Navneskift markeres med ni dages gratis aktiviteter

Billede stammer fra den nye reklamefilm

Nordjyllands Historiske Museum, der tæller 14 udstillingssteder i Aalborg, Mariagerfjord og Rebild kommuner, skifter navn og får nyt design. Nordjyllands Historiske Museum bliver til Nordjyske Museer. For at markere navneskiftet og for at udbrede kendskabet til det nye brand inviterer museet sine gæster gratis indenfor i hele ni dage, hvor der også vil være en masse gratis aktiviteter både på og uden for museerne.

”Vi vil gerne vise både lokale og turister, hvor mange gode oplevelser, der gemmer sig bag navnet Nordjyske Museer, og selv om de færreste nok når hele vejen rundt på de ni dage, festlighederne varer, så håber vi, at folk får så gode oplevelser, at de får lyst til at besøge os en anden gang”, siger Lars Christian Nørbach, der er museumsdirektør for Nordjyske Museer.

Historisk Festival 2021 kalder museet de ni dages festligheder, der indledes lørdag 29. maj. Udover fri entre kan gæsterne også opleve mere end 70 gratis arrangementer – blandt andet byvandringer, rundvisninger og foredrag, og på museets facebooksider og på hjemmesiden nordjyskemuseer.dk kan man i løbet af festivalen deltage i konkurrencer og vinde alt fra årskort og byvandringer til varer fra museumsbutikkerne. Hovedpræmien er en eksklusiv rundvisning for ti personer i koldkrigsbunkeren REGAN Vest, som først åbner for offentligheden om lidt mere end et års tid.

”Koldkrigsmuseet REGAN Vest er vores nye store flagskib, og det har da været medvirkende til, at vi nu har foretaget så omfattende en opdatering af vores brand”, forklarer museumsdirektøren og uddyber:

”Nordjyske Museer er resultatet af museumsfusioner foretaget i flere omgange hen over de seneste ca. 20 år, og ikke mindst markedsføringsmæssigt har det været en udfordring at drive en organisation med så mange forskellige lokationer og emner. Vi har alt fra vikinger og vindmøller over lystfartøjer og lokalhistorie til cirkus, apotekerhistorie og nu senest kold krig – blandt andet. Men fælles for det hele er, at vi vil gøre historien nærværende og vedkommende for vores gæster, og det fortæller vi med vores nye brand. Vi giver historien liv”, fastslår Lars Christian Nørbach.

Billede stammer fra den nye reklamefilm

Fokus på kunderejsen

”Vi har de seneste år arbejdet med at trimme organisationen og blandt andet skilt os af med en del urentabel bygningsmasse. Den tid er forbi, hvor museerne kun kan forlade sig på offentlige tilskud, så den fremtidige strategi har fokus på at øge egen-indtjeningen, og blandt andet derfor er det vigtigt, at vi er tydelige i vores brand. Med REGAN Vest får vi en ny, international attraktion, og den vil helt automatisk være med til at sætte Nordjyske Museer på landkortet, så det er det helt rigtige tidspunkt for os at samle organisationen, sætte fokus på kunderejsen og blive mere synlige over for ikke bare vores gæster, men også fonde, sponsorer og andre samarbejdspartnere”, forklarer Lars Christian Nørbach.

”Samtidig skal vi blive bedre til at udnytte synergieffekten mellem afdelingerne, og blandt andet derfor skifter begge vores vikingemuseer navn, så de hænger bedre sammen. Lindholm Høje Museet i Nørresundby hedder fremover Vikingemuseet Lindholm Høje, og Vikingecenter Fyrkat ved Hobro hedder nu Vikingemuseet Fyrkat”, uddyber Lars Christian Nørbach.

Med navneskiftene implementerer museet også en ny designlinje, som er udarbejdet i samarbejde med Aalborg-bureauet Det Nye Sort. Det nye design vil de kommende måneder stille og roligt blive rullet ud over hele organisationen og blive synligt på flere og flere udstillingssteder og platforme.

Billede stammer fra den nye reklamefilm

Festivalprogram

Et af de første steder, det nye design bliver synligt, er på museets hjemmeside, der også skifter navn fra nordmus.dk til nordjyskemuseer.dk. Her kan man blandt andet se en ny reklamefilm for Nordjyske Museer, og det er også her, man fra torsdag 20. maj finder hele programmet for museumsfestivalen, der kører fra lørdag 29. maj til og med søndag 6. juni. Hvis publikum tager godt imod den, vil museet overveje at gøre det det til en årligt tilbagevendende begivenhed. På grund af corona-restriktioner og forsamlingsloft skal man booke billet til alle de gratis arrangementer. Billetterne frigives kl. 9 torsdag 20. maj, og da museet ønsker, at så mange mennesker som muligt kan tage del i oplevelserne, kan man maks. booke to billetter pr. transaktion.

”Mange af vores medarbejdere har budt ind med sjove arrangementer, og vi glæder os rigtig meget til at vise både eksisterende og nye publikummer, hvor mange gode oplevelser, der gemmer sig bag navnet Nordjyske Museer”, siger en glad museumsdirektør.

 

Se den nye hjemmeside og filmen her: www.nordjyskemuseer.dk

Oversigt – nye navne Udstillingssteder:

Nordjyllands Historiske Museum bliver til Nordjyske Museer

Lindholm Høje Museet bliver til Vikingemuseet Lindholm Høje Vikingecenter

Fyrkat bliver til Vikingemuseet Fyrkat

Hjemmesiden nordmus.dk bliver til nordjyskemuseer.dk

Instagramsiden Nordjyllands Historiske Museum bliver til Nordjyske Museer

Facebooksider

Nordjyllands Historiske Museum bliver til Nordjyske Museer

Lindholm Høje Museet bliver til Vikingemuseet Lindholm Høje Vikingecenter

Fyrkat bliver til Vikingemuseet Fyrkat

Arkæologi Nordjyllands Historiske Museum bliver til Arkæologi Nordjyske Museer

REGAN Vest – danskernes koldkrigsmuseum bliver til Koldkrigsmuseet REGAN Vest