Gå en bedre og sundere fremtid i møde

Reklame

Reklame

Gå en bedre og sundere fremtid i møde

Det er selvfølgelig utrolig individuelt, hvad der er et godt liv. For nogle handler det gode liv om at have en hel fast rutine, hvor alt er skema- og planlagt ned til den mindste detalje. For andre handler det meget mere om friheden. Friheden at gøre hvad man har lyst til, når man har lyst til det. Friheden til at dyrke det spontane og det impulsive.

Uanset om du hælder til den ene eller anden side af disse to meget polariserede, opridsede sider, er der dog nogle indiskutable parametre, der altid er en forudsætning for et godt liv. Følgende er en opremsning af disse og en hjælp til, hvad du kan gøre, hvis det er noget, du mangler i dit liv.

Boligsituationen

Uanset hvor frihedsorienteret du er, vil din boligsituation altid være vigtig. Det er i din bolig, du har dit helle. Det er der, hvor du lader op til den næste dags mange gøremål. Det er i din bolig, du kan være der selv og bare flade. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, du har det godt i dit eget hjem. Først og fremmest handler det jo om, at du kan opholde der uden, at din sundhed skal sættes på spil.

Det kan for eksempel være, at din bolig har brug en eller anden form for sanering. Dette kunne meget vel være en PCB-sanering. PCB er et sundhedsskadeligt stof, der flittigt blev brugt mellem 1950-1970’erne. Det er endda så sundhedsskadeligt, at det ved Stockholm-konventionen blev vurderet til at være blandt de 12 farligste stoffer i verden. Det vil derfor være en stor hæmsko for din livskvalitet, hvis dette stof var i din bolig.

På grundt af at stoffet er så farligt, kan du ikke befinde dig i boligen, mens PCB’en bliver fjernet. For ikke at skulle sove på en eller andens sofa, kan du på findroommate finde en 1 værelses lejlighed, som du midlertidigt kan bo i.

Udover det sundhedsmæssige aspekt påvirker det æstetiske aspekt i din boligsituation selvfølgelig også din livskvalitet. Det er aldrig rart at befinde sig mange timer hver dag et sted, som man ikke finder tiltalende. Det kan for eksempel være, at dine fliser eller dit tag trænger til en algebehandling. Det grøntlignende og meget grumsede skær alger kan give, er bestemt genererende og bør fjernes hurtigst muligt. Virksomheden Nanostone har mange års erfaring med algebehandling, og forskellen på dine fliser kan tydeligt ses på bare 4 uger.

Motion er vejen frem

Det er en kliché, men det er en kliché af en årsag. Udover søvn er der ikke noget, der positivt påvirker din livskvalitet mere end motion. Du behøver ikke at gå all in. Hvis du bare har pulsen oppe i 15-30 minutter dagligt, vil du virkelig kunne mærke en forskel.

Hvis du ikke har tid til at gå i fitness handler det om at effektivisere træningen. Det kan for eksempel være ved at implementere motion i dit daglige virke, hvor du tager trappen i stedet for elevatoren, eller cykler på arbejde i stedet for at tage bilen. Disse små tiltag virker ikke af meget, men gør virkelig en forskel.

Hvis du vil gå lidt mere grundigt til værks er vægtløftning en rigtig god mulighed. Hvis du laver vægtløftning med korte pauser, tager træningen ikke så lang tid, du får pulsen og forbedrer derigennem din kondition, samt dine muskler og sener bliver stærkere. Et godt råd er dog at kontakte en ekspert på området. Mange begår den fejl bare at kaste sig ud i vægtløftning, hvilket i mange tilfælde vil medføre dårlig teknik og mange skader.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*