Teateranmeldelse: SUGAR på Aalborg Teater

Tekst Malene Ørts | Foto Presse (Allan Toft - Aalborg Teater)

Onsdag aften åbnede Aalborg Teater dørene for premieren til musicallen SUGAR, baseret på filmen ’Some Like It Hot’ (Ingen er Fuldkommen) fra 1959, der havde Marilyn Monroe i rollen som den skønne, flirtende og smånaive Sugar Kane.

Skaf mig en sax og en bas

Året er 1929, Chicagos gader er mørke og kolde, depressionen har ramt og det mærker især de to musikere Joe (Nikolaj Bjørn-Andersen) og Jerry (Albert Stein Ankerstjerne). Der er nemlig ingen, der står og mangler en saxofonist og en kontrabassist – altså lige ud over et kvindeband, hvilket naturligvis er meget uheldigt for de to herrer. Hvad der er endnu mere uheldigt for dem er, at de pludseligt bliver vidner til et opgør imellem to bander, og den hårdkogte gangsterboss Spatz (Bolette Nørregaard Bang) er ikke typen, der efterlader vidner. Desperate tider kræver desperate tiltag, så ved hjælp af parykker, kjoler, høje hæle og læbestift forvandler Joe sig til Josephine og Jerry til Daphne, og så er de om bord på toget mod solrige Miami sammen med et helt band, der kun består af kvinder.

Nu er det sengetid for de artige piger

Men artige er kvinderne i Sweet Sues (Marie Knudsen Fogh) kvindeband langt fra. Især den smukke Sugar (Karla Rosendahl) er ude på narrestreger, hvilket bestemt ikke gør hele den komiske og bizarre situation nemmere for stakkels Joe og Jerry – eller Josephine og Daphne – der kæmper for ikke at blive afsløret i deres enorme, men livsnødvendige løgn. Sugar er nemlig meget sød, omsorgsfuld og kærlig over for sine nye veninder.

Stående applaus

Det var et begejstret publikum, der rejste sig fra deres sæder og gav et langt stående bifald til de dygtige skuespillere, musikere og bandet, da de til slut kom ud og bukkede for salen – og det var mere end velfortjent. Niveauet var tårnhøjt på alle fronter, og et ekstra bifald gik til en meget rørt Niels Søren Hansen, der nu både kunne fejre sit 30-års jubilæum som kapelmester på Aalborg Teater, samt en fuldstændig fantastisk og meget vellykket premiere på SUGAR.

Silhuetter, skygger, fjer og farver

Hele showet bar præg af stor professionalisme og folk, der brænder for det, de laver. Der var kælet for alle detaljer – iscenesættelsen, lyset, koreografien, kostumerne samt de lækre toner af jazz gjorde hele forestillingen livlig og meget bjergtagende. SUGAR er en skøn, sjov og sensuel musical, der oser af talent både på og bag scenen, og den fortjener uden tvivl 6 ud af 6 stjerner herfra.