Stadig nordjydernes bank

ChriStiNA SVENDSEN | foto JoHNy KriStENSEN & prESSE | advertorial

I en tid hvor mange banker lukker ned for deres filialer, som bliver skiftet ud med pengeautomater, og kontakten næsten udelukkenDe foregår på netbank, så har Nordjyske Bank valgt en hel anden retning. For dem er tilgængeligheden for kunderne og berøringen med lokalsamfundet stadigvæk et kernekoncept

Nordjyske Bank er med 23 afdelinger bredt repræsenteret i Nordjylland, og det bliver de ved med at være. Den sydligste afdeling ligger i Nibe og den nordligste i Skagen, så man må sige, at de dækker hele regionen. De har endda en afdeling i Sæby. For dem er det nemlig vigtigt at være en bank for nordjyderne, hvor kompetencerne og beslutningskraften er til stede i lokalområderne, hvor kunderne bor. Der er godt nok en enkelt filial i København, så eksil-nordjyder og københavnere også kan nyde godt af den nordjyske bank.

Stadig samme værdier

Keld Jakobsen har siden 1. april 2016 været direktør for område syd, der tæller fem afdelinger: Hasseris, Kastetvej, Vejgaard, Bredegade og Nibe. Hasseris fungerer derudover som områdecenter for markedsområdet syd for Limfjorden, og er derfor også her, hvor Keld Jakobsen har sit kontor. Alle fem afdelinger har tidligere været en del af Nørresundby Bank. Dog er Hasseris afdeling, som er helt nyåbnet her i april måned, en sammenlægning af de to tidligere afdelinger på Vesterbro og Vestre Alle.

Keld fortæller, at det nærmest kun er navnet på døren, der er skiftet ud. Det er stadig de samme medarbejdere, der sidder rundt omkring og de samme solide værdier som før fusionen sidste år. Hovedkontoret ligger endda stadig på torvet i Nørresundby.

Som Keld siger med et smil på læben:

– Nørresundby Bank har altid været en go’ bank. Nu er den go’e bank bare blevet lidt større og fået et nyt navn!

Med afdelingen i Nibe som eksempel, fortæller han, at det for ham er vigtigt, at banken er til stede i lokalområdet, og det gælder i høj grad også i byer udenfor Aalborg. Alle deres afdelinger er såkaldte ”full-service” banker, hvilket vil sige, at man kan hæve penge, snakke med en rådgiver, deponere arveguldet i bankboksen osv. på alle Nordjyske Banks lokationer.

Til rådighed for den almindelige kunde

Mens mange af de store banker lukker ned for hovedparten af deres afdelinger, og man skal kæmpe for at komme til at tale med en levende medarbejder som privatkunde, så har Nordjyske Bank valgt at gå i en helt anden retning. De satser på de helt almindelige mennesker, som du og jeg, og har gjort meget ud af altid at være tilgængelige.

– Vi vil gerne være til rådighed for kunden, så vi er meget nemme at få fat på, griner Keld og forsætter:

– Telefonerne er altid åbne. Hvis jeg ikke tager min telefon, så er det en lige ved siden af mig, der tager den. Det er aldrig en omstilling, man får fat i. Der kommer selvfølgelig en ny generation, som kommer til at efterspørge noget andet, men vi mener stadig, at nærheden er vigtig. De fleste kan godt lide den der genkendelse, og at man kender sin rådgiver, som man har en god kemi med.

Loyale kunder

Det lokale erhvervscenter ligger i Hasseris, hvor kernekompetencen er små og mellemstore virksomheder men også de lidt større, netop på grund af det store lokalkendskab.

Men det betyder dog ikke, at der ikke også er plads til de helt store og endda internationale. Banken har for eksempel en stor loyal kunde i Jysk, fordi en frisk bankmand i Vodskov-afdelingen var den eneste, der havde lyst til at låne den unge købmand penge i hans spæde begyndelse. Lars Larsen har efterhånden holdt fast i banken i over 30 år, og han er langt fra den eneste. De mange loyale kunder skyldes måske bankens værdier, der lyder: Ordentlige, handlekraftige og kompetente.

– Det er måske lidt nordjysk, men vi vil gerne være en ordentlig bank, hvilket jo bare betyder, at vi behandler vores kunder ordentligt og med udgangspunkt i sund fornuft, afslutter Keld.