Undgå samarbejde med dårlige betalere

Reklame

Annonce – Det er heldigvis sjældent størstedelen af kunder og samarbejdspartnere, der ikke betaler deres regninger, og mængden af ubetalte regninger varierer fra virksomhed til virksomhed. Der er heldigvis mange ting, du kan gøre for at undgå at indgå samarbejde med dårlige betalere. Det er nemlig ikke rene tilfældigheder, der bestemmer, om en potentiel eller nuværende kunde er en dårlig betaler eller ej. Vi har samlet tre tips til, hvordan du som virksomhed kan identificere og undgå dårlige betalere og dermed til gengæld opnå bedre økonomi, likviditet og en stærkere bundlinje.

  1. Vær varsom med, hvem du giver kredit til

Det er vigtigt, at du ikke blot giver kredit til hvem som helst, eller at du tilbyder og giver virksomheder og private kunder kredit bare fordi, det er noget, ”I plejer at gøre”. Du bør altid vide, hvorfor du giver kredit til din kunde, og du bør vurdere, om du kan have tillid til, at kunden betaler sin regning. På den måde minimerer du risikoen for, at du yder kredit til en kunde, som i virkeligheden ikke har mulighed for eller økonomi til at betale pengene. Der vil dog desværre aldrig være 100% garanti for, at du helt undgår dårlige betalere, men sikkerheden for at du får dine penge øges herved gevaldigt.

  1. Benyt dig af løbende betaling og up-front betaling

For at undgå dårlige betalere kan det være en god ide at anvende en differentieret kreditpolitik. Du kunne for eksempel give ældre, loyale kunder en lang kredit, mens nye og mere usikre kunders betalingsfrist kan være kortere. Dertil er det altid en god ide at afregne umiddelbart efter arbejdets udførelse, så din kunde ikke modtager en regning længe efter og dermed har større risiko for at gøre indsigelser mod det krav, du har sendt.

Har en mere usikker kunde brug for en lang kredittid, kan du også anvende alternative metoder som for eksempel en del af betalingen up front for at bevise viljen til at betale beløbet. Et alternativ kan være en løbende betaling, hvis debitor blot har svært ved at betale hele summen på en gang.

  1. Foretag en grundig kreditvurdering af kunder og samarbejdspartnere

Vores bedste og vigtigste råd til at minimere risici i forbindelse med kredit er at lave en kreditvurdering af den virksomhed eller private kunde, du indgår en handel med. Der findes heldigvis gode og effektive løsninger til at lave en god og sikker kreditvurdering. På Bisnode.dk kan du få adgang til en grundig kreditvurdering af virksomheder og privatpersoner og derved gøre kreditvurdering af virksomheder og kunder så nem og effektiv, som muligt, ved at træffe beslutninger på baggrund af pålidelige data. Herunder blandt andet kunders betalingsmønstre og opdateringer om, hvis en kunde muligvis ikke betaler næste regning. Du kan læse mere om Bisnodes kreditvurdering af virksomheder og kunder ved at klikke her.