Humlebien Ordkraft

tekst ALLAN DALKJÆR JOHANSEN | foto ORDKRAFT/PRIVAT

I 2020 skulle Ordkraft have fejret sit 10-års jubilæum i nordkraft med tre dage spækket med ord, litteratur, musik, teater, film og ikke mindst tusindvis af forventningsfulde publikummer i spækkede sale. Sådan blev det som bekendt ikke. Coronaen gjorde sit indtog og Ordkraft blev, som så mange andre ting, aflyst. Selvom der heller ikke bliver nogen Ordkraft i april 2021, ser folkene bag frem til at afholde en noget anderledes festival i løbet af året. Formen bliver en anden end normalt, men kærligheden til ord og litteratur forbliver den samme som altid

Det hele startede som en vild idé hos forfatter, komponist, journalist og idémager, Evanthore Vestergaard. Han luftede idéen i det aalborgensiske medie- og kulturmiljø i 2010, og fik hurtigt smittet en masse mennesker med sin store begejstring. I oktober 2010 blev foreningen Ordkraft dannet, og allerede i foråret 2011 afholdt man den første festival. Siden har festivalen udviklet sig og har vokset sig større i både omfang og popularitet og antallet af arrangementer på programmet er ca. fordoblet. Midt i planlægningen af en coronapræget særudgave af Ordkraft reflekterer bestyrelsesformand Jørgen Pyndt over, hvorfor der overhovedet er brug for en festival som Ordkraft.

– Festivalen er vigtig, først og fremmest som et kvalitetstilbud til det publikum, der efterspørger litteratur, debat og engagerende kunstneriske oplevelser – og så er Ordkraft samtidig et udtryk

for den kolossale omstilling, som Aalborg har gennemgået i de seneste 15-20 år fra en traditionel arbejderby med et begrænset kulturudbud til den levende videns- og handelsby, den er i dag. Det var bare naturligt at lave en festival i Aalborg. Så det gjorde vi.

Han understreger, at den lokale forankring betyder meget for de kunstnere, der arbejder og bor i det nordjyske. De får et gevaldigt trin at træde op på, og han mener at Ordkraft på den måde er med til at styrke det regionale miljø.

– At vi har Nordkraft som fysisk omdrejningspunkt er en gave. Den gamle hal summer af historie og tyngde, og så er det en gigantisk fordel, at vi har andre kulturinstitutioner som Biffen, Skråen og Teater Nordkraft under samme tag. Det giver helt unikke samarbejdsmuligheder.

Jørgen Pyndt har været involveret i Ordkraft fra starten og har haft flere forskellige kasketter på gennem årene. Det har givet mange store oplevelser, og én af dem har især bidt sig fast.

– Skulle jeg plukke en enkelt oplevelse ud, så vil jeg være ubeskeden og nævne min samtale med forfatteren Knud Romer i 2019. Romer er jo et forrygende fyrværkeri af fortællelyst og forundring, og vi havde det så godt sammen på scenen – og jeg fornemmede straks, at publikum i salen i den grad havde det lige så godt. Romer og jeg kommer begge fra Lolland-Falster, og en uge efter festivalen fik jeg en smuk mail fra Romer, hvor han refererede til min fødeby på Falster, landsbyen Sdr. Kirkeby, som han selv cyklede igennem som knægt, når han skulle bade ved Marienlyst. Og så skrev han, at hvis han havde vidst, at jeg boede der, så ville han have stillet cyklen ved købmanden og råbt ud over byen: Jørgen, Jørgen – skal vi lege? Så bliver man rørt – og så er det hele besværet værd.

Besværet er de mange om at løfte, og uden at nævne navne på enkeltpersoner, organisationer og virksomheder, understreger Jørgen Pyndt, at Ordkraft i stor grad lever i kraft af den støtte og velvilje, der fra dag et har været til stede i Aalborg og Nordjylland og som fortsat er til stede i en svær periode for festivalen.

– Der er så mange og så dedikerede mennesker, at det vil gøre ondt at nævne nogle frem for andre. Jeg har ofte sammenlignet Ordkraft med en humlebi, for egentlig burde det ikke kunne lade sig gøre at skrabe midlerne sammen år efter år og skabe endnu en festival. Det kan kun lade sig gøre, fordi alle står last og brast. Men jeg vil godt igen nævne manden bag Ordkraft, Evanthore Vestergaard, fordi han fik ideen og skabte begejstringen. Den begejstring lever stadig, selvom aflysningen i 2020 var et hårdt slag.

