Pia, Hans og livsprojektet

REKLAME I CITY-EJENDOMME AALBORG

Annonce – På Strandvejen i Aalborg ligger Havnehuset. Her genspejles fjorden i de store glaspartier, og den unikke kobberfacade lyser op langs havnefronten. På 1. sal har husets ejer og bygherre, City-Ejendomme Aalborg, kontor. Et familieforetagende, der har ordentlighed, tillid samt respekt for mennesker og bygninger som de bærende værdier.

Pia og Hans Andersen er ægteparret i spidsen for virksomheden, der har eksisteret siden 1991, og på en efterårsdag i strålende sol over Aalborg åbner de op om dedikation, visioner – og kærlighed

I kontoret er en rolig, let summende atmosfære, da Pia og Hans byder indenfor til en kop kaffe i de lyse lokaler. Fra hvor vi sidder, er der udsigt ud over havnen og Limfjordsbroen, og på vandoverfladen kan man ane en lille, sort prik.

– Det er en sæl, der er på besøg, fortæller Pia smilende. Der var en vinter, hvor der på et tidspunkt var to sæler, der flød forbi derude på en isflage. Det kunne vi sidde herinde og se.

Kaffen bliver skænket i fine, blomstrede kopper – helt ulig den standardiserede stil, der tit hører sig til i mødelokaler og konto- rer. Der er blik for detaljerne, og måske er det netop noget af det, der har gjort City-Ejendomme Aalborg til et navn, der går igen i hele byen. De er bl.a. kendt for renoveringen af Toldbygningen på Toldbod Plads, der modtog 3 priser – heriblandt ”Årets Facadepris” i 2007 – og som i det hele taget står smukt og monumentalt i tråd med, hvad der var tænkt som bygningens oprindelige udtryk ved opførelsen i starten af 1900-tallet. Ligeledes står de bag renoveringen af lokalerne på 2. sal i Østerågade 17, der nu huser designvirksomheden Shaping New Tomorrow. Renoveringen har ført til, hvad der i folkemunde betegnes som Aalborgs lækreste kontorer, og udover en gennemført indretning og en håndværksmæssig finesse ses også et ældre vægmaleri af Nytorv, som kunstner Simon Vejbæk Kinch restaurerede, og det er nu en integreret del af lokalernes samlede udtryk.

Bondepigen, bilerne og boligerne

Ovenstående er blot et udpluk af det væld af projekter, City-Ejendomme Aalborg er kræfterne bag, og det kræver selvsagt hårdt arbejde, tid og sammenhold at drive virksomhed som ægtefæller og familie.

– Jeg er vokset op med en far, der var selvstændig og bilforhandler, så jeg har været vant til atmosfæren af, at meget arbejde er nødvendigt. Når du driver virksomhed, så er der ikke noget, der hedder 8-16 og fri i weekenderne. Så det har aldrig været et problem for mig, at Hans har arbejdet så meget, som han gør, siger Pia.

Parret har kendt hinanden siden 1996, og det var med Pias ord ”Bondetøsen og Bondeknøsen fra landet, der mødtes og flyttede på stenbroen”. Tilsammen har de tre børn, hvoraf Mads på 22 år nu er ansat i firmaet.

Hans startede sin karriere som bilforhandler tilbage i 1983, men da muligheden bød sig for at købe en række ejendomme, begyndte et nyt karrierespor at tegne sig. Tiden gik. Erhvervet med biler var der stadig, men arbejdsmængden svarede nu til to fuldtidsjobs, og valget blev truffet om at hellige sig renoveringen af ejendomme og udlejning af samme. Pia er oprindeligt uddannet sygeplejerske, men da tiden med børnene blev for knap, valgte hun at sige sit job op og blev efterhånden mere og mere en del af firmaets projekter.

– Det, jeg brændte mest for som sygeplejerske, var alle de her ting med planlægning, kommunikation og empati. Jeg har det virkelig godt med kontakt med mennesker, og jeg fandt hurtigt ud af, at lejerne er dem, jeg brænder for. Det er dem, jeg mødes med, når vi indgår en aftale, og hvis jeg kan, er jeg også ude at fremvise. Jeg har den første kommunikation med dem, og når kontrakten skal gennemgås, så sidder jeg personligt med dem og får en snak.

At drive virksomhed med hjertet

Pia fortæller, at det til de første samtaler er vigtigt, at kommende lejere får et kendskab til både Hans, hende selv og firmaet. At de får kendskab til værdierne, og at de får en bevidsthed om, at når de lejer en lejlighed hos City-Ejendomme Aalborg, så er de en del af virksomheden og ikke blot tilfældige kunder.

– Det lyder måske lidt pladder-romantisk, men vi føler, det er vigtigt at få sagt, at det her med at møde lejerne der, hvor de er – Det er noget, folk skal kunne mærke. Det skal ikke bare være noget, man kan læse på vores hjemmeside. Vi skal have hjertet med i det, vi gør, og det er også det, vi prøver at integrere hos vores medarbejdere. Det gælder ikke kun os på kontoret, men alle vores medarbejdere.

Mellem de to ægtefæller er tingene delt fast op i firmaet. Pia tager sig af udlejninger og kommunikation, og Hans tager sig af de erhvervsmæssige ting og nye tiltag.

– Min rolle er meget at være ”problemknuser”, siger Hans. Det er en rolle, han har det godt med, og det betyder også, at der som oftest ikke er langt fra problem til løsning.

