Anmeldelse: Aalborg Teater har gehør for historien

tekst Julie Keldorff | Foto Allan Toft/Aalborg Teater

– og timing med Broadway-klassikeren The Sound of Music, som havde premiere i lørdags.

Den 4. Maj blafrede stearinlys i vinduerne for budskabet om Danmarks Befrielse. Den 5. Maj kunne få huske tilbage på butiksskiltene: ”Lukket på grund af glæde”. Og de, der som jeg, er for unge til at huske 2. V.K kunne i stedet sætte sig i teatersædet og skrue tiden tilbage til 1930’erne og byen Salzburg ved de østrigske bjerge, hvor Familien Von Trapps kærlighed snart skal besejre krig, så solen går ned over Hitlers måneblege ansigt.

The Sound of Music er en folkekær amerikansk musicaltraver skrevet af Richard Rodgers og Oscar Hammerstein i 1959. I en tid på skellet mellem efterbearbejdning af krigens sår og en gryende optimisme, der tager fart med 60’ernes opsving. I 1965 ruller så den mest kendte filmudgave af Robert Wise over lærredet og belønnes med en håndfuld Oscars. Optimismen og kendskabet til den lykkelige slutning med nazismens kapitulation skinner tydeligt igennem i begge versioner af historien om den unge musikglade novice Maria, der bliver guvernante hos en kaptajn og hans syv børn, forelsker sig, bliver gift men sammen med sin nye familie må flygte fra Østrig som følge af nazismens overtag. Optimismen indhentet fra den anden side af krigen gælder også i Aalborg Teaters formidable nyfortolkning. Men bagvæggen med et stort Hitlerportræt og et heil fra scenekanten får os til at gyse – for efter bearbejdning lurer risikoen for gentagelse. Derfor var premieredatoen velvalgt.

Familieunderholdning

Trods fornemmelsen for historiens hårde vingebask er The Sound of Music årets bud på sjov og utroligt velspillet underholdning for hele familien. Ikke mindst takket være forestillingens små talenter – de syv børn, som hovedpersonen Maria, spillet af dygtige Karoline Brygmann, møder, da hun sendes på dannelsesrejse som guvernante af abedissen og nonnerne i klosteret. Her møder hun den højt dekorerede flådekaptajn, Kaptajn Georg Von Trapp, som efter hustruens død har disciplineret sin børneflok til evigt afsavn med skiftende guvernanter i et prægtigt hjem, der før var præget af musik og glæde. Med sin guitar og sangen Do Re Mi finder Maria vejen til børnenes – og kaptajnens hjerte.

Pusle Helmuth 2.0

Over én kam er alle sangene i Frank Rubæk og Steffen Gieses mundrette danske oversættelse eminent fremført – af rigtige mennesker og ikke med den pletvise glathed, som musicalstjerner ofte er i farezonen for at udvikle. Men på grænsen til tårefremkaldende charmerende bliver det, når forestillingens mindste stjerner – det ene af to skiftende børnehold – indtager scenen. Den yngste pige i rollen som Gretl er intet mindre end på niveau med Pusle Helmuth i ren og skær scenetække. Desværre fremgår det ikke af programmet, hvilket af de to børnehold, der optrådte til premieren, men at dømme efter alle børnenes ubesværede vej gennem professionel koreografi, replikker og sang har alle været i kyndige hænder hos den altid dygtige instruktør Rolf Heim.

Flow, farver og filmisk illusion

Rolf Heim, som også brillerede med opsætningen af Sommer i Tyrol på samme teater, balancerer igen elegant fald-på-halen-humor med så stor instruktionsmæssig faglighed, at intet bliver plat. Heller ikke de store fortænder, som en kejtet stuepige, hylende morsomt spillet af Nanna Skaarup Voss, er udstyret med. Opsætningen har med andre ord gehør for historien på flere måder: Også det konkrete handlingsflow. Alle roller er en oplevelse i sig selv og driver historien frem. Kombinationen af Christian Albrechtsens smukke teaterkulisser og Kasper Daugbergs spændende brug af lys – og skyggevirkninger giver et næsten filmisk udtryk, en illusion man har lyst til at være i meget længe, for farverne og bagvæggens store bluescreen-agtige installation spiller smukt op mod valget af kostumefarver.

Med andre ord: Et i øvrigt vellydende live-orkester spiller op til lyden af succes på Aalborg Teater. Jeg giver med største glæde The Sound Of Music 6 stjerner for helstøbt underholdning og for en samlet set prægtig præsentation fra alle involverede.

Forestillingen spiller på Store Scene frem til d. 16. Juni og anbefales til børn fra 7 år. Den varer 2 timer og 45 minutter inkl. pause.