Jørgen Pyndt og resten af holdet bag Ordkraft arbejder i disse dage på at finde en god måde at afholde Ordkraft i 2021. De har give hinanden håndslag på, at festivalen skal finde sted i en eller anden form i år, så humlebien Ordkraft flyver stædigt videre, selvom vingerne i den grad bliver sat på en prøve.

Hvordan bliver Ordkraft til Ordkraft?

Når den sidste forfattersamtale er afholdt, de stående klapsalver har lagt sig, og publikum har forladt Nordkraft efter årets festival, starter Ordkrafts redaktion processen med at lægge programmet for næste års festival. Redaktionen består af 10 mennesker, som hver især brænder et godt stykke over gennemsnittet for ord og litteratur. Nogle elsker børnebøger, andre læser den helt smalle poesi, andre igen har tygget sig gennem alle krimier fra bestsellerlisten. Der er næsten tale om en superbogklub, hvor man oven i at læse og diskutere det læste, får stor indflydelse på, hvem der skal på programmet til næste festival. Projektleder, Anine Kaas, sidder for bordenden til redaktionsmøderne, og hun fremhæver netop den bredde sammensætning af redaktionsmedlemmernes interesser som en stor styrke.

– Vi er virkelig bredt dækket ind, og det synes jeg godt, man kan se i programmet. Der er både de store populære bestsellere som f.eks. Sara Blædel, som var med til den første festival i 2011. Og så er der navne, som publikum kommer til at læse meget mere fra de kommende år.

Meget mere end bøger

Det er ikke kun bøgerne, der er bredt dækket ind i redaktionsgruppen. Musik, film, teater og billedkunst fylder også, og orddelen af Ordkraft fylder en del, når programmet skal sammensættes.

– Ord kan foldes ud på så mange kanaler og medier, så vi har altid spændende performere som kan noget med ord, med på programmet. Det har vi haft siden vi startede, hvor vi f.eks. havde en optaktturne med Niarn, som lavede rap-workshops med skoleelever rundt om i regionen. Det hele kulminerede med en optræden til Ordkraft i 2011, fortæller Anine.

En vigtig faktor i planlægningen af Ordkraft er den årlige forlagsturné. Her sender redaktionen en lille delegation ud til forlagene, fordi de ved, hvad der rører sig på litteraturscenen. Hvem der har en ny bog klar lige om lidt, og hvem der samarbejder med hvem på spændende projekter, som kunne være interessant at vise frem til festivalen. I efteråret 2020 – mellem nedlukning 1 og nedlukning 2, nåede den lille delegation ud på sin forlagstur, og de lover at de har taget lækkerier med hjem til Ordkraftprogrammet.

Anette kommer ind bag historien til Ordkraft

Hvert år deltager ca. 8.000 mennesker i Ordkraft og fylder Nordkraft med det liv og skaber den stemning, der gør festivalen unik. En af dem, der har været med helt fra begyndelsen, er Anette Andersen på 52. Hun bor i Aalborg er uddannet cand.pæd og så blogger hun om litteratur.

– Jeg var med første gang i 2011 til åbningen, hvor jeg og en gruppe kollegaer gik i samlet flok til Nordkraft. Jakob Ejersbos mor var der og læse højt fra hans bøger, og vi syntes at det var kæmpestort. Man møder andre, der deler glæden ved litteraturen og kommer ind bag ved historien. Det er lidt lige som én stor læsegruppe, der sidder i salene. Det bliver et samlingspunkt på tværs af landet, og jeg er både løbet ind i gamle venner og bekendte og tidligere kollegaer, når jeg har været til Ordkraft.

Der har været mange højdepunkter gennem årene for Anette, som både går til arrangementerne med de store bestseller-superstjerner og til de mere smalle programpunkter, hvor man tit bliver overrasket.

