Anmeldelse: The Minds of 99 skabte euforisk stemning i Gigantium

Tekst Matilde Falden | Foto Rafael Zajac

The Minds of 99 gav den 15. april deres tredje koncert på deres Infinity Action Tour i Gigantium i Aalborg. De cirka 8000 koncertgæster og cirka 5000 ishockeygæster, der skulle gæste hallen ved siden af, skabte en smuk kombination af kaos og magi i det ellers stille Aalborg Øst.

Først på aftenen brød solen og varmen endelig frem efter en kold og grå dag, og da vi ankom til Gigantium, blev vi omfavnet af en stemning, der sjældent er set i og omkring den ellers rå hal. De mange tusind gæster i køen stod badet i golden hour omkring den store bygning, og der var en helt speciel aalborgensisk følelse, som kun kan sammenlignes med Aalborg Karneval og andre lignende arrangementer, hvor fest og fællesskab overskygger alt andet. Det var tydeligt, at alle summede af forventning og glæde – både fordi de snart skulle høre tonerne af det folkekære band, men også fordi det for alvor føltes som en afslutning på et langt og sejt nedluknings-træk. Forventningerne var på sit allerhøjeste.

Heldigvis tror jeg ikke, at nogen forlod Gigantium uden at få indfriet sine forventninger. Det var en koncert, hvor de, som ville hoppe, klappe, danse og skråle havde rig mulighed for det, og Niels Brandt lod da også de mange tusind gæsters spæde røst brillere under omkvædet i ”Stjerner på himlen”, hvor selv den mest forstenede nordjyde kæmpede med at holde øjet tørt. For de, som hellere ville nyde musikken siddende eller blot rokkende, var der nok både at lytte og kigge på. Sceneshowet var både rørende og underholdende og indeholdt geometrisk lasershow og korte videoklip i neongrønne og -røde farver og som afslutning kæmpeballoner i alskens slags farver, som blev kastet ud blandt publikum, der tog imod dem og skabte en helt fortryllende afslutning for aftenen.

Sætliste

Vi vokser
Krop som en sten
Rav
K før ærlighed
Som fluer
Stor som en sol
Big City, Bright Light
Stjerner på himlen
Drømmer om livet
Nothing but Love
Solkongen
Emil
Det vi venter på
Under din sne
Ung kniv
Det er Knud som er død
Hjertet følger med
Alle skuffer over tid

Ekstranumre:
En stemme
Hurtige hænder
Sikke en sang

Koncerten fandt primært sted på den store scene, hvor der var plads til at bandet kunne performe og bruge scenen, men i forlængelse af ”Drømmer om livet” rykkede bandet ned i den anden ende af salen på en mindre, rund scene, hvor de fremførte blandt andet ”Solkongen” i en mere afdæmpet stemning, hvor fingrene blev flettet og øjnene blanke hos publikum.

Festlighederne blev afsluttet igen på den store scene, og de tre ekstranumre satte prikken over i’et, for vi blev efterhånden lidt nervøse for, at vi skulle gå hjem uden at høre ”Hurtige hænder”, som skabte ren eufori i salen, da den endelig blev spillet.

Koncertens indledende sang var ”Vi vokser” og den allersidste sang var ”Sikke en sang”, hvilket er yderst velvalgt og giver indtryk af en gennemført og gennemtænkt sætliste. Alt i alt en koncert og en aften, som ikke bliver glemt foreløbigt.