Skal du ud at spise? Nu bliver det lettere at finde ud af hvor

Tekst: Alexander Kokkedal / Foto: Amina Leto

Forældrene skal på besøg, og I skal ud at spise. Men du er ny til byen. Hvordan finder du den rigtige restaurant? Kommer mor og far fra landet, er de nok til god gammel dansk mad, og så er det jo et problem, hvis du hiver dem ind til tapas. Og hvis I finder stedet med forloren hare og stegt flæsk i persillesovs, er maden så ordentligt lavet?

Så mange spørgsmål. Så mange usikkerheder. Lettere skulle det gerne blive nu, hvor to fyre fra Aalborg Universitet er gået sammen om at starte Dinnerlust.dk, som stræber efter at samle alle restauranter og caféer i Aalborg på én portal, hvor du kan tilgå menukort, læse anmeldelser og blive briefet om nyheder inden for Aalborgs kulinariske verden.

Fra AaB til ApS

Allerede har platformen omtrent 80 spisesteder oplistet. Dinnerlust.dk lancerede for to uger siden efter flere måneders brugertests, undersøgelser via spørgeskema og justering af dens forskellige features. Bag portalen står Oliver Thorsen, som står for marketing, og Marc Storm Andersen, salgsansvarlig i virksomheden. Måske ringer sidstnævntes navn en klokke? I hvert fald for nogle aalborgensere: Marc Storm Andersen har spillet ungdomsfodbold på højt niveau i AaB, men nu lagt fodboldstøvlerne på hylden for at hellige sig livet i en startup.

Jeg har brugt al min ungdom på at spille fodbold og fået nogle rigtigt fine evner. Men det kørte jeg så død i og blev træt af det. Man skal gøre det, man har lyst til. Jeg fandt ud af, at jeg ikke mere havde lyst til at spille fodbold på højt niveau, fortæller Marc Storm Andersen.

Marc Storm Andersen (tv.) og Oliver Thorsen

Nye i byen skal også have oplevelser

Hvad, Andersen havde lyst til, var forretning. I øvrigt et godt match med hans valg af uddannelse, det ikke så mundrette Economics and Business Administration. På studiet lærte han Oliver Thorsen at kende. De går begge på 5. semester og stod sammen om at få Dinnerlust op at køre. Thorsen er tilflytter til Aalborg, har boet i London for en stund og stiftede dér bekendtskab med de apps, man tyer til, når man i uvante omgivelser skal finde et sted at spise. Sådan en løsning kunne man godt bruge hjemme i Danmark.

Hvis du skal prøve noget nyt, og du ikke aner, hvor du skal gå hen, er det noget nemmere at få en liste med tilbud, du kan få nogle nye oplevelser med. Det er også med tanke på dem, der ikke har boet i Aalborg i lang tid og ved, hvor alle restauranter ligger henne, og hvad de har af tilbud, siger Oliver Thorsen.

Ingen takeaway, ingen TripAdvisor

Drengene er så ikke først på markedet med en oversigt over spisesteder. På den ene hånd har du rejsesitet TripAdvisor, der lægger spisesteder op på deres side og giver mulighed for at anmelde den enkelte café eller restaurant. På den anden sider, er der de danske Just-Eat og Hungry.dk, der tilbyder fastfood lige til døren.

Stifterne af Dinnerlust mener dog at have fundet et hul i markedet. De bruger ikke kræfter på takeaway, og TripAdvisor slår de efter egen mening ved at have snuden i lokalmiljøet og give mere detaljeret viden om den enkelte restaurant og madevents i nærområdet.

I bund og grund handler det for os meget om, at vi så vidt muligt er opdateret i, hvad der sker rundt omkring. Det er dér, værdien ligger på vores side: vi holder os opdaterede med nye restauranter, der kommer frem, nye events og tilbud, fortæller Oliver Thorsen.

På Dinnerlust-sitet har hver café, hver restaurant en beskrivelse af, hvordan deres menu er flettet sammen, og hvad deres tema er: asiatisk, dansk, burgers, social dining mv. Sitet har også en nyhedsside, der gør opmærksom på, når en ny restaurant slår dørene op.

Det er dér, hvor TripAdvisor i vores øjne ikke rigtigt kan følge med, for ikke nok med at de ikke har alle restauranterne, lægger de ikke som sådan noget content op. De har ikke nogen nyheder eller tilbud, der direkte anbefaler spisesteder, lyder vurderingen fra Oliver Thorsen.

Hønen og ægget: Kampen om brugerne

For tiden kører de to iværksættere Dinnerlust uden løn for det. SU plus studiejobs giver indtægten, og pengene fra Dinnerlust skal – håber de – komme fra salg af abonnementer til restauratører. De betaler månedligt og kan så bl.a. opdatere infoen om dem på Dinnerlust, reklamere, når de har tilbud, og øge deres synlighed på Dinnerlust-siden og -konti på sociale medier. Her for tiden er planen er få flere Aalborg-restauranter, gerne dem alle, på Dinnerlust. Flere brugere ville også være dejligt, og de kommer først, når maden er klar.

Bl.a. derfor har vi arbejdet så mange måneder på at lancere det. Vi er lidt som hønen og ægget: vi kan ikke få brugere uden restauranter og vice versa, siger Oliver Thorsen.

De første mange restauranter på siden har han og Marc Storm Andersen derfor tilføjet selv. Drengene på Dinnerlust har efter eget udsagn oplevet god respons fra lokale restauratører og håber på, den fortsætter.

Konkurrencer skal engagere

Til Dinnerlust-strategien hører at engagere brugere og gæster på sociale medier. Konkurrencer er et godt incitament. Gratis brunch for to har før været på menuen ved en klassisk like-det-her-opslag-og-fortæl-os-hvem-du-vil-have-med-konkurrence.

Mere af den slags er på tapetet, og folk skal også belønnes, når de er villige til at gå skridtet videre fra blot at like et Facebook-opslag til at oprette sig som brugere på Dinnerlust.dk og deltage i det sociale fællesskab omkring mad, iværksætterne håber at få op at stå på siden.

Det vigtigste ved at oprette sig som bruger er, at du får de gode tilbud først, både via selve sitet og nyhedsbreve, og så er der også hele det sociale i det og konkurrencerne, der kommer til at køre, siger Marc Storm Andersen.

Konkurrencer giver mange muligheder for at engagere folk og få noget interaktion med brugerne. Vores første konkurrence har været for at skubbe det hele lidt i gang og få noget respons på det, og det har virket super godt indtil videre, fremhæver Oliver Thorsen.