Apps skal gøre en forskel

REKLAME I SNAPP

Annonce – Når du åbner din telefon, bliver du mødt af en verden af uendelige muligheder. Du har med stor sandsynlig en masse apps, der er tilpasset lige præcis dine behov. Du har måske en app, der kan bruges til at booke hold i fitnesscenteret eller bestille den rigtige aftensmad. I Aalborg ligger appbureauet Snapp, der skaber apps, som gør hverdagen nemmere og sjovere

Snapp blev etableret i 2015, da Lise Nordklitgaard og Bjarne Fisker Jensen fandt ud af, at de var et perfekt match til at starte virksomhed sammen.

– Lise er den udadvendte, sælgende person, og jeg er den, der kører det interne og tekniske. Vi supplerer hinanden på stort set alle punkter. Der er ikke ret mange emner, hvor vi er enige – forstået på den gode måde, altså, fortæller Bjarne.

– Jeg har en humanistisk baggrund og kommer fra en helt anden verden end Bjarne, men har altid haft med salg, netværk og idéudvikling at gøre. Det her med at se tingene anderledes og fra forskellige vinkler, siger Lise.

Bjarne kommer fra en teknisk baggrund og har læst medialogi med teknisk speciale.

Gør en forskel

Når man træder ind hos Snapp, der for nylig flyttede ind i nye og større lokaler på Indkildevej i Aalborg, møder man et alsidigt og energifyldt hold, der efterhånden har lavet apps til mange forskellige brancher og slutbrugere.

Derfor er arbejdsglæden da også ekstra stor hos de to virksomhedsejere, der får lov at bruge hverdagen på at lave de bedst mulige apps til en bred vifte af kunder med et dygtigt hold i ryggen.
 De brænder begge for hele processen; lige fra de indledende skridt til når de står med den færdige app, som kan afleveres til en tilfreds kunde.

– Det er jo en sjov branche. Man kan sige, vi er snævre i forhold til, at vi kun laver apps – vi vil ikke forsøge at lave alt muligt andet – men området med apps er enormt bredt, fordi det kan være hvad som helst; fx en app, der lærer unge under uddannelse om demokrati, eller en app, der er med til at optimere arbejdsgangen på en fabrik. Jeg finder meget glæde i, at vi kan se, det er nogle produkter, som folk bruger og er glade for. At de gør en forskel, fortæller Bjarne. Lise fortsætter:

– Jeg er rigtig meget ude og snakke med virksomhederne og synes, det er fedt at få indblik i mange forskellige brancher. Vi laver apps inden for stort set alt, så jeg har fået lov til at kigge ind mange steder. Hvilke processer og mekanismer skal køre, for at deres hverdag hænger sammen, og hvad kan vi gøre for at optimere og forbedre. Det, synes jeg, er spændende.

Et uendeligt puslespil

Lise sammenligner det at skabe apps med et uendeligt puslespil. Der er ingen kanter, og man kan blive ved og ved med at sætte på. En vigtig ting er dog at starte i det små, før der bliver bygget mere på.

– Vi kan ikke gå efter at ramme hele verden, og vi kan heller ikke gå efter at dække alle de behov, der er, lige når man begynder at bruge app‘en. Så det handler om at stille sig ind på, hvad kernefunktionaliteterne er i den pågældende løsning.

Hele holdet bag Snapp

Apps er for alle

Kunderne hos Snapp er vidt forskellige, for der er heldigvis mange, der har fundet fordelen i at have en skræddersyet app. En af deres allerførste kunder var en børneyoga-instruktør, der gerne ville gøre det lettere for børnehaverne at holde fast i yogaen til hverdag.

– Derfor udviklede vi en app med øvelser, meditationshistorier og massageguides, som pædagogerne kan hive frem i det daglige, fortæller Lise.

Et fælles kriterium for de fleste apps, de laver, er, at det skal gøre livet nemmere eller sjovere for brugeren. Lise nævner en app, de har lavet til brug ved ind- og udflyttersyn ved kontrol af lejligheder;

– Det er et godt eksempel på, hvordan der virkelig kan optimeres på en fed måde. Da vi startede samarbejdet med kunden, brugte branchen i overvejende grad stadig kalkér-papir til at registrere synene på. Så vi lavede sammen med kunden en løsning, hvor hele rapporten kører gennem app‘en, så de kan tage billeder, notere, hive arkiv frem i forhold til lejere og sende rapporten igennem systemet. Det er jo sådan nogle løsninger, der er mega fede. Arbejdet stopper ikke, når appen er udviklet. Et er nemlig at have lavet en færdig app – men hvordan ved man, om den gør, hvad den skal?

– Ved denne app var målet, at det skulle være nemmere og mere enkelt for personalet at lave flyttesyn. At der skulle være mindre administration. Så kan man for eksempel lave nogle undersøgelser på i hvilken grad, der bliver lavet færre fejl, sparet timer, skrevet mindre forkert osv. Vi kan simpelthen måle, om optimeringen har virket, fortæller Bjarne.

Snapp har også udviklet takeaway-appen Waiteer, hvor man kan bestille mad fra lokale restauranter.

Der ligger utrolig mange funktioner i en app som den, men for brugeren skal det kunne køre fuldstændig gnidningsfrit. Der lig- ger et stort og komplekst arbejde bagved, så det er godt at have et erfarent hold i ryggen.

Snapp har desuden lige lavet en app til YouSee, der hedder Sport Inside. Med den kan YouSees sportsglade kunder blive endnu klogere på, hvad der foregår i deres yndlingssportsgren.

Udvalgte apps fra Snapp

  • JustGo Cycling
  • Sport Inside for YouSee More
  • Waiteer
  • MoveOn for Valhal Connect
  • Hjørring Live for Hjørring Kommune
  • N. C. Nielsen AR
  • MinForening
  • Find Hancock for Hancock Bryggerierne
  • Se dem alle her

Fremtiden

Alle Snapps løsninger er komplet skræddersyede lige nu, men Bjarne og Lise har begge en vision om at udvikle apps, der kan rette sig mod nogle problematikker, de oplever, som gennemgående helt generelt.

– Vi har jo snuden nede i en hel masse ting og ved, hvad der rykker sig rundt omkring, og vi kan se, at det ofte er sammenlignelige løsninger, der bliver efterspurgt. Derfor arbejder vi på at lave hyldevarer, der er mere generelle koncepter, man som kunde ikke skal lægge så mange penge for at komme i gang med. Det er dér, vi også gerne vil hen, samtidig med at vi stadig meget gerne vil lave de store, skræddersyede løsninger, fortæller Bjarne.

– Vi har jo en hel masse knowhow i forhold til, at vi har lavet så mange forskellige projekter nu. Det kommer både de store, skræddersyede løsninger samt de mindre konceptløsninger til gode, istemmer Lise.

Snapp står også bag APPETIZEs nye app. Med den kan man få endnu mere ud af magasinet, for igennem markører på forskellige sider kan man lukke op for bonusindhold, som ’behind the scenes’-videoer, videointerviews og masser af andet godt. Teknologien bag hedder augmented reality, og der er mange spændende muligheder for at gøre brug af denne teknologi også ude i virksomheder.

Snapp er helt med i front i forhold til digitalisering og hjælper virksomheder i hele Danmark. Hvis du har en god idé, kan Snapp hjælpe dig med at få den ført ud i livet og ned i lommen på kunderne.