unum, et enestående inspirationsmiljø

I det grønne hus i Nørregade 27 ligger unum – et enestående værested, arbejdsplads og inspirationsrum. unum er en fusion af projektkontor, showroom, galleri og ikke mindst butik, som forhandler danske brands og internationale designs i et spænd med alt fra møbler og interiør til tøj, smykker, original kunst med mere. I unum er du sikret en spændende og anderledes oplevelse, dels konceptmæssigt og dels produktmæssigt, og hvor du med sikkerhed vil kunne finde noget helt enestående og uundværligt at tage med hjem. unum betyder enestående på latin

Noget af det første, der møder én, når man træder ind i unum er et stort egetræsplankebord. Ved bordet sidder Jeanette og Sofie og arbejder bag hver deres computer. De er omgivet af runde keramik-kugler, skøre lysestager og puder med smykker på. Der er tæpper på gulvene, kunst på væggene, skjorter og strik på et tøjstativ, en lænestol i hjørnet – og bagerst i butikken er der endda et køkken. Udvalget i lokalet har før ført til, at de besøgende har spurgt, om de bor her. Det gør de ikke, men de arbejder her, for lokalet er nemlig også Jeanette og Sofies kontor. Dette må dog endelig ikke afholde folk fra at komme ind og tage et kig, for som Jeanette forklarer:

– Det kan godt virke sådan lidt intimiderende på nogen, at man sidder bag en computer og siger: Hej! Velkommen ind, og de bliver sådan helt: Jamen du sidder jo og laver noget, kan jeg så godt forstyrre? Det må de gerne, det er en del af konceptet – det er helt okay at komme herind, selv om vi sidder og arbejder.

Jeanette er ejeren af unum, som er et udspring af hendes konsulentfirma, ULF & DAMSHOLT, der arbejder med projektudvikling inden for hotel-, restauration- og servicebranchen. Kalenderen er tæt pakket med projekter i hele landet, som kræver Jeanettes fysiske tilstedeværelse, mens Sofies arbejdsområder inden for projektledelse og markedsføring i de fleste tilfælde kan foretages fra butikken, så til daglig er det oftest Sofie, der byder velkommen i butikken.

I unum vil de gerne forstyrres, og de finder inspiration i at tale med kunderne. Det er lige meget, om man er der for at købe en lille ørestik eller et køkken, for alt er til salg i butikken. De ønsker at dele alle deres fantastiske produkter, som Jeanette uddyber:

– Det er jo derfor produkterne er her. Vi har med unum opbygget et helt specielt miljø med møbler, interiør, kunst og tøj samtidig med at lokalet også fungerer som kontor, galleri og showroom.

Direktør, Costa Rica og et værelse hos svigerforældrene

Jeanette er en kvinde, der har en alenlang karriere bag sig, hvor hun både har arbejdet som Pluto, rejseleder, konferencechef, forsknings-assistent, stewardesse og juniorkonsulent, inden hun endte som salgschef og senere direktør for Comwell Hotel i Kolding. Efter et par år i byen opstod et behov for, at der skulle ske noget helt nyt. Hun fortæller, hvordan familien derfor tog en vild beslutning:

– Min mand var selvstændig på det tidspunkt, og jeg havde et supergodt job, men alligevel så kunne vi også bare se årene gå. Vi havde renoveret hus, fået to børn og det blev sådan lidt villa og vovhund-agtigt. Så jeg sagde mit job op, og Frederik solgte sit firma, og så flyttede vi til Costa Rica.

Efter et par år i Costa Rica, hvor parret havde startet et bæredygtigt rejsebureau, rejste familien videre til Panama, hvor Jeanette fik en stor konsulentopgave for Ace Hotels. Her var hun involveret i hele præ-åbningsfasen af et nyt hotel. Opgaven med Ace Hotels blev startskuddet til hendes firma ULF & DAMSHOLT. Efter tre år i Mellemamerika besluttede familien, at det var på tide at komme hjem til Danmark igen. De søgte en mere stabil tilværelse for børnene, hvor de ikke hele tiden skulle flytte destination. Da de tre år tidligere havde forladt Danmark, havde de solgt deres hus i Kolding, og alle deres ting var pakket ned i kasser. De vidste ikke, hvor de skulle bo, så de flyttede ind hos Frederiks forældre i Aalborg. Efter godt et år ved svigerfamilien bosatte familien sig i et skovhus i Nørholm, hvorfra Jeanette fortsatte arbejdet med firmaet. I øjeblikket arbejder ULF & DAMSHOLT med to større projekter – et i Aarhus og et i Nordjylland, hvor de er med i processen lige fra byplanlægning og projektering til konceptudvikling, identitet og udvælgelse af materialer og leverandører. ULF & DAMSHOLT arbejder ofte med projekter ”fra idé til drift”, hvor Sofie primært fokuserer på koordinering, identitet og markedsføring, mens Jeanettes baggrund, erfaring og tankesæt, sikrer at projekterne ikke kun bliver smukke bygninger, men at de også fra starten vil være sikret i driftperspektivet. Arbejdspaletten er stor, men det giver mening med den faglige baggrund, som Jeanette og Sofie har, og det giver endnu bedre mening for bygherrerne, når der spares både tid og penge i at opføre projekterne rigtigt fra starten.

