Top 10 i ’21

Tekst og grafik Anette Vedfald | Foto Presse

Vi er allerede godt i gang med 2022 og for femte år i træk betyder det også, at det er tid til at kigge på noget af den musik, der fængede i 2021. For på trods af nedlukninger og aflyste koncerter verden over, så har musikbranchen ikke lagt sig helt hen i hjørnet for at dø langsomt. Den har tværtimod kæmpet bravt for at holde skinnet på næsen og samtidig beriget vores liv med lækkerier til øregangene. Jeg forsøger i den forbindelse ikke at være forudindtaget og favorisere visse kunstnere. Men der forekommer dog visse gengangere, fordi de simpelthen bare er deciderede hitmagere og derved også er svære ikke at lade sig besnære lidt af. Men her er resultatet altså – rigtig god fornøjelse!

APPETIZE-listens nummer 10 er ‘Mums’ med Tessa

Det lå ikke umiddelbart i kortene, at et nummer af denne kaliber skulle ramme Appetize-listen. For jeg hører personligt ikke selv meget af denne slags musik, men ikke desto mindre må jeg indrømme, at Tessa kan noget. Hun er fræk, som i virkelig fræk, men det er dog lidt forfriskende, når det endelig er en kvinde, som giver diverse selvfede handyrsrappere baghjul i pitch, tekst og uartighed. Det oplever man ikke så tit, selvom der dog er kommet flere stærke kvinder i branchen henover årene. Som kvinde kan jeg godt relatere til Tessas ’Mums’-tekst, selvom det nok ikke er noget, som jeg selv kunne finde på at synge for andre end kæresten. For nummeret er som sagt uartigt og bestemt ikke for små uskyldige ører, da teksten handler om, hvor meget Tessa vil gøre visse frække ting ved en gut, som er – ja ’mums’.

Foto Universel Music Group

APPETIZE-listens nummer 9 er ’Drivers Licence’ med Olivia Rodrigo

Det er en stille ballade, der ligger på listens niende plads. Sangen handler om tabt kærlighed og knuste drømme. Om bedrag og tomhed. Noget som mange vel nok kan nikke genkendende til, og særligt hvis man sætter sig i et ungt menneskes sted, som netop lige har fået sit kørekort og følelsen af den ’frihed’, der følger med. Man skal lige lytte til nummeret et par gange, da den ikke fænger helt vildt i første omgang, og på nogle punkter kan nummeret endda godt lyde hen i retning af Ariana Grandes ’Break Free’. Hvilket måske også bidrager til, at den lidt nemmere glider forbi ens opmærksomhed. Men ikke desto mindre er det altså nået med her.

Foto Universel Music Group

APPETIZE-listens nummer 8 er ’Save Your Tears’ med The Weeknd

Også i år sniger The Weeknd sig ind på på APPETIZE-listen i samarbejde med Ariana Grande, som virkelig klæder nummeret – og muligvis også tager det op til det næste niveau. For det ville i al fald ikke være det samme nummer uden hende, og det er egentlig heller ikke fordi, at det er et af The Weeknds absolut bedste numre. Men det er dog ét af de bedre hits, som kom ud af 2021. Sangen taler til det yngre publikum og handler om, hvordan to tidligere kærester mødes i byen og tager flugten i stedet for at se hinanden i øjnene. Om de følelser det i situationen skaber i begge parter, da gamle følelser jo som bekendt har svært ved at dø helt. Men også på dette nummer er The Weeknds 80’er vibe repræsenteret, og det giver noget genkendeligt for det lidt ældre segment.

Foto Sony Music

APPETIZE-listens nummer 7. er ’Easy On Me’ med Adele

’Easy On Me’ mangler nok lidt af den der svung og lussingeeffekt, som ellers er noget af Adeles trademark, og som hun er aldeles perfekt til at uddele med bravur og elegance. Men måske det skyldes, at dette nummer er en meget mere lavtonet ballade med ægte melankoli, hvor Adele faktisk er meget mere øm og sårbar. Balladen har også stadig en rækkevidde, der lægger sig lunt i svinget op ad den vej, som Adeles andre stærke klassikere kører på. Derfor har det også fortjent sin plads her på listen. Hendes stemme er som altid fænomenal, og teksten fejler bestemt heller ikke noget. For fortalt ud i fine metaforer handler sangen om, hvordan man nogle gange bare ikke orker at kæmpe mere, når forholdet er gået i hårknude og tingene ikke ændrer sig. Det giver ofte en vis sorg, når man derpå går hver til sit og det her er i dén forbindelse Adeles svanesang.

APPETIZE-listens nummer 6. er ’Leave The Door Open’ med Bruno Mars, Anderson .Paak, Silk Sonic

Bruno Mars har kastet sig ud i et yderst succesfuldt soul train med pladen ’An Evening With Silk Sonic’. Det er virkelig silkeblødt soul, der kunne minde om noget skrevet i 1970’erne, og der giver da også både associationer til Al Green, Marvin Gaye, Stevie Wonder og Bee Gees. Det er top-lækkert at lytte til, og jeg har f.eks. flere gange taget mig selv i pludselig bare at glide over i en anden og meget behagelig atmosfære, hvor tiden står stille. Men det er nu heller ikke, fordi man behøver at følge med og gå meget op i selve tekstens indhold, da det bare er ren forførelseslir ud i alle kunstens regler for en charmør – hvilket man må sige at Brunos forførende stemme bestemt forstår at sætte trumf bag.

