Spritten – Byliv på højt niveau

Pressemeddelelse

Opførelsen af Aalborgs nye bydel ved de gamle spritfabrikker og det kommende Cloud City er i fuld gang.

Som noget nyt tænkes byliv og frivillige fællesskaber ind fra starten gennem etablering af bydelsforening. Erfaringen fra andre steder i landet er gode, lyder det.

 

Omdannelsen af den store industrigrund i Aalborgs vestby, der tidligere husede De Danske Spritfabrikkers produktion af akvavit, er i fuld gang. Flere af de fredede industribygninger får et nyt liv blandt andet med etableringen af et artcenter i samarbejde med Realdania, og verdens største glaskunstværk bliver om kort tid en realitet, når Cloud City Aalborg af den verdenskendte argentinske kunstner Tomás Saraceno opføres.

Det 47.000 kvadratmeter store område skal også rumme 600 meget forskelligartede boliger. Her har en række arkitektfirmaer og entreprenørfirmaet A. Enggaard den seneste tid arbejdet med udvikling af boligområdet på den vestlige del af grunden, der kommer til at appellere til mange forskellige målgrupper:

 

– Diversitet i beboersammensætning er blevet et mantra i moderne byplanlægning. Vi har lejeboliger, ejerboliger, almene boliger, herunder ungdomsboliger og seniorboliger i en skøn sammenblanding, så bydelen både taler til studerende, singler, par med og uden børn samt seniorer, forklarer projektudviklingschef hos A. Enggaard, Morten Løgsted og fortsætter:

 

– Vi ser det som et stort privilegium, men også et stort ansvar at skulle udvikle og bygge en helt ny bydel, og her har vi altså en unik mulighed for at gøre tingene så ideelle for fremtidens beboere som muligt. Vi har således et stort fokus på, at Spritten skal være et rart og trygt sted at bo, men også at Spritten skal bidrage til nærområdet og resten af Aalborg.

Bydelsforening bliver bydelens puls

Erfaringer fra andre nye boligområder har de seneste år vist, at tilfredsheden med en bydel stiger, jo bedre rammer der gives for byliv og frivilligt fællesskab. Derfor er der på Spritten tænkt nogle fælles faciliteter og rum ind i udviklingen af bydelen. Det er både fysiske rammer såsom en fælles tagterrasse, orangerier, fælleshaver, værksteder og delebiler, men det er også events og aktiviteter, der taler til forskellige målgrupper:

 

– Vi har fra starten allokeret en del af bygningerne til fælles formål. Disse faciliteter overdrages til en bydelsforening, som alle kommende beboere bliver en del af. Bydelsforeningen har via indbetalinger af et beskedent beløb om året pr. bolig midler til at fylde rammerne ud, fortsætter Morten Løgsted.

 

Det er noget nyt, at A. Enggaard etablerer bydelsforeninger, og Morten Løgsted pointerer da også, at det ideelt set skal tænkes ind fra starten, så alle ved, hvad de går ind til. A. Enggaard har lignende planer i forbindelse med udviklingen af større udviklingsområder i såvel Aalborg som Aarhus.

 

Byggeri er i gang

I marts 2019 blev spaden sat i jorden til de første to byggerier i den sydvestlige del af grunden. Navngivning af veje, pladser, bygninger og område er også faldet på plads. Her har A. Enggaard i tæt og konstruktivt samarbejde med Arcus, der i 2013 overtog De Danske Spritfabrikker, og flere rådgivere arbejdet med navne, der relaterer sig direkte til områdets fortid:

 

– Vi vil gerne i så høj grad som muligt bevare den fantastiske historie, som området rummer. Mange lokale kender og omtaler jo området som ”Spritten”, og vi har aldrig været i tvivl om, at det også skal være det fremtidige navn. Derudover er det besluttet at hovedfærdselsåren gennem området skal hedde Akvavitvej, fortsætter Morten Løgsted.

 

Malteserkorset vil også i fremtiden være en del af området. Spritten har i samarbejde med Arcus valgt at anvende det genkendelige og ikoniske logo, der i dag indgår som en del af bygningsarkitekturen på stedet, og som stadig pryder alle virksomhedens akvavitprodukter.

Flere af de 13 nybygninger vil blive opkaldt efter nogle af de akvavitter, der siden 1931 blev produceret på fabrikken. Det er eksempelvis navne som Jubilæumshuset, Nordguldet og Havstrygeren.  Andre bygninger og pladser vil blive opkaldt efter de smagsgivere, der er indgået i produktionen – eksempelvis Dildhaven, Porsehaven og Kommenpladsen.

 

Læs mere om Spritten på www.spritten-aalborg.dk.

 

Fakta om området

I 1931 byggede De Danske Spritfabrikker et stort fabriksanlæg i den vestlige del af Aalborg ned til Limfjorden. Fabrikken blev tegnet af arkitekt Alfred Cock-Clausen og anses i dag af Kulturstyrelsen for at være et hovedværk i dansk fabriksarkitektur.

 

I 2012 køber norske Arcus De Danske Spritfabrikker og i 2015 flyttes den resterende del af produktionen. Samme år fredes området.

 

Området kendes i dag som Spritten, og det bliver også det officielle navn for området fremadrettet.

 

Den gamle spritfabrik

Den gamle spritfabriks historie går helt tilbage til 1846, hvor Isidor Henius startede Aalborg Privilegerede Sirups- og Spritfabrik. Fabrikken blev grundlagt i Urbansgade i Aalborg, netop det sted Cimbrertyren står midt på Vesterbro i dag.

 

I 1877 var fabrikken vokset til Danmarks største, og i 1881 blev den fusioneret med en række mindre brændevinsfabrikanter, herunder også Brøndum og Harald Jensen Akvavit. Herved var De Danske Spritfabrikker med grundlæggerne C.F. Tietgen, Isidor Henius og C.A. Olesen en realitet.

 

I de efterfølgende år blev yderligere producenter købt op, og i 1923 hørte samtlige brænderier i Danmark under De Danske Spritfabrikker. Dermed havde De Danske Spritfabrikker monopol på fremstilling af sprit og akvavit i Danmark, og dette monopol varede helt frem til 1973, hvor Danmark blev en del af EU (daværende EF).

 

I 1931 kunne statsminister Stauning indvie De Danske Spritfabrikkers nye fabrik helt ned til Limfjorden i Aalborg. Fabrikken tog helt nye produktionsmetoder i brug og er blevet et symbol på industrialiseringen i Danmark.

 

Få år senere – i 1937 – skænkede De Dansk Spritfabrikker Aalborg skulpturen Kimbrertyren, som blev rejst på fabrikkens grund på Vesterbro. Kimbrertyren blev lavet af billedhugger Anders Bundgaard, som i øvrigt også har lavet Gefionspringvandet i København. Arkitekten bag Spritfabrikken Alfred Cock-Clausen tegnede soklen til tyren, og hele modellen til skulpturen står i dag på spritfabrikken. Udover fabriksområdet er skulpturen og dens placering med til at markere den betydning, som De Danske Spritfabrikkers tilstedeværelse har haft for vestbyen og Aalborg.