“Det er gået rigtig godt” – Interview med Marianne Høgsbro

tekst CHRISTINA SVENDSEN | foto presse

Den 19. marts havde Aalborg Teater premiere på stykket Bunbury, der er skrevet af Oscar Wilde og måske er bedre kendt under navnet The Importance of Being Earnest. I Aalborg Teaters version er det den mere eller mindre opfundne københavnske overklasse i 60’erne, der bliver taget under kærlig behandling, i stedet for den engelske overklasse i 1895, hvor stykket havde premiere første gang. Lady Bracknell er blevet til Augusta Skrydsborg, der bliver spillet af den erfarne skuespiller, Marianne Høgsbro. Vi har taget en snak med hende om en lang karriere på teateret og Bunbury, der endnu ikke havde haft premiere, da interviewet fandt sted.

Danser før skuespiller

Før Marianne blev skuespiller, blev hun uddannet balletpædagog i 1974.

– Åh Gud i himlen altså, så skal vi langt tilbage. Ja, det er jeg, men det ligger jo før jeg søger ind på teaterskolen. Og så førte det faktisk til, at jeg fik mange år, hvor jeg dansede på Det Kongelige Teater. Jeg kom aldrig til at bruge det som underviser, men jeg dansede i 10 år. Det var blandt andet i ekstraballetten på Det Kongelige Teater. Jeg elskede at danse. Det var første gang, hvor jeg fik sådan en; ”Åh Gud, det kan man også gøre med livet,” for jeg var havnet på lærerseminariet og det var slet ikke mig. Dansen fik mig ligesom sporet ind på noget, som tændte mig. Men så kommer du jo til en skillevej, for der kommer jo den der med ”hvor længe kan jeg blive ved med det.” Der falder du jo for aldersgrænsen omkring de 40. Så er det jo slut og det er slut langt tidligere end for en skuespiller. Så tænkte jeg over, hvad jeg skulle, og fik faktisk nogle opfordringer til at søge ind på teaterskolen, og det gjorde jeg så. Så kom jeg ind på dispensation, fordi jeg faktisk var blevet gammel. Jeg var 29 år, da jeg kom ind. Så startede den epoke af mit liv. Jeg gik lige ud af teaterskolen og blev ansat på Aalborg Teater i 1980. Der var jeg de næste fire og et halvt år og spillede den ene kæmpe rolle efter den anden, så jeg fik virkelig lov at sætte tænderne i noget stof, kan jeg love dig. Det var de vildeste fire år, fortæller Marianne med stor entusiasme.

Derefter tog Marianne tilbage til København, da hun fik et tilbud om at spille Nora i Et Dukkehjem på Folketeateret. Det førte til to sæsoner, hvorefter turen gik til Det Kongelige Teater, hvor hun var ansat i fire og et halvt år. Derefter kom der en midterperiode, hvor der var lidt længere mellem rollerne, men det blev dog stadig til mindst en rolle om året. Som supplement blev hun uddannet psykoterapeut, men vendte tilbage til skuespillet på fuld tid, da hun kom til Aalborg Teater igen i 2005.

– Så kan jeg ikke sige andet end, så er det bare gået slag i slag, fra den ene fede rolle til den anden. Det er gået rigtig godt. Det har været tæt på mine lykkeligste år som skuespiller, de 10-11 år der efterhånden er gået. Det har været fantastisk, fortæller Marianne.

Uovertruffen chef

I august sidste år fik Aalborg Teater ny chef i form af den norske instruktør, Hans Henriksen, der afløste Morten Kirkskov. Marianne er spændt på at se hvad Hans’ planer er, for det er stadig Morten Kirkskovs repertoire, der bliver spillet lidt endnu.

– Men der er da ingen tvivl om, at han er en stor kunstner og det er da spændende, hvor han vil føre teateret hen. Men det ved vi jo ikke endnu – vi kender ham jo kun som instruktør. Han har jo været på teateret før, og jeg har selv arbejdet sammen med ham et par gange. Så det spændende er jo bare, hvordan han løser opgaven som teaterchef. Men, at han er en stor kunstner, det hersker der ingen tvivl om. Han skaber et alternativt rum at arbejde i og han har stort mod, og det er spændende, hvor det store mod kan føre teateret hen.

