Anmeldelse af ’Anden bringer ud’ – Anders Matthesen

Den rutinerede standup komiker Anders ’Anden’ Matthesen optrådte hele to gange lørdag aften med sit nye standup show ’Anden bringer ud’. Det foregik i den store sal i AKKC, der med sine 2173 m2 kan rumme mellem 804 til 2430 siddende publikummer eller 3250 stående.

Anden blev modtaget med kæmpe applaus, da han gik ud scenen og proklamerede, at nu ”skulle vi sammen ud på en komisk ekspedition”. Han kom godt fra start og lagde hårdt ud med at småfilosofere over pebernødder og deres værdi – eller mangel på samme – hvorefter han hurtigt konkluderede, at kammerjunken måtte være ’”pebernøddens ligblege fætter”. Det var noget der rigtigt fik gang i publikum, og dermed beviste at trods de mange år på bagen som standup-veteran, så havde Anden stadig et godt tag i sit publikum. Han udtrykte også en stor glæde ved stadig at komme rundt og optræde for folk, og han høstede generelt stor applaus i den første del af sit show. Men på trods deraf så tabte han dog lidt terræn midtvejs og en decideret latterkrampe udeblev for så vidt. Han kom dog stærkt igen hen imod slutningen, hvor han blandt andet fortalte om, at han havde ’stjålet’ fra den konkursramte Fætter BR, fordi de ikke ville udlevere varer på tilgodehavende. Generelt set fik selvjustitsen Anden tilbage i gear, og selvom aftenens emner virkede lidt tilfældigt udvalgte, så samlede han godt op på aftenens tidligere jokes, der blandt andet havde budt på trivielle emner som zoologisk have, safari i Afrika, børn der stiller spørgsmål vedrørende svampe, flaskepantens forbandelse og svenskere i Københavns lufthavn.

Anden virkede skarp og god til at italesætte de sarte hverdagssituationer, som man kunne genkende sig selv i. Han var ligeglad med politisk korrekthed, og det gav pote hos publikum inklusiv undertegnet. Han virkede slet ikke arrogant eller fandenivoldsk som i nogle af sine tidligere shows, men derimod helt nede på jorden og i et pudseløjerligt hyggehumør, der tydelig tiltalte nordjydernes facon. Men selvom jeg virkelig nød Andens sjove vendinger og komiske fremstilling af en så triviel ting som kammerjunkere, så udeblev den dybe latter desværre og derfor kan jeg ikke give showet topkarakter. Jeg var dog underholdt og applauderer for de mange års erfaring på scenen, hvilket udløser 4 ud af 6 stjerner for Andens show.