Teateranmeldelse: Misantropia på Kunsten

Tekst Anette Vedfald | Foto Presse (Teatret Slotsgården)

Torsdag aften i denne uge havde KUNSTEN i Aalborg fornøjelsen af at kunne præsentere Teater Slotsgårdens fiffige lystspil ’Misantropia’ i samarbejde med Aalborg Teater. Teaterstykket blev spillet på KUNSTENs udendørs amfiscene, og er baseret på en fri fortolkning af franske Molières ’Misantropen’ fra 1666. Forestillingen spiller fortsat hver aften klokken 19.30 på KUNSTEN til og med mandag den 1/8 2022.

Efter at være blevet budt velkommen, blev publikum bedt om at stille sig hen og vente ved en hvid kiste med en bårebuket og påskriften ’Den unævnelige’ på. Herefter kom skuespillerne ud og begyndte at interagere med publikum som en form for method-acting inden et sørgeoptog derpå gik i gang. Publikum blev dermed allerede fra begyndelsen inddraget som en del af stykkets fortælling, mens kisten blev båret ind mod KUNSTENs amfiscene. Det foregik til lyden af flerstemmige harmonier, leveret af skuespillerne selv, og der blev således skabt en finurlig stemning af uvished og forventning.

Selve stykket handlede kort fortalt om, hvordan André, der er utrolig kritisk overfor samfundets tilgang til dårskab og sociale medier, ikke befinder sig særlig godt i sin kunstneriske kæreste Celestés farverige og løse tilgang til livet. Han forsøger grænseløst at udkæmpe en krig med sine ord og pen, mens Celesté forsøger at gøre det til en kunst at leve i nuet uden omtanke for morgendagens konsekvenser. To kontraster, der begge må indse, at de må revurdere deres tilgang til hinanden og til livet, hvis kærligheden og lykken skal bestå. En ældgammel fortælling, som får masser af kolorit gennem blandet andet stykkets andre skæve karakterer, der hver især også har deres egne agendaer kørende overfor André og Celeste.

Jean-Honoré Fragonards maleri ‘The Swing’, et hjerte i neon og et kørende skelet satte som undervurderede rekvisitter en perspektiverende ramme om komediens plot og præmis. For med dette samt store armbevægelser formåede skuespillerne på sanselig vis virkelig at suge deres publikum med ind i en farverig og morsom skildring af svig og lidenskab, der blev til en spændende oplevelse at deltage i. Selvom teater-karaktererne var ganske karikerede, var de dog også troværdige originaler, som man let kunne spejle virkeligheden i, når skuespillerne med stort talent og spidsfindige ord portrætterede, hvor grotesk tilværelsen indimellem kan udspille sig. Jeg nød således den lettere intense stemning, der eksisterede, når der blev uddelt både kærlighed og lussinger i flæng til nutidens SoMe-besættelse. Men også den dygtige opsætning, med velbalanceret kropssprog og pitch samt fantastiske pointer og sprog, fik mig til både at grine og måbe. Så for en vellykket kunstnerisk forestilling på KUNSTEN anbefaler jeg denne fascinerende teateroplevelse med 6 ud af 6 farverige stjerner.