Flyvende win-win-aftale inviterer de nordjyske håndboldfans med ombord

Reklame | DAT

Betalt artikel

Som ny, stolt sponsor af Aalborg Håndbold har det danske flyselskab DAT grebet bolden for at gå all-in. Det er ikke kun en sponsoraftale, men et rendyrket partnerskab, der er opstået mellem sportsdirektør Jan Larsen og marketingschefen for DAT, Martin Ziegler. Samarbejdet vil være en win-win-situation både for den nordjyske håndboldklub og flyselskabet DAT, men især for håndboldfans og DATs passagerer

Forestil dig at tage flyruten fra Aalborg til København, og pludselig i bedste Oprah Winfrey-stil annoncerer kaptajnen gennem højtalerne: ”Nu skal vi til den igen. Tjek sædelommen foran dig, og måske er du den heldige vinder af to VIP-billetter til Aalborg Håndbolds næste hjemmekamp!” Og en heldig passager kan henrykt rykke A4-arket frem, der giver to personer adgang til VIP- loungen i Gigantium med forfriskninger, en femretters menu med drikkevarer ad libitum og et oplæg fra både cheftræner Stefan Madsen og sportsdirektør Jan Larsen. Det er et af DATs mange påfund for at vise, at de nu er blevet stolt sponsor af Aalborg Håndbold.

– De sponsorbilletter, som vi får, giver vi til vores passagerer i stedet for at beholde dem selv. Det her er mere end bare et marketingsprojekt for os, og vores flypersonale elsker det, for så sker der mere på flyet, som gør folk glade. Vi vil gerne støtte klubben, og når vi går ind i samarbejdet, ser vi ikke kun på brandingdeling, men vi vil endnu mere, fortæller marketingchef Martin Ziegler.

Flyselskabet DAT er gået ind i sponsoraftalen med stor entusiasme for at vise deres lokale engagement i Aalborg efter flyruten fra hovedstaden til den nordjyske storby blev etableret i 2020. Derfor er de ikke kun interesseret i logoer på spillertrøjerne og reklamebannere i Gigantium, men ambitionerne er endnu større, som både kommer Aalborg Håndbold og fans til gode.

– Det er en win-win-win-aftale, som alle parter får glæde af. Vi vil gerne skabe værdi omkring os. Gerne på en måde, så folk, der godt kan lide håndbold, også vil nyde at flyve med os. Det er hele idéen, siger Martin Ziegler.

Det perfekte match

Det hele startede med en kæk reklame i Nordjyske Stiftstidende, hvor det familieejede flyselskab DAT indrykkede en helsidesannonce. ”Vi er klar, Mikkel! København til Aalborg over 50 afgange ugentligt”. Annoncen kom i kølvandet på, at Aalborg Håndbold sidste år kunne meddele, at Mikkel Hansen kom hjem til Danmark for at spille for den nordjyske klub fra sommeren 2022.

Flyselskabet lugtede hurtigt, at den nye spiller i truppen vil blive en fast passager på ruten, og da sportsdirektøren for Aalborg Håndbold, Jan Larsen, så helsiden i avisen, kunne han simpelthen ikke lade vær med at grine.

– Jeg tænkte, at de her mennesker bag
reklamen var lidt ’crazy’, for det er
 virkelig en fantastisk marketingsidé. 
Alle snakkede om reklamen, fordi
 den var så sjov. Martin og hans folk 
har tænkt hurtigt, og det var dér jeg 
begyndte at tænke, at DAT måske
 ville være interesseret i et samarbejde, 
fortæller Jan Larsen.

Sportsdirektøren kendte udmærket 
til det danske flyselskab, eftersom 
spillerne flere gange har gået ombord
på DAT-flyvemaskinerne, når der 
skulle spilles kampe i udlandet. Her
 har Jan haft flere gode oplevelser med flyselskabet, og efter den kække reklame fik han arrangeret et møde med marketingschefen Martin Ziegler i Vamdrup uden for Kolding.

– Det var ikke det største kontor, som jeg trådte ind på i Vamdrup, og det kunne jeg godt lide. Det virkede som ægte mennesker, man kunne snakke med, og det kan jeg jo genkende fra Aalborg. Her er vi også nede på jorden, og selvom vi har succes med sporten, er vi stadig de samme mennesker, der arbejder hårdt hver eneste dag, fortæller Jan Larsen.

På det lille kontor i Vamdrup startede et partnerskab baseret på de samme værdier, hvor Martin og Jan kunne spejle sig i hinanden. Martin Ziegler fortæller, at han kunne genkende måden at ’konkurrere mod de store’ som Aalborg Håndbold gør, når de går i kamp mod internationale klubber med langt større økonomisk råderum. Her drager Martin paralleller til DAT, som han kalder ’underdog’, når man sammenligner med SAS og Norwegian, der også flyver ruten fra Aalborg til København.

