Kæmpe fremgang for Utzon Center

Tekst Pressemeddelse (Utzon) | Foto Utzon

Udstillingen Rumtosset på Utzon Center har indtil videre været et stort trækplaster, både i forhold til turister og lokale 

Bier, røg, lys, gys i maven, grin, skalahuse, himmelhytter og fed teknologi.

Det er opskriften på at engagere børn og legeglade voksne i arkitektur.

I skolernes sommerferie har ikke færre end 14.000 gæster, heraf 4.000 børn, lagt vejen forbi Utzon Center for at lege og lære i udstillingen Rumtosset.

Det er en fremgang på 50 procent i forhold til samme periode sidste år, der på grund af den store Utzon100-fejring indtil videre er rekordåret.

– Vi brænder for at vise børn og voksne, hvad arkitektur kan – og for at give dem oplevelser for alle sanserne, forstanden og fantasien. Samtidig arbejder vi for, at kultur ikke skal være en lukket byfest. Det skal trække folk fra hele verden og resten af landet til og give dem noget, de ikke får andre steder. Det er i høj grad lykkedes med Rumtosset, siger Lasse Andersson, kreativ direktør på Utzon Center.

Ud af de 14.000 gæster er 36% nordjyder, 30% er fra det øvrige Danmark, og 34% udlændinge.

– Og de har alle forladt os glade og rumtossede, tilføjer Lasse Andersson.

Arkitektur er en leg

Rumtosset er en del af “Arkitektur er en leg”-projektet, som er støttet af Nordea-fonden. Et projekt, som både kommer gæster i Utzon Center og skolebørn over hele landet til glæde gennem inspirerende undervisning.

Hos Nordea-fonden er der stor tilfredshed med projektet.

– Børn og unge skal opleve arkitektur som en kreativ, visuel leg, hvor de selv kan skabe med hoved og hænder. Det tror vi giver en håndgribelig indgang til og forståelse af arkitekturens verden, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

Følgende arkitektfirmaer bidrager til udstillingen: YOKE (CPH), COBE (CBH), ADEPT (CPH), JaJa (CPH), Reiulf Ramstad Arkitekter (Oslo) og Studio Poesis (Aalborg).

Rumtosset er en del af Arkitektur er en leg-projektet, som er støttet af Nordea-fonden, mens udstillingen også er støttet af Statens Kunstfond og Keflico.