godnatvise. Det har dog en fantastisk morale, og det er derfor helt fortjent at den er kommet med her på listen.

APPETIZE-listens nummer 5. er ’Almost (Sweet Music)’ med Hozier

  • Jeg synes, at det er ved at være lidt tid siden at Hozier sparkede døren ind med et ufravigeligt hit. Men nu har han altså gjort det igen, bare med lidt gladere toner end sidst. ’Almost’ er bestemt ens opmærksomhed værd på flere områder. Hozier lirer også denne gang et kæmpe ordspil af med bravour, og nummeret her har et delikat touch af jazzet swing, hvilket jeg er rigtig vild med. Det er samtidig et nummer, som man bliver i godt humør af, og som man kan fortolke næsten lige ind i egen kontekst.

APPETIZE-listens nummer 4 er ’Sucker’ med Jonas Brothers

  • Det her nummer føles som en bil, der helst vil ligge i overhalingsbanen. Dets rytme og beat er nærmest uundgåeligt ikke at blive revet med af, og brødrenes harmonier sidder også lige i skabet. Det spiller bare. Selve teksten er ren romantik om, hvordan man helt ukontrollerbart kan blive helt blød i knæene over en anden person. Men det er ikke på den ynkelige måde, men mere på den sexede og fascinerende facon. Derfor er ’Sucker’ helt velfortjent kommet helt op på APPETIZE-listens fjerde plads.

APPETIZE-listens nummer 3. er ’Señorita’ med Shawn Mendes and Camila Cabello

  • Det her nummer er egentlig en sikker favorit, da det ligger godt i sommerhedens beruselse og flirt. Men det er også et nummer, som man kan gå hen og blive træt af, da dens magiske effekt godt kan ende i glemslen, når man har hørt det lidt for ofte. Derfor indtager det ikke APPETIZE-listens førsteplads. Selve teksten er heller ikke videre nyskabende, men det er dog stadig et godt nummer med eksotiske rytmer og romance. Nummeret kalder aftensolen frem og Camila Cabello og Shawn Mendes’ stemmer flyder godt sammen i denne sensuelle dans af et kærlighedsnummer. Så jeg vil helt klart genhøre det i de kommende sommerperioder fremover.

APPETIZE-listens nummer 2 er ’Lose You To Love You’ med Selena Gomez

  • Selvom det er en stille ballade, så er det et stærkt nummer med en ret genkendelig smerte. Her er nemlig et nummer, der kan give gåsehud, hvis man læner sig tilbage og lytter efter. Hvis man har oplevet ulykkelig kærlighed , så går teksten også lige i hjertet. Nummeret har ikke den typiske pop-musikalske formulering for et såret hjerte. Derfor måtte jeg også selv lige spidse ører den første gang jeg hørte nummeret. Men jeg var ikke i tvivl om, at jeg kunne lide det, da lyrikken samtidig også bygges godt op nummerets struktur og kulmination.

APPETIZE-listens nummer 1 er ’Hollywood’s Bleeding’ med Post Malone

  • Dette nummer lå egentlig på en ret sikker førsteplads fra starten af. Men det var dog næsten lige ved at måtte vige pladsen i sidste øjeblik. ’Hollywood’s Bleeding vandt dog alligevel, da teksten bare var det stærkere. Det er nemlig et yderst mageløst nummer i og med at der bliver spillet på så mange komponenter og dermed også følelser. Det er musik på højt plan, der taler lige ind i det inderste mørke af sorg og kærlighed. Det er lidt undertippet som et mainstream hit, men det kan altså noget, der giver mig gåsehud.

Der var selvfølgelig også en masse andre gode hits i 2019, som desværre ikke lige nåede med på listen her. Men benyt endelig lejligheden til at kommentere med, hvad I måske syntes var gode og bemærkelsesværdige hits igennem året 2019.

About Anette Vedfald 91 Articles
Anette er musikskribent for appetize.dk og laver både spændende interviews og anmeldelser. Derudover er vi så heldige, at hun også har sin egen appetize-blog. Den kan du læse her.