Anmeldelse: Tobias Rahim fik taget til at lette

TEKST & FOTO CATRINE KNØSGAARD

Skærtorsdag startede Tobias Rahim sin Danmarks-tour med en totalt udsolgt koncert på Skråen i Aalborg. Hundredevis af hovedsageligt unge mennesker stod forventningsfulde i en snoet kø inden dørene åbnede, og deriblandt var jeg også.

(5 stjerner)

Allerede i den omtalte kø var det tydeligt at se, hvor stor betydning, forventning og glæde netop denne koncert havde for dem, der havde billet til aftenen. Og kender man bare lidt til Tobias Rahim, er det også velkendt, at særligt kvinder har et forhold til den karismatiske musiker, så det kom egentlig ikke som en overraskelse, at størstedelen af de fremmødte var netop kvinder.

Da vi var kommet igennem den lange kø, fandt vi en ståplads midt på gulvet. For mig er det nemlig vigtigt at se, høre og mærke stemning på gulvet, dér, hvor det hele sker. På den måde føler jeg bedst, at jeg får hele koncertoplevelsen med, frem for at sidde ned, og have følelsen af at se på, mens andre har det sjovt. Det var et sidespor.

Koncerten blev afholdt i den lille sal på Skråen. Det spændte publikum var tæt pakket og i de 45 minutters ventetid inden aftenens hovednavn blev den stemningsfyldte sal varmet op til tropiske temperaturer. Endelig gik tæppet og nærmest salsarytmiske toner lød oppe fra scenen, og så skal jeg love for at skrigene lød, da en skygge af Tobias Rahim viste på scenen.

Tobias Rahim er kendt for en perlerække af pophits, men på trods af det, lagde han ud med et af sine, for mig, mindre kendte numre: “Love I min DM”. Det kunne dog ikke mærkes, for publikum sang med på hele teksten, og alle rundt om mig skrålede lystigt med. Noget af det han også er kendt for, og det der især skiller ham ud fra alle andre popmusikere på den danske musikscene, er, at han blander de forskellige genrer og rytmer, hvilket gør hans musik anderledes og spændende. På sådan en aften bliver man introduceret både for country, reggae og ikke mindst latinamerikanske rytmer, hvilket er ret usædvanligt, men også et frisk pust. Man når aldrig at kede sig, når sangene, rytmerne og genrerne er forskellige. Når det er sagt, er teksterne i Tobias Rahims sange mindst lige forskellige som melodierne – han har noget på hjerte, og er ikke bange for at være kontroversiel i de emner, som sangene omhandler. Det er ligegyldigt, om det så er politik, mental helbred, kærlighed og meget andet.

Publikum fik virkelig stimuleret sanserne og især bandet formåede at løfte musikken med deres rytmiske kunnen. De skiftede indbydes instrumenter, og trommeslageren ulmede af overskud, da han formåede at styre både trommesættet samt holde rytmen med et sæt maracas. For ikke at nævne den kvindelige keyboardspiller, som både brillerede på tangenterne, alt imens hun havde en stemme, der fik hårene til at rejse sig, da hun supplerede Rahim i stedet for Ida Lauerberg på sangen ”Stimulanser”. Hun var dog ikke alene om at have styr på toner og sangteknikker. Tobias Rahim selv lød forbløffende godt live – jeg har før været til koncert, hvor kunstnerens live-stemme, ikke stemmede helt overens med den musik kunstneren udgav og som spillede i radioen, men det var bestemt ikke tilfældet med Rahim. På et tidspunkt var der dog noget galt med lyden, hvilket Rahim selv gjorde lydfolkene opmærksom på. Hvis jeg dog skal sætte en finger på noget, kunne jeg godt have undværet den ekko-effekt, som var sat på Tobias Rahims mikrofon. Det gjorde, at det var svært at høre hvad han sagde, specielt mellem numrene.

Selve setlisten var en blanding af up-tempo, velkendte kendte og knap så kendte numre, hvilket gav et godt flow og en chance for at trække vejret, før der kom endnu et kendt nummer, man kunne skråle med på. Og der blev da også skrålet med, især på numre som ”Jesus”, ”Op A Væggen”, ”STOR MAND” og selvfølgelig ekstranummeret ”Mucki Bar”, så meget endda, at det til tider føltes som om, at taget løftede sig.

Der er ingen tvivl om, at Tobias Rahim er kommet for at blive. Hans karisma og det faktum, at han ikke er bange for at være sig selv, og samtidig har sans for at skille sig ud både i tekster, musik og image, tror jeg, er med til give ham den succes, han har i dag. For er det ikke det, vi alle ønsker i sidste ende? Så hjælper det selvfølgelig også, at Tobias Rahim har en stærk sangstemme, som han formår at bruge på mange måder.

Skynd dig af sted, når Tobias Rahim og band spiller i sommerlandet, for han er værd at opleve. Og hvis ikke energien fra scenen smitter af, så gør hans dedikerede fans med sikkerhed.