Somera vækster på tekster i frie og faglige rammer

TEKST ALEXANDER KOKKEDAL | FOTO JOHNY KRISTENSEN

Somera

Tekstbureauet Somera ApS blev startet op tilbage i 2013 under navnet ”Kvalitetstekster.dk” af en 17-årig Kristian Scharling under gymnasietiden. Scharling havde tidligere haft et studiejob som tekstforfatter hos en webshop, og da den flyttede til udlandet, besluttede han sig for at stifte sin egen forretning, der specialiserer sig i udarbejdelse af tekster til online markedsføring.

Siden da har virksomheden vækstet støt. Overskuddet i 2017 er en tredobling af sidste års, og Somera huser nu 14 ansatte, hvoraf de 12 er tekstforfattere, i dens lokaler på Danmarksgade. Hver tekstforfatter har sin egen fag- eller specialviden, og man bestræber sig i Somera på at matche kunden med den bedst kvalificerede til at løse opgaven.

Somera tilbyder en bred vifte af services: Nyhedsbreve, produktbeskrivelser, pressearbejde, blogindlæg, oversættelse til/fra fremmedsprog, korrekturlæsning, transskribering og sparring på online strategi – de gør det hele med et fokus på høj faglighed og professionalitet!

Gode tekster skal trække kunder til

Direktør i Somera, den føromtalte stifter Kristian Scharling, beskriver virksomheden og dens arbejde for andre virksomheder ganske fyndigt.

– Vi hjælper vores kunder med selv at inspirere deres kunder og levere noget værdifuldt indhold til deres målgruppe, som i sidste ende genererer køb og salg i butikken, siger Kristian Scharling.

– Vi går op i at skabe noget forretning for vores kunder, så vi går meget mere datadrevet til værks. Vi går ind og ser på, hvad folk søger på, hvad der virkede i sidste måned, og hvilke typer indhold folk udviser interesse for, fortsætter han.

Blandt tekstbureauets kunder finder man mange konsulenter, der skal have noget af deres kundskab formidlet i en form, de fleste kan forstå. Hvad det angår har tekstforfatterne i Somera en god procedure.

– Ofte gør vi det, at hvis vi eksempelvis har en kunde, der gerne vil sælge sig selv, så kan det være, vi ringer ham op og laver et kort interview på måske en halv time og får trukket den ekspertviden ud af ham, som vi skal bruge, fortæller Kristian Scharling.

Kunden kan i øvrigt give nogle fif om, hvor tekstforfatteren selv søger den relevante, resterende viden, der skal bruges for at kunne levere et produkt, der møder de faglige forventninger. Det gælder netop om at minimere det arbejde, kunden selv skal lægge i det.

– Når de henvender sig til os, er det typisk for at spare noget tid og få gjort et stykke arbejde, så det skal ikke være sådan, at de bruger ekstra meget tid, bare fordi de bruger os, understreger Kristian Scharling.

– Vi prøver for så vidt muligt at lave en plug’n’play-løsning, hvor kunden siger: ”Vi skal have et blogindlæg om X-emne. Her er målgruppen og den stil, jeg gerne vil have lagt for dagen”, og så prøver vi at tage mest muligt arbejde væk fra deres skuldre, fortæller han.

Somera

Kunde endte øverst på Google med 20.000 besøg for et beskedent beløb

Succeshistorierne har Somera mange af, og en af dem omhandler en webshop, der ønskede at blive kendt som stedet, unge gik til for at købe deres festudstyr, bl.a. shotglas og red cups til drukspillet beerpong. En tekstforfatter blev sat på opgaven, og vedkommende satte sig ind i, hvad der tiltrak netop det kundesegment, hvilket så mundede ud i en guide over de 10 bedste drukspil, som webshoppen kunne få op på sin side.

– Vi lavede en god, dybdegående artikel, og efter et halvt år lå den nr. 1 på resultatlisten, når man googler ”drukspil”, og årligt genererer det omkring 25.000 besøgende til deres hjemmeside, fortæller Kristian Scharling.

– Så kan man jo måle, at hvis kunden skulle købe den her trafik andre steder, ville det koste i omegnen af 50.000-60.000 kr. for at få de samme besøgende ind på hjemmesiden, og de gav få tusinde kroner for indlægget, fortsætter han.

– Det er ikke fordi, at samtlige af de her nogen og 20.000 køber et produkt, men de har været inde på hjemmesiden, og det gør så, at virksomheden kan målrette deres onlineannoncering mod de tidligere besøgende, understreger Kristian Scharling.

