Koncertanmeldelse: 80 minutter fuld af mystik og højt tempo – D1MA er kommet for at blive

Tekst Catrine Knøsgaard og Foto Presse

Forventningerne til den maskerede og populære rapper var store, da D1MA fredag aften gæstede et total udsolgt Skråen i Aalborg.

Til dem er ikke kender D1MA, så er han kort fortalt en anmelderrost dansk rapper, som ude i offentligheden bærer maske. Det vil sige at man ikke kender hans identitet, hverken alder, navn eller udseende. Dette gør han efter sigende for at fjerne fokus fra alt det overfladiske, så der kun er teksterne og musikken tilbage.

D1MA udsendte tidligere på året debutalbummet ‘Ev1gt & alt1d’, der indeholder det ene store hit efter det andet, og som han i øjeblikket er på turné med i landets fire største byer.

Tvivlen om og måske nok også “frygten” for, hvilken koncertsal aftenens udsolgte koncerten skulle afholdes i, kom mig til gode, da vi ankom til kedelhallen i Nordkraft. Vi blev nemlig mødt af hundredvis af festglade unge mennesker på vej op ad trappen til den store sal, Royal Stage, hvor der er plads til omkring 1200.

Det skal måske lige nævnes at min såkaldte ”frygt” eller bekymring til hvilken sal hvori koncerten skulle afholdes, bunder i tidligere koncertoplevelser med kunstnere, hvor intensiteten har været høj og hvor populariteten har lagt hos unge mennesker, som ikke altid har samme respekt, når det kommer til at mase og skubbe. Men det var heldigvis intet problem denne aften og der var masser af plads til at bevæge sig på, selvom koncerten var udsolgt.

Han gik på præcist kl. 20.00 uden opvarmning og intensiteten var høj lige fra start – publikummet, som var i forskellige aldersgrupper; lige fra unge mennesker, et par enkelte børn og et mere voksent publikum, dansede og skrålede med på blandt andet: “Drøm mig væk”, “Moonlight”, “l know”, “Baglæns”, “Kenti Hayati” og “A list”. Det vidner om, at D1MA rammer bredt med sin musik, trods sangtekster med emner som PTSD, angst, rusmidler og ikke mindst en svær opvækst præget af svigt.

Til trods for et sparsomt bagkatalog, ønsket om at forblive anonym og begrænset snak i mellem numrene, havde D1MA publikum med hele vejen i gennem fredagens koncert. Som soloartist uden et liveband, tænker jeg, at det som udgangspunkt må være svært for D1MA at stykke et interessant og sammenhængende show sammen, da der som sagt er et sparsomt udvalg sangmæssigt så tidligt i D1MA’s karriere. Men ligesom med alt andet omkring ham, var der selvfølgelig tænkt over tingene. Med på scenen havde han sin DJ, en semi-maskeret danser, samt tre kutteklædte korpiger, som gik til og fra scenen.

D1MA havde også en overraskelse i ærmet, da sangerinden Caroline Dubois kom på scenen med sangen ”Tilfældig” – et nummer som D1MA er featured på.

Da man havde fornemmelsen af, at festen var på sit højeste, meddelte D1MA, at han spillede aftenens sidste nummer. Han takkede af, lyset tændte og publikum forlod Royal Stage. Men det som mange ikke lagde mærke til var, at D1MA’s DJ ikke forlod pulten. Så efter godt 5 minutter og efter halvdelen af gæsterne havde forladt salen, råbte DJ’en ud til det resterende publikum, om de var klar på mere? I selv samme øjeblik gik D1MA endnu en gang på scenen, hvor han pressede den sidste energi ud med sangen ”Ferrari”.

Efter 80 minutter var det hele slut og publikum forlod Skråen med smil på læben og højt humør, klar til at indtage nattelivet. Jeg gik derfra med følelsen af, at jeg lige havde forladt en fest, som jeg ikke havde lyst til at forlade, og at koncerten var alt for kort, især når der ikke var opvarmning.

Der er ingen tvivl om at D1MA er kommet for at blive. Han er spændende, skriver tankevækkende tekster, har en god stemme – også live. Han evner at blande sang og rap, og ikke mindst dansk og engelsk, hvilket er ret enestående, og så laver han uptempo-musik, som man både kan synge og danse til.

Om han nogensinde smider masken, står hen i det uvisse. Om ikke andet gør det, at han forbliver spændende. Når det er sagt, kan jeg kun sige; at jeg vil have mere D1MA.