Klumme: På besøg i Aalborg Teaters skræddersal

Tekst Kit Sørensen | Foto Kit Sørensen og Aalborg Teater

På vej op ad personaletrappen til Aalborg Teater bliver jeg mødt af et festfyrværkeri af en kvinde, som oser af design, kunst og ikke mindst teater. Helene Billingsøe Martinsen er afdelingsleder for skræddersalen på teatret. En stilling hun tiltrådte d. 3. august 2020.

Iført mundbind og en negativ corona-test, får jeg lov til at komme ind i skræddersalen lidt efter fyraften.

Når der skal sættes en ny forestilling op på Aalborg Teater, ansætter man en scenograf eller en kostumedesigner til at tegne og designe kostumerne. Billingsøes job er derefter at fortolke og fremstille kostumer ud fra disse tegninger – i dialog med scenografen eller kostumedesigneren. Herefter syr skrædderne modellerne op. Et godt eksempel på et kostume, der skal sys fra bunden, er fra juleforestillingen Snefald, som spiller fra 21/11 til 23/12 2020. Snefald er en opsætning, som Aalborg Teater har lejet af Odense Teater. Kostumer og scenografi følger derfor med. To af de kvindelige roller ændrede Aalborg Teater til at blive fremført af mænd. Derfor skulle der sys nye kostumer (se foto herunder fra Aalborg Teater). På billedet ser man Yndis i midten, som er iført quiltet blå buksedragt med hvide snekrystaller på. Røde benvarmere, hvide støvler og højt, hvidt hår. Dette kostume er syet i skræddersalen.

Det er ikke alt, der bliver syet fra bunden. Hvis en forestilling for eksempel foregår i nutiden, vil man tit gå ud og købe tøj og kostumer i stedet.

Skræddersalen har i dag seks medarbejdere, inklusiv Helene. Og det er ikke usædvanligt, at man arbejder på flere forestillinger på én gang.

Efter en spændende rundvisning fik jeg mulighed for at se de forskellige opbevaringsrum til blandt andet sko, herretøj, accessories og ikke mindst kvindernes kostumerum. Der er efterhånden så meget tøj hobet op, at de ikke har plads til det. Helene Billingsøe fortæller, at der snart vil blive sat kostumer til salg fra udgåede forestillinger.

Tilbage i skræddersalen fortæller Helene;

– Jeg færdiggjorde min uddannelse som beklædningsdesigner på henholdsvis Margrethe Skolen og Fashion Design Akademiet i København. Efter endt uddannelse gik turen til Paris.

Hun havde fået en seks måneds praktik hos det tyske modehus Bernhard Wilhelm, men endte med at være i Paris i halvandet år.

– Det var en hård tid. Hver en krone skulle vendes og drejes. Men jeg havde en masse erfaringer med mig hjem og en oplevelse for livet, husker Helene.

Foruden turen til Paris har hun også arbejdet på Fredericia Teater, Vendsyssel Teater, lavet både Hjørring Revy og Aalborg Vinterevy og hun har været hos Firmaet Masciagelo Design i Toronto, Canada. Her sad Helene i et år som designer og konstruktør for det, der hedder “special custom-made suits”.

Det er ret interessant, for hvis man spørger Helene, om hun ser sig selv som kunstner, tøver hun lidt og siger:

– Jeg tror, jeg forbinder titlen “kunstner” med andre faggrupper end min. Jeg kommer fra modebranchen, og ser derfor mig selv mere som designer end kunstner – uden helt at vide, hvori den præcise forskel ligger. Lige siden jeg fik en blyant i hånden som barn, har jeg tegnet damer med tøj på. Jeg er opvokset i et kreativ hjem, hvor min mor syede alt mit tøj. Jeg sad altid ved hendes side, når hun gjorde det, og har aldrig kunnet forestille mig at lave andet end at arbejde med tøj.

Helene stammer fra en familie med dameskræddere, der går flere generationer tilbage.

Afslutningsvis spørger jeg Helene, hvilke forventninger, hun har til sin nye stilling.

– Jeg overtog jobbet efter Elsebeth Tanghøje, som havde været leder i ca. 30 år. Derfor må forandringer ske gradvist. Man har i flere år haft de samme rutiner, men jeg ønsker da bestemt også at sætte mit præg på skræddersalen. Det kunne være at skabe et fedt koncept, hvor jeg designer avantgarde-kostumer og eksperimenterer med spændende detaljer, snit og mønstre – selvfølgelig på forestillinger, der kan bære det. Mode, design og styling har altid været en stor del af mit liv, og derfor vil jeg altid have en mere “fashion-agtig” tilgang til et nyt kostume. Jeg synes, det er spændende at hive elementer fra modebranchen ind i teaterverden. At prøve noget nyt, i stedet for kun at lave klassisk, tidstypisk snitudvikling, som man har set så mange gange før. Det visuelle udtryk og helheden betyder enormt meget for mig, afslutter Helene.

Se mere om Snefald hos Aalborg Teater her