Vokser med kunden – og hjælper med både stort og småt!

Tekstbureauet er kommet langt siden den tid, hvor Scharling arbejdede gratis med tekstforfatning mod, at hans første ”kunder” ville henvise til ham, når andre virksomheder havde brug for en god tekstforfatter. Somera har nydt godt af at være under udvikling i tandem med kundekredsen.

– Nu er vi et forholdsvist ungt bureau på 4. år, hvor der hele tiden kommer nye muligheder, tendenser og interesser hos kunderne. Typisk er de virksomheder, vi arbejder sammen med, heldigvis også i vækst, så de udvider sig også enten til nye lande eller arbejdsområder, så der er hele tiden nye ting at tage fat på, siger Kristian Scharling.

Somera’ fokus på trods alt at holde fast i kerneservicen – at skrive gode tekster, der trækker kunder til – har placeret virksomheden i en unik position med minimal konkurrence, idet lignende forretninger typisk overgår til bredere marketingbureauer og nedprioriterer specialiseret tekstforfatning.

– Først og fremmest har vi helt overlagt valgt at sige, at vi er gode til det, der handler om tekster, så det er kun det, vi arbejder med, og så giver vi noget sparring til vores kunder om, hvor de måske kan gå hen og få lavet nogle videoer, et podcast eller andet, fortæller Kristian Scharling.

Skiftende kundetyper fordrer skiftende tilgange til, hvor meget Somera er inde over kundens virksomhed. Nogle kunder ønsker i første omgang blot blogindlæg eller effektiv e-mailmarketing, mens andre ønsker en bredere løsning, hvor Somera overlades en højere grad af autonomi med et dertilhørende ansvar, virksomheden gerne tager på sig.

– Når vi får lov at gå linen ud og har råderum til at lave noget kreativt og lidt ekstraordinært, skaber vi også rigtigt gode resultater for vores kunder, fortæller Kristian Scharling.

– Vi har også nogle rigtigt langvarige samarbejder, hvor vi virkeligt leverer noget, hvor man bare kan se, at det er langt ud over grænsestandarden, og hvad konkurrenterne gør, og det kan heldigvis måles på vores kunders bundlinje i sidste ende, forsikrer han. Somera

Tekstforfatning i en laissez-faire-kultur, hvor direktøren tager til Lissabon

Der er en laissez-faire-arbejdskultur på Somera’ kontorer med en høj grad af frihed til at tilrettelægge sin egen arbejdsdag. Tekster kan man skrive fra hvor som helst, hvilket direktør Kristian Scharling på det seneste har været flittig til at demonstrere.

Efteråret har han tilbragt med at rejse rundt i verden og forfatte en masse tekster i dialog med sine kolleger hjemme i Danmark. Det startede med en enkeltbillet til Geneve, så en måned i Frankrig, en måned i Lissabon og et par dage i Spanien efterfulgt af halvanden måneds rundrejse i Asien.

– Det har været et dejligt egoistisk valg for mig selv om, at jeg ville noget andet end bare sidde at arbejde og opbygge min forretning. Jeg var gået lidt kold i hverdagen herhjemme i Aalborg, hvor det bare handlede om at møde ind på kontoret, arbejde og hænge ud med venner, familie eller kæreste bagefter, beretter Kristian Scharling.

– Der skulle ske noget mere for mig, og så var det en dejlig test for mig selv i forhold til at rejse til et andet land, hvor jeg ikke kendte nogen, skabe nogle bekendtskaber og arbejde derfra, fortsætter han.

Her for tiden er Scharling atter i Danmark, inden han i januar først skal på skiferie og senere til Sydamerika. Fra den netop overståede rejse har han formået at løse mange forefaldne arbejdsopgaver for tekstbureauet ved de mange, luksuriøse destinationer.

– Det har ikke været en ferie, som mange tror. Jeg tror, jeg har arbejdet endnu mere, end jeg gjorde herhjemme. Men jeg har arbejdet på nogle helt andre måder – arbejdet når jeg havde lyst. Der har ikke været stor forskel på weekend og hverdag for mig, fordi det har været drevet af lyst, understreger Kristian Scharling.

Rejsen og den nye måde at arbejde på var for Scharling en meget lærerig oplevelse, der i Danmark kan omsættes til gavn for Somera og dens kunder. At blive trukket ud af hverdagen har givet Kristian Scharling inspiration til nogle interessante tiltag, og på den måde fortsætter Somera’ udvikling – nye, bedre services blomstrer frem hos tekstbureauet, der gerne vil levere noget kreativt og ekstraordinært!

Annonce