Marianne er fuld af lovord, da jeg spørger hende, hvordan Morten Kirkskov var som chef:

– Fantastisk! Uovertruffen. Så er det sagt, siger Marianne med eftertryk og fortsætter;

– Der er jo forskellige parametre der skal til og han havde det hele. Der er jo lederdelen, der plejer personalet, og så er der den kunstneriske del. Så er han Gudhjælpemig selv skuespiller, så han fatter hvad der foregår inde i en skuespiller. Men han havde i det hele taget stor føling med samtlige medarbejdere på teatret. Der må jeg bare sige, det fås altså ikke bedre. Det var jo fantastisk, hvad han gjorde med Aalborg Teater på de fire år. Men så kan man sige, at Aalborg Teater har jo haft to fantastiske chefer igennem 14 år; Geir Sveaass først og Morten bagefter. De supplerede og lagde sig meget tæt op af hinanden, så det blev en meget egal udvikling. Og Morten overtog en virkelig solid platform fra Geir til at bygge sit arbejde på. Nu ved man ikke helt hvad der sker, for man kan ikke sige, at Hans ligger som en naturlig forlængelse af de to, så vi må vi alle sammen afvente og se, hvad der sker. Men de to, Geir og Morten, det er UG med kryds og slange, det er det altså.

Pendler fra København

Det var på grund af Geir Sveaass, at Marianne vendte tilbage til Aalborg Teater i 2005, selvom der gik lidt tid, før hun kaldte teateret for sin faste arbejdsplads.

– Det startede selvfølgelig, fordi Geir var her, men det ene tog det andet og det varede jo nogle år før, at jeg turde at sige at jeg var fast. Men så kunne jeg godt se, at det var nok det bedste. Men jeg har jo aldrig flyttet mit hjem herop og det komplicerer jo mit liv lidt, for der er meget frem og tilbage. Jeg bor i København, hvor jeg har min skønne lejlighed. Der er lange perioder, hvor jeg ikke er så meget hjemme, så det har jo sin pris, men jeg har altid betragtet mit liv her i Aalborg som en slags arbejdslejr. Så længe jeg synes, det er sjovt at arbejde, så er det i orden.

Mens Marianne har haft en succesfuld karriere på teateret, så har hun vist sig mindre på film og TV. Marianne siger grinende, at TV-karrieren måske kommer når hun bliver 80.

– Men jeg er nok også en udpræget teaterskuespiller! Dog med stor lyst til også at arbejde med det mere afdæmpede udtryk som film og tv kræver. I bund og grund er det jo det samme, men man skal kunne skrue op og ned på knappen.

De glade 60’ere

I Aalborg Teaters version af Bunbury er handlingen flyttet til de glade 60’ere, men formålet er stadig det samme, som det var ved premieren i 1895; Stykket skal underholde og ikke så meget andet. Marianne spiller Augusta Skrydsborg, en kvinde hun selv karakteriserer som fuld skrue overfladisk overklassekvinde.

Om tidsrejsen siger Marianne selv:

– Vi har gjort det, fordi vi tror, det bliver sjovere, og det er til for at underholde. Det er det vi håber; at vi får folk til at more sig. Jeg vil sige, at det er jo ikke nogen helt nem nød at knække. Man tør næsten ikke at sige det inden premieren, men jeg synes virkelig det er sjovt. Hvis man laver det i den gamle tid, så ligger der noget genkendelighed fra Downton Abbey og den slags. Men det her er blevet til et meget sjovt bud, synes jeg. Genkendeligheden er nu et festligt gensyn med 60’erne, som jo også er en slags fortid. Handlingen er flyttet til Danmark, men ikke med genkendelige stednavne og den slags. Men det tegner ret sjovt, og jeg er optimistisk. Jeg håber, at folk vil komme ind og more sig. Det er jo en satire over overklassen, hvad der er Oscar Wildes foretrukne emne, afslutter Marianne.

På trods af at stykket er flyttet ca. 70 år frem i tiden, så er Wildes komedie stadig som den var. Marianne fortæller at enkelte steder er blevet ændret for at få stykket til at passe med de nye omstændigheder, men ellers holder de sig så tæt på det originale manuskript som muligt. Bunbury har fået glimrende anmeldelser, så man må sige at missionen om at underholde publikum er lykkedes.

3 Comments

  1. Marianne er en dygtig og vidunderligt skuespiller.
    Har et spørgsmål til Marianne har hun boet i Hørsholm og gået i skole der,vi vil derfor være skoleferier 1960 – 1963.

    • Hej Britta
      Vi kunne ikke være mere enige, Marianne er virkelig en skøn skuespiller. Du skal næsten prøve at spørge Marianne gennem Aalborg Teater, hvor hun har gået i skole. De vil nok kunne hjælpe bedre.

Kommentarerne er lukkede.