Foto Sony

APPETIZE-listens nummer 5. er ’House On Fire’ med Jonah Blacksmith

Danske Jonah Blacksmith fortjener helt sikkert sin plads på APPETIZE-listen i denne omgang, da de har udgivet endnu et superfedt og lækkert nummer. Dets hastighed, lettere rocket beat og umiddelbarhed taler til mig, og dets op-og nedgange får lige pulsen med op at vende i omkvædet ved første gennemlyt. Kort fortalt handler ’House On Fire’ om, hvordan et forhold nemt kan gå i stå og nærmest til sidst ende med at stå i ødelæggende flammer. Om hvor ensomt det kan føles, når det kun er den ene part, der forsøger at redde stumperne og slukke ildebrande, mens den anden part virker blind eller ligeglad. Det er noget, der går lige i hjertet og som bestemt er flere lyt værd.

APPETIZE-listens nummer 4. er ’Black Like Me’ med Mickey Guyton

’Black Like Me’ er en forholdsvis stille ballade med et ret vigtigt budskab. Den handler nemlig om at på trods af delte meninger, så er der altså en forskel på, hvilken hudfarve man har i forhold til, hvilke rettigheder man ofte oplever bliver krænket. Et nummer der selvfølgelig kommer i kølvandet på sidste års ’Black Lives Matters’-gryden, som kogte verden over efter mordet på afroamerikaneren George Floyd. Jo mere jeg hører nummeret, jo mere monster-fedt synes jeg, at det er. For det er så fint og udtryksfuldt omkring et faktum, som er fuldt ud berettiget også at tale højt om her 156 år efter slaveriets ophør i USA. Der var derfor heller ingen tvivl om, at jeg ville have dette nummer med på APPETIZEs Top 10.

APPETIZE-listens nummer 3. er ’Happier Than Ever’ med Bille Eilish

Allerførst bemærkede jeg ikke sådan lige umiddelbart dette nummer. For dets begyndelse kan godt minde om en slidt grammofonplade med Edit Piaf en stille aften i en ensom taglejlighed i Paris, hvilket selvfølgelig kan have sin charme, men også være temmelig ensformigt og småkedeligt. Men det er da heller ikke dér, at jeg synes, at nummeret brillerer mest. Det sker først, da et temposkift ca. 2.30 minutter inde i nummeret pludselig tager fart, så gåsehuden pibler frem. Det får således også starten til at virke mindre frygtelig. Ja faktisk får nummeret en slags dybde, som må siges at være et genialt træk fra Billies side. Hele teksten handler i bund og grund om, hvor giftige nogle forhold kan være allerede fra starten af, når man stoler på det forkerte menneske. Men også at det jo desværre først er en lektie, som man har gjort sig bagefter.

APPETIZE-listens nummer 2 er ’Bad Habbits’ med Ed Sheeran

Ed Sheeran har igen skabt et megahit, som er svær at glemme. Jeg skulle således heller ikke lytte mange gange til nummeret ’Bad Habbits’, før dets rytme og op-og nedgange sad fast indvendigt. Selvom det er en lidt tragisk tekst, så har den stadig en slags party-faktor, hvilket virker lidt selvmodsigende og så alligevel ikke. For selve nummeret omhandler, hvordan ens dårlige vaner nemt kan overtage kontrollen og efterlade én hvileløs efter næste fix – hvilket i nogle tilfælde tit følges ad med mørkets frembrud, og hvor nattelivets fest og farver indbyder til at løsne hæmningerne noget mere.

Foto Universal Music Group

APPETIZE-listens nummer 1 er ‘I Still Have Faith In You’ med ABBA

2021 var året, hvor ABBA gjorde deres længeventede comeback, som desuden skete med dette nummer. I starten var jeg ikke sådan helt væltet omkuld af begejstring. Men efter at have lyttet til hele albummet ’Voyage’, kom dette nummer mere og mere ind under huden på mig. Egentlig kan jeg bedst lide nummeret ’Keep An Eye On Dan’ rent betoning-og tempomæssigt. Men rent tekstmæssigt står dette nummer helt klart stærkere og derfor er dét kommet med på listen i stedet for. ABBAs numre har jo altid føltes som om, at ABBA selv delte ud af meget personlige fortællinger, og dette nummer er ingen undtagelse. Det er nemlig en smuk fortælling om, hvordan man efter mange års adskillelse og fjendskab pludselig godt kan finde melodien og tilliden igen og samarbejde om noget, der er større end én selv. At tiden indimellem læger mange sår, og hvem har ikke altid håbet på, at dette ville ske for lige netop ABBA.

Således kom APPETIZE-listen for 2021 altså til at se ud. Fyld selv flere fede numre på listen og del også gerne input med os.