– Jeg er jo chefen her, og der er ingen mellemled. Så vi er generelt ret hurtige til at finde løsningerne i fællesskab med vores gode og dygtige medarbejdere og samarbejdspartnere, samt at få fulgt op på ting. Det er i det hele taget meget vigtigt for os, at vi er skarpe og kvikke til at reagere.
Hans fortæller om de årlige julekort fra nogle af lejerne. Om de, der startede med at være kunder, men som efterhånden blev til nære bekendtskaber – og om det helt essentielle ved ordentlighed.

– Vi har nogle kvalitetsnormer og nogle krav, vi står for, og derfor er det vigtigt for os at have samlet et hold af samarbejdspartnere, som forstår vores holdninger. Vi kan godt lide, at vores lejere bor minimum lige så godt, som vi selv gør. At når man får gæster, så skal de ikke op gennem en slidt opgang, fyldt med spindelvæv og et tapet, der falder af. Sådan en opgang har vi jo alle sammen set på et eller andet tidspunkt. Ligesom vi har set slidte lejligheder, der er utætte i taget. Så det er vigtigt for os, at vores produkter er tidssvarende og i en god stand. Det er klart, at der er forskellige kategorier, fordi nogle lejligheder er dyrere end andre, men uanset deres pris og størrelse, så skal tingene være i orden. City-Ejendomme Aalborg lever på service, siger både Hans og Pia flere gange.

– Det er essentielt, at vores medarbejdere får vores vision ”ind under huden”; nemlig visionen om, at vi vil være de bedste på vores område og altid vil have service og vores lejere/kunder i fokus. Vores firma ville ikke være, hvor vi er i dag, hvis ikke vi havde – og stadig har – dygtige medarbejdere. De er meget servicemindede og har en positiv tilgang til deres arbejde og de lejere, de møder i deres hverdag. Det er både i administrationen, hvor telefoner og mails besvares, og det er også dér, hvor vi møder lejerne fysisk – altså ”ude i marken”. Der kender byggeledere såvel som viceværter næsten dem alle og servicerer dem efter de værdier, vi har i firmaet. Det sætter vi rigtig stor pris på.

Parret oplever, at der i branchen kan være en tendens til at fokusere på antallet af boliger og lejere frem for kundetilfredshed. Selv føler de, at det absolut vigtigste er, at de passer på deres lejere, og at kommunikationen med dem er præget af tydelighed, respekt og imødekommenhed.

Pia fortæller om folks overraskelse, når de hører, at telefontiden er fra 8-16 hver dag – og at der derudover er en vagttelefon, man kan ringe på, hvis noget akut opstår. Flere og flere steder er det nemlig sådan, at telefontiderne ligger få gange om ugen, og det er en tendens, de begge ryster på hovedet af.

Den vigtige, gensidige forståelse

Når man sidder overfor Hans og Pia, kan man ikke undgå at få fornemmelsen af rummelighed. Der er klare principper, holdninger og stærke værdier – men der er også et blødt og varmt element mellem dem, som tydeligvis dækker hele deres liv sammen. De er ægtefæller, og de er også en familie.

– Der blev engang lavet en udsendelse på TV Nord med os, hvor de snakkede med børnene. Lea (parrets datter på 17 red.) siger til dem, at i weekenderne tager vi i sommerhus, og så spiser vi sammen. Det har nok været hendes måde at sige på, at far har rigtig travlt i hverdagen, men i weekenden, så spiser vi sammen, og det er vigtigt. For det har været et vilkår, at Hans jo arbejder rigtig meget, men der er også en stor forståelse og accept af det, og det har der altid været, fortæller Pia.

Hans nikker.

– Jeg synes, vi er ret gode til at slippe arbejdet, når vi har fri. Selvfølgelig er mails noget, vi hele tiden forholder os til, for vi har en regel om, at mails svarer vi på senest samme dag, eller dagen efter. Vi ved selv, hvor træls det kan være at vente længe på at få svar.

Hvert år tager de to afsted på en ferie alene. Det er en klar prioritet. Og midt i både firma og familieliv har de et solidt blik for hinanden.

– Pia er meget tolle, siger Hans. De ler lidt af det gode, nordjyske udtryk for noget stabilt og roligt.

– Hans kan jo også kun lave det, han laver, hvis der er forståelse og respekt for det på hjemmefronten. Det er jo sket, at der har været søvnløse nætter over en problematik på arbejdet, hvor jeg har sagt, at jeg syntes, vi skulle sætte os med en kop the og tale om, hvordan vi kommer videre. Hvis Hans har en bekymring, så er det også min bekymring. Så kan jeg ikke bare sige, at det må han selv finde ud af, siger hun.

– Jeg stiller nok mange krav til mange ting, både på arbejdet og derhjemme. Der er Pia mere den, der siger ‘det går nok, det hele’, siger han og kigger over på Pia.

– Altså, jeg har lært, at Hans hviler i at have gang i ting hele tiden. Og så duer det ikke, at jeg også har det. Men det værste, han kan gøre, det er at tømme køkkenskuffen søndag morgen, fordi han synes, den roder, og at jeg da lige kan få sorteret den. Der må jeg så sige til ham, at de ting skal bare lige så stille op i skuffen igen – for det skal jeg ikke, griner hun.

Modsætninger mødes, men krage søger også mage, slutter Pia. Der er ingen tvivl om, at de to supplerer hinanden på bedste vis – og at de sammen har skabt noget helt unikt.