Behovet for unum

For cirka et år siden begyndte Jeanette at lede efter et kontor til ULF & DAMSHOLT. Hun ønskede et sted, som kunne fungere som projektkontor for hende og Sofie, samtidig med at det kunne være et samlingssted for freelancere. Derudover skulle det også være stort nok til at være showroom, hvor det var muligt at vise ULF & DAMSHOLT’s stil, arbejdsmetoder og produkter frem. Jeanette fortæller:

– ULF & DAMSHOLT er i vækst, og vi er stolte over at få så mange tilkendegivelser for vores deltagelse i projekter, idérigdom og måde at udføre vores opgaver på. Det var derfor vigtigt for mig at få skabt et samlings- og afsætningspunkt – et fysisk sted, som vil kunne dække alle vores behov.

I jagten efter et kontor gav en af Jeanettes nuværende leverandører hende idéen til at søge efter et butikslokale. Butikslokaler har den fordel, at de er dybe, og giver derfor muligheder for at opdele arealer efter funktioner, men hvorfor stoppe der? Jeanette ønskede at favne hele butikstanken, uden det dog skulle blive en decideret butik. Hun ville skabe et værerum, arbejdssted, inspirationsmiljø – et rart sted at være, og hvor man som forbruger så kan gå ind og finde det dér ganske særlige.

Endvidere forklarer hun, hvordan tanken bag var:

– At skabe et helhedskoncept ud i livets herligheder – elementer af “det helt rigtige” eller “det enestående” som vi bruger i vores dagligdag. Hellere den helt rigtige, enestående ting, som jeg bliver glad for hver gang jeg kigger på den eller bruger den, end en masse ligegyldige køb-og-smid- væk-ting.

Mærker og brands fra hele verden

I unum er der gjort en dyd ud af at have unikke brands og mærker, hvor de på flere af dem har eneforhandling i Aalborg, Danmark og Europa. De udvælger med omhu produkter, som støtter op om ULF & DAMSHOLT’s DNA, samtidig med at det styrker deres profil.

Eksempelvis har de et strategisk samarbejde med danske Frama, som har lavet en del af de møbler, der findes i butikken. Her kan nævnes køkkenet, som er en af de ting, folk drages af. Jeanette og Sofie har også selv stået for flere af de unika-produkter, der findes i unum. Det store plankebord, man støder på, når man kommer ind i lokalet, er et af deres egne værker. Bordet er et produkt, der testes for at finde ud af, om det kan bruges i et konkret projekt.

Galleriet unum

En farverig keramikstol fra den venezuelanske kunstner Reinaldo blev startskuddet til at unum også blev registreret som galleri.

Netop denne stol er et produkt, der ligger mellem kunst og praktisk kommerciel anvendelse, som Jeanette uddyber med begejstring i stemmen:

– Vi ville se, om vi kunne finde de der brydningsfelter, der lå mellem kunst og det kommercielle – hvordan kan man finde noget, der er smukt i sig selv, men stadigvæk er et brugsprodukt?

Stolen er en del af unums unika-udvalg, hvilket betyder, at der kun findes denne ene variant, som kan købes enten i butikken eller på unums webshop, som Sofie er ved at færdiggøre.

Kærlighed til alt i butikken

En ting er dog kendetegnet for alle produkterne i unum, og det er, at de to kvinder kun har taget mærker ind, som de selv elsker. Samtidig er de helt enormt stolte over de produkter og mærker, de har trukket til byen, som Jeanette entusiastisk forklarer:

– Jeg synes, det er mega sejt, at vi har trukket sådan nogle mærker, som er verdensomspændende og vanvittig dygtige brands – både håndværksmæssigt, men også kvalitetsmæssigt. Det er jeg helt vildt stolt af.

Designervarer, kunst og unikas lyder alt sammen meget dyrt, men unum er en butik for alle, og man behøver ikke købe noget, man må også bare gerne komme og kigge, som Jeanette siger:

– Det er vigtigt for os, at det er et rart sted at være, hvor folk hygger sig. Man må gerne bare snuse rundt og kigge eller komme ind og købe en enkelt lille ørering eller et kæmpe stort bord – eller vi kan hjælpe med et projekt.

Både Jeanette og Sofie slår fast, at på trods af showroom, galleri og projektkontor er unum også bare en helt almindelig butik.

– Vi er nok bare lidt tættere på vores kunder, end man normalt er, og det er okay, afslutter de.