– Jeg skal altid ind og se de nominerede til DR Romanprisen. Især nu hvor jeg selv er blevet en del af DR Romanklubbens læsegruppe på Aalborg Bibliotekerne. Jeg har også haft en rørende oplevelse, da en ung forfatter fra Brønderslev Forfatterskole læste højt fra sine egne digte. Et af de skævere arrangementer, jeg har været til, var i 2019, hvor Peter Adolphsen talte om sin bog ”Rynkekneppesygen”. Den handler kort fortalt om mennesker, der ældes i lyntempo og som samtidig er stangliderlige. Vi var kun fem i lokalet, og jeg overvejede faktisk at gå igen, fordi det blev SÅ intimt. Men jeg blev, og det endte med at være en superfin samtale, fortæller Anette.

Anette ser frem til flere oplevelser i årene, der kommer og fortæller, at hun selvfølgelig skal deltage i Ordkraft 2021 i det omfang coronasituationen tillader det.

Lotte Kaa Andersen kommer hjem til festival

En stor og vigtig del af en god og spændende ord- og litteraturfestival er navnene på programmet. Leverandørerne af de ord, som bevæger publikum. En af dem er forfatter Lotte Kaa Andersen, som har deltaget i Ordkraft to gange – i 2016 og igen i 2019. Hun er vokset op i Svenstrup, bor nu i Charlottenlund og var med for at tale om bøgerne Hambros Allé 7-9-13, 100 dage og Syv sind.

– Jeg var med i 2016, hvor jeg var helt grøn. Jeg havde aldrig været på en litteraturfestival, og jeg blev helt benovet over, at salen var fyldt, og der var kø, da jeg skulle signere bøger bagefter. Det er en vild oplevelse at møde mennesker, der virkelig har læst mine bøger grundigt, og spørger ind til konkrete ting, der står på side det og det.

Hjem til Nordjylland

For Lotte Kaa Andersen er det noget særlig at komme hjem til Nordjylland og deltage i Ordkraft. Hun flyttede fra egnen som 19-årig og siden er store dele af familien også flyttet. Så turene til det nordjyske sker oftest, når det har noget med forfattergerningen at gøre:

– Jeg glæder mig ekstra meget, når jeg skal til Nordjylland. Det er her, jeg møder gymnasievenner og gamle naboer – mennesker jeg måske ikke har set i 30 år. Jeg var til et bogklubsarrangement, hvor der var en måske 100 læsere fra forskellige kommuner, som havde læst og snakket om min bog. En af dem viste sig at være min gamle matematiklærer fra folkeskolen. Hun kom op til mig efter arrangementet, og sagde, at hun nu bedre kunne forstå, hvorfor hun havde haft så svært ved at lære mig ligninger i 4. klasse, når nu det var det her, jeg skulle lave, fortæller Lotte.

Lotte Kaa Andersen beskriver Ordkraft som én af de hyggeligste litteraturfestivaler at deltage i og fremhæver blandt andet det uhøjtidelige, det uimponerede sindelag og den nordjyske humor som noget hun ser frem til hver gang, hun tager rejsen herop. Også fordi det giver mulighed for at mødes med en masse kollegaer.

At være forfatter kan være et ensomt job, og selvom Lotte har sin såkaldte basisgruppe med Iben Mondrup, Malene Ravn, Alberte Winding og Mathilde Walter Clark, er der ikke lige en kantine, hvor man kan mødes og snakke i kaffepausen. Det giver festivaler som Ordkraft mulighed for.

– Som deltager er det også sjovt at møde de andre forfattere, som tit er lige så nørdede som en selv. Der er en god kollegial stemning, og vi spiser sammen og man bliver hængende længe. Så kommer man også tæt på stjernerne. Pludselig sidder man i loungen og spiser bønnesalat med Leonora Christina Skov og Anne Glad og opdager, at de er smaddersøde. Det hele bliver afmystificeret lidt backstage, siger Lotte.

Forfatteren tager ikke udelukkende til litteraturfestival for sin egen optrædens skyld. Når hun ikke selv er på scenen, dyrker hun festivaloplevelsen og tager til så mange forfattersamtaler som muligt. Både hos forfattere, hvis bøger hun har læst og kender, men også hos nogle af dem, hun ikke kender til på forhånd.

– Morten Ramsland og hans roman Lyskabinettet var en af de læseoplevelser, jeg fik øjnene op for. Den roman havde jeg nok ikke opdaget ellers, men jeg interesserede mig for den, fordi Iben Mondrup skulle tale med ham, og så lød den spændende.

Lotte Kaa Andersen er snart klar med Den inderste kerne – en roman om den danske videnskabskvinde Inge Lehmann. Den udkommer den 11. maj.