Anmeldelse af ’Din Krop Kan Tale, Uden Du Åbner Munden’

Foredraget ’ Din Krop Kan Tale, Uden Du Åbner Munden’ med Niels Krøjgaard foregik onsdag aften i Intimsalen i Musikkens Hus. Foredraget var arrangeret af Tikko og desuden også udsolgt.

Intimsalen er en multisal, som anvendes i forskellige sammenhænge og som kan rumme op til 300 siddende publikummer.

Foredragets første del handlede om manipulation. Her gav Niels Krøjgaard den som hvad han kaldte for ’psykologisk entertainer’. Han lavede en masse eksperimenter med publikum, som enten foregik ved at hive deltagere op på scenen eller ved at få hele salen til at være med. Det havde en underholdningsfaktor, som nogle måske endda ville kalde for tryllekunst. Det var ikke altid lige let at gennemskue, hvordan han bar sig ad, men det var særligt tankevækkende, da han efter et eksperiment udtalte at “Jeres øjne så det, men jeres hjerne registrerede det ikke”.

Lidt senere fortalte han om, hvor meget de fleste mennesker gennemsnitligt lyver i løbet af en uge, men også om at ikke alle har det samme ansigtsudtryk, når de lyver. Det gav lidt at tygge på, og dermed også anledning til at glide elegant over i anden del af aftenens show. Anden del skulle gøre publikum bedre til at analysere ansigtsudtryk og handlede således om at ens krop kunne tale, uden at man åbnede munden. Niels Krøjgaard forklarede kort om, hvordan tv-serien ’Lie To Me’ faktisk ikke var helt hen i vejret. Men at denne metode stille og roligt vandt mere og mere indpas hos de danske efterforskere herhjemme. Men inden man ville kunne begynde på at forstå, hvornår folk løj, var man nødt til først at kunne ”mærke” deres følelser. Én ting som ikke bare var helt lige til. For som Niels Krøjgaard forklarede, så skulle man ikke ”læse” følelser, men derimod ”mærke” dem. Han brugte derefter lang tid på at tale om de 7 grundfølelser, og forklarede også at non verbal kommunikation var medfødt i forhold til grundlæggende følelser. Alt sammen noget som psykologen og pioneren Paul Ekman havde undervist og specialiseret sig i.

Til slut gjorde Niels Krøjgaard publikum opmærksomme på, at de ikke skulle regne med at kunne aflæse al løgn fremover, da mange forskellige ting hang sammen i et større perspektiv. Han talte også om, hvordan vi alle mere eller mindre blev styret af forskellige bias, og dermed kunne falde i fælden i forhold til at være forudindtagede og dømme på forhånd. Noget han også demonstrerede via nogle eksperimenter.

Jeg var meget nysgerrig, men også skeptisk, da jeg gik ind til dette foredrag. Niels Krøjgaard var uden tvivl en mand med masser af spændende viden, og virkede både velformulerende og ungdommelig i sin optræden. Selve underholdningsværdien var også ganske fin, men desværre sad jeg tilbage med flere spørgsmål end svar, da jeg gik derfra. Måske det var fordi foredraget virkede mest spændende for nybegyndere? Jeg følte mig i al fald lidt småfrustreret over, at jeg ikke sad og var ligeså let påvirket som så mange andre, og jeg havde nok også troet at det handlede lidt mere om kropssproget som helhed. Men ét citat tog jeg dog med mig hjem, og det var at ”der var forskel på sandheder”. Jeg syntes også at det var et kæmpe plus, at Niels Krøjgaard opfordrede alle til at kontakte ham med spørgsmål, som han lovede at svare tilbage på. For som han sagde, så var det et win-win, når folk gjorde det. For det var nemlig ikke kun folk, men også ham som blev klogere. ”Jo mere komplekse spørgsmålene er, jo klogere bliver jeg også”, sagde han. Så for god stemning, attitude og underholdning giver jeg 3 flotte stjerner ud af 6 stjerner i alt.