Anmeldelse: Stærk tobak og Mariekiks i AKKC

Tekst Malene Ørts | Foto presse

Onsdag d. 27. april kunne man se SHU-BI-DUA ­– The Musical i AKKC. Det var det første af seks shows inden produktionen drager videre på turne i resten af landet. SHU-BI-DUA ­– The Musical havde premiere tilbage i 2015, hvor den modtog fantastiske anmeldelser og solgte over 180.000 billetter. Efterspørgslen på en genopsætning var derfor stor, og siden efteråret 2021 har det igen været muligt at opleve showet, der er spækket med ørehængere såsom ”Står På En Alpetop”, ”Hvalborg” og ”Stærk Tobak”.

Aalborghallen var fyldt op, hovedsageligt af et lidt ældre publikum, der var helt klar på at få et genhør med Shu-bi-duas mange landeplager. Lyset i salen blev slukket, scenelyset blev tændt, og da de første toner af Den Røde Tråd lød var showet skudt i gang.

På scenen møder man for første gang unge Mick (Kasper Sonne), som vi følger fra barn til voksen i 70’erne og 80’ernes Danmark, på godt og på ondt. Han kæmper nemlig med at finde sin plads i livet – eller i solen, om man vil – og det kan jo være en smule svært, når ens mor (Trine Pallesen) presser på med, at man skal være ligesom alle andre, og ens far (Ole Boisen) er stamgæst på Mosters Bodega, der er præcis lige så brunt og røgfyldt, som det lyder. Heldigvis har Mick en fantastisk og livlig fantasi, der følger ham og muliggør at bygge hele hans verden op omkring Shu-bi-duas mange finurlige, kække og smågakkede sangtekster.

God fantasi over hele linjen

Det er ikke kun Mick, der har en god fantasi. Scenografien manglede intet, og folkene bag har formået at løse det visuelle så flot, at publikum hverken blev snydt for en alpetop, et kæmpe Sankt Hans bål og sågar en bus, der gjorde hele forestillingen meget levende. De mindre detaljer var der også styr på og de dukkede i hobetal, f.eks. i form af en masse denim, T-shirts med ”Esso” logoet og ”Atomkraft? Nej tak”, en Olsen Banden-plakat samt et retro Casio-ur på den voksne Micks (Thor Vestergaard) håndled, der tilsammen gav en gennemført følelse af, at blive taget et halvt århundrede tilbage i tiden.

Alting har en ende

Da showet nærmede sig sin slutning var der lavet en fin hyldest til Michael Bundesen, som udløste en stående applaus fra den fyldte sal, som så fint bevidnede, at selvom en kræftsygdom desværre gjorde livets skjorte for kort til Bundesen tilbage i 2020, så har han og de andre ”Shubbere” bidraget stort til den danske sangskat og banet sig vej ind i manges hjerter.

SHU-BI-DUA – The Musical er en sød og hjertevarm fortælling, der undervejs formåede at frembringe både latter, små snøft, gåsehud og højlydt begejstring, når de dedikerede Shu-bi-dua kendere i salen hørte referencer, der indikerede hvilken sang, der var den næste på listen. Shu-bi-dua kendere apropos, så gjorde det mig rigtig glad at se, at der var enkelte iblandt publikum, der havde husket at pakke Mariekiksene til ”kasteskyts”, da der blev sunget om hvalen Hvalborg ­– hvilket også bragte et smil på læben hos de optrædende.

5 stjerner

Til trods for en lidt langtrukket 1. akt, der godt kunne have brugt en smule mere energi og kød på selve historien, så er der ikke meget negativt at sige om SHU-BI-DUA – The Musical. De talentfulde medvirkende, det kreative hold bag koreografi, lys, lyd og iscenesættelse samt showets band fortjener 5 stjerner og en varm anbefaling for en skøn levering af Shu-bi-duas folkekære musik.