– Da jeg fik besøg af Jan for første gang, følte jeg med det samme, at vi havde noget til fælles. Jeg kommer fra en familievirksomhed, hvor vi alle arbejder sammen. Jeg fornemmede, at dét, som driver Jan i Aalborg, er lidt det samme som dét, der driver os i DAT, hvor alle tager del i et fælles arbejde for at opnå et mål. På mange måder har vi det samme ’mindset’, når vi gør tingene, siger Martin Ziegler.

De fælles værdier omkring at have benene solidt plantet på jorden i en virksomhed, der fungerer som én stor familie, og som samtidigt konkurrerer mod de store, var altså det, der skabte det stærke bånd mellem Aalborg Håndbold og det danske flyselskab DAT. Det hele er nu er ført til en sponsoraftale, som begge parter er enige om, nok bliver forlænget efter sæsonen, for både Jan og Martin mener, at det er det perfekte match.

Flyve med stjernerne

Sammen med den kække marketingsafdeling ved DAT, annoncerede Aalborg Håndbold samarbejdet mellem de to i en pressemeddelelse, hvor Martin Ziegler fik photoshoppet et billede af et ATR-fly med klubbens logo samt portrætter af blandt andre Henrik Møllgaard og René Antonsen på flysiden.

Det var kun tænkt som en sjov, digital gimmick, men da det photoshoppede fly fik luft under vingerne på de sociale medier, og fans og håndboldinteresserede begyndte at efterspørge billetter til en flyvetur med håndboldstjernerne på siden, gik det op for Jan Larsen og Martin Ziegler, at de var nødt til at gøre idéen til virkelighed.

– Jeg ringede til Martin og sagde: „Du er simpelthen nødt til at putte spillerne på det fly“, griner Jan Larsen og fortsætter:

– For mange år siden havde jeg en drøm om at putte spillerne på en bus, som vi bruger, når vi kører rundt i Danmark. Det har vi gjort. Men jeg havde alligevel aldrig troet, at jeg ville have mine spillere på et fly. Nu har vi det, så alt er muligt, fortæller den begejstrede sportsdirektør.

Martin Ziegler er også tilfreds med den nye investering, der er med til at adskille DAT fra de andre flyselskaber, og samtidigt er det en sjov måde at koble Aalborg Håndbold med det danske flyselskab.

– Helt fra start vidste jeg, at hvis den her sponsoraftale skulle fungere, måtte jeg lægge et budget. Ikke kun for det, som indgår i sponsoraftalen, men også for at kunne aktivere det ordentligt. Mange sponsorer tænker ikke over, at man bør bruge den samme sum penge som i selve sponsoraftalen til også at aktivere den. Ellers har man jo bare dit logo ved siden af en masse andre. Nogen er måske tilfredse med det, men for mig var det vigtigt at gøre endnu mere, gøre det sjovt og få vores navn ud sammen med Aalborg Håndbold, siger marketingschefen.

Bag kulissen med Møllgaard

Det nyeste påfund, som det idérige makkerpar har sat i værk, er at invitere håndboldfans fra hele Danmark med bag kulissen via DATs YouTube kanal. Her viser den berømte spiller Henrik Møllgaard sin verden i Gigantium frem sammen med sine holdkammerater, hvordan de gør sig klar til kamp, stemningen i den musikfyldte hal under kamp og også et sneakpeak i det allerhelligste; the players lounge. Det hele foregår under navnet ”MølleTV”, og ifølge Jan Larsen er det ikke et tilfælde, at det netop er Henrik Møllgaard, der er sat foran kameraet.

– Han er faktisk en ret god skuespiller, og han ved, hvordan man gør sådan noget, og så er han også en fantastisk ambassadør for Aalborg Håndbold. Han er en god fyr, og han gør det her, fordi det både er sjovt, men også fordi det er godt for klubben, fortæller sportsdirektøren.

Jan Larsen ser et stort potentiale i MølleTV, og han håber at kommende aftaler med andre virksomheder vil være med på den aktive markedsføring, som DAT har været med til at skabe hos Aalborg Håndbold.

– Det er ingen hemmelighed, at DAT har været med til at trykke os lidt på maven, fordi de udfordrer os på nogle ting. Og faktisk bruger vi DAT som inspiration til vores andre samarbejdspartnere. Jeg håber også, at der i fremtiden er andre virksomheder, som kan se muligheder for at samarbejde med Aalborg Håndbold, og der har DAT været banebrydende ved at åbne op for nogle nye måder at markedsføre sig på, siger sportsdirektør Jan Larsen.

Hos håndboldklubben er man begejstret for det nye samarbejde med flyselskabet DAT, som har en klar holdning til, hvordan de gerne vil være en del af Aalborg Håndbold. De vil skabe glæde og værdi, som er en ægte win-win-situation for alle parter, og selvom man ikke nødvendigvis tager smutturen til København med jævne mellemrum, kan det være, at du alligevel kan få et smil på læben ved at kunne spotte Møllgaards ansigt i luften og få et glimt af flyet, når Aalborg Håndbold tager ud over Danmarks grænser for at komme hjem med guldet.