Anmeldelse: Alex Vargas & Aalborg Symfoniorkester – våde øjne og gåsehud

Tekst Catrine Knøsgaard og Foto Musikkens Hus/Nicolas Cho Meier

Torsdag d. 6 maj 2021 åbnede Musikkens Hus atter dørene efter 5 lange måneders nedlukning.  Aftenens helt store overskrift var derfor ”genåbning”. I den forbindelse havde Musikkens Hus inviteret Alex Vargas tilbage, akkompagneret af Aalborg Symfoniorkesteret. Ja, man kan vel efterhånden sige at Alex Vargas er en husgæst, eftersom han har gæstet Musikkens Hus hele tre gange. Det helt særlige ved netop denne koncert var at Alex Vargas ikke skulle stå alene på scenen, som han ellers plejer, for aftenen bød på intet mindre end to koncerter. Men bare lige for at gøre det klart, der var kæmpe store forventninger til aftenens show, inden vi overhovedet satte os i salen.

Trods genåbning er Musikkens Hus stadig underlagt en masse restriktioner, hvor man bl.a. skal kunne vise et gyldigt coronapas for at komme ind, man skal bære mundbind, når man går rundt, baren i lobbyen er lukket, og der må kun være et vis antal gæster i salen. Med alle de ting kunne man godt frygte et kaos, men der må jeg bare rose Musikkens Hus, for alt gik glidende, og man følte sig tryg hele aftenen igennem.

Da lysene slukkede i salen, byder Lasse Rich Henningsen, Adm. Direktør i Musikkens Hus velkommen tilbage til Musikkens Hus. I sin tale proklamerer han, at man som menneske sagtens kan leve et liv med almindelige dagligdagsting, men for at ens liv bliver rigt og meningsfyldt, har man brug for kulturen. Han kaldte det sågar ”Kulturvitaminer”, hvilket giver rigtig meget mening, når kigger tilbage på det seneste år.

Adm. Direktør Lasse Rich Henningsen byder velkommen. Foto: Nicolas Cho Meier

I det øjeblik Lasse Rich Henningsen går af scenen, lyder der et kæmpe bifald, og man får lyst til rejse sig så han kan få det stående bifald, som han fortjener. Stemningen er ligesom sat, og man kan fornemme at resten af publikum er spændte – det er næsten ligesom når man finder hundesnoren frem, og siger til ens hunds, at den skal ud af gå. Folk er glade, og de SKAL bare have de ”kulturvitaminer” nu, som vi alle er i underskud af.

Alex Vargas går nu på scenen, alene med sin guitar indleder han kortfattet aftenen med, at han vil spille et par numre alene, inden scenen bliver fyldt med 50 dygtige musikere. Indledningsvis spiller Vargas de første akkorder af en af sine mere stille og akustiske sange Cohere Pt. 2. Lyden af elguitaren og hans enestående stemme fylder salen, og det hele føles helt surrealistisk og faktisk lidt som en drøm. Han fortsætter i samme stil mere flere hits; ”Shackled Up”, ”Higher Love” osv. Selvom man er vant til at høre hans musik med elektroniske trommer og anden elektroniske lyd udover hans guitar og stemme, så passer det akustiske bare helt perfekt, idet hans stemme og guitarspil alene er så stærkt. Det er musik med mange følelser, som bliver forstærket og man bliver nærmest paralyseret, eller det gjorde jeg i hvert fald.

Musikkens hus genåbner med Alex Vargas og Aalborg Symfoniorkester på aftenens program. Foto: Nicolas Cho Meier

De næste 45 min gik med den ene sang efter den anden, kun afbrudt af guitar skift, og små sjove anekdoter fra Alex Vargas. Og jeg vil da godt indrømme, at jeg bare sad og ventede på at han ville byde Aalborg Symfoniorkester velkommen på scenen, for ene og alene tanken om sammensætningen af Alex Vargas med strygere, harpe etc. giver mig gåsehud.

Nu var tiden endelig kommet, dørene bag scenen går op, og Vargas kalder Aalborg Symfoniorkester ind på scenen. Med dem følger dirigent Sergio Alapont til at dirigere orkestret under denne del af koncerten. Det hele føles storslået, idet Symfoniorkestret lige så stille blender ind i Alex Vargas’ melodier, og der går ikke længe før musikken overvælder min krop total. Andet nummer i dette sæt er en af mine favoritsange, nemlig ”Solid Ground”. Faktisk ender jeg med at sidde med tårevædet øjne, for jeg er en sucker for strygere og en god kærlighedssang. Og sådan forsatte aftenens koncert for mit vedkommende…

Selvom salen kun var fyldt måske en fjerdedel, var det ikke til at mærke da bifaldene lød efter stort set hver sang. Salen glødede af pift og klapsalver. Da jeg gik derfra, kunne jeg høre i krogene, at jeg ikke var alene om at sidde med våde øjne under showet, ikke kun fordi at vi alle har hungret koncerter, og kulturlivet generelt, men fordi at sammensætningen af Alex Vargas & Aalborg Symfoniorkester bare ramte plet, det gik simpelthen op i en højere enhed!

Nu sidder jeg tilbage med et boost af ”kulturvitaminer”, men jeg sidder også tilbage og tænker, at jeg bliver nødt til at se koncerten igen, når den bliver streamet torsdag d. 13/5 kl. 19.00.

Billetter til streaming af koncerten med Alex Vargas og Aalborg Symfoniorkester kan købes her

Til slut, kunne man ønske en ting, ville jeg ønske at Aalborg Symfoniorkester spillede sammen med Alex Vargas under hele koncerten.