Filmanmeldelse: Virgin Mountain

tekst Christina Svendsen | foto SF/Rasmus Videbæk

Adobe Photoshop PDF4stjerner

Island har fået en stor plads i manges hjerter efter deres overraskende præsentation ved sommerens fodbold-EM. Lilleputnationen sejrede på trods af bookmakerne, men det satte Frankrig desværre en solid stopper.

Island har dog meget andet end et ukueligt fodboldhold at byde på. Filmen Virgin Mountain foregår i den del af Island, hvor der er meget langt fra bjergtagende turistoplevelser og hipt strik. Hovedpersonen Fúsi
er i 40’erne, men bor stadig hjemme ved sin mor. Han er aldrig rigtig kommet i gang med livet, men er blevet i barndommens beskyttende boble med actionfigurer og krigsleg. Det er dog ikke så sjovt at bo hjemme mere, for moren har fået en ny kæreste, som kræver sin plads i den lille lejlighed. Han giver Fúsi et gavekort til dansetimer og tvinger ham dermed
ud i en verden, som ser uendeligt skræmmende ud, når man ser den fra tilskuerpladserne.

Virgin Mountain er en film, der kommer snigende ind under huden på en. Fúsi er en fantastisk bamse, som man hurtigt kommer til at holde af og heppe på. Den kvindelige hovedrolle, Sjöfn, virker dog alene som at være sat i verden for at hjælpe Fúsi i hans udvikling. Det bliver en tand for kedeligt og hendes bevæggrunde virker lidt for kunstige til tider. Den tredje medspiller er Island, der til gengæld bliver brugt godt i filmen. De modellandskaber, som Fúsi bruger mange timer på at bygge, bliver gengivet i den måde landskabet er filmet på. Landskaberne bliver også en slags modeller og en del af Fúsis trygge verden. En verden, som man håber han kan bryde fri af en skønne dag.

About Christina Svendsen 30 Articles
Christina er blandt andet filmanmelder og blogger for APPETIZE. Du kan læse mere fra hende på hibou.dk