Nyt dansk onlinekoncept skaber personlig stil uden om det frygtede prøverum

PM

Sved på panden, bekymringer og opgivenhed. Mange danske kvinder bliver angste blot ved tanken om at træde ind i et prøverum, hvor den slanke ekspedient lurer lige ude på den anden side af forhænget. Samtidigt er plus size-segmentet i hastig vækst. Det tager den nye danske virksomhed AnnoAnno nu konsekvensen af og tilbyder personlig styling, mulighed for at prøve tøjet i eget hjem, omkostningsfri levering og tilbagelevering – og det helt uden om butikkernes prøverum.

Antallet af danske kvinder, som falder under kategorien ’Plus Size’, er stigende. Over de seneste 25 år er der kommet 150 pct. flere kvinder, som har en BMI over 25, til.

Det er samtidigt en gruppe, som ofte har svært ved at finde deres garderobe i highstreet-butikkerne, og for hvem det at stå i et prøverum derfor sjældent er en fornøjelse.

Det tager det nye danske online koncept AnnoAnno.dk nu konsekvensen af og lancerer et onlinekoncept dedikeret til plus size kvinder. Kvinder, som stadig vil have en lækker garderobe, mange valgmuligheder samt personlig rådgivning og styling, men som gerne vil være fri for at stå i et prøverum i den lokale butik.

Inspireret af amerikansk succeskoncept

Konceptet bag AnnoAnno er, at kunderne udfylder et spørgeskema online om deres tøjstil, behov, ønsker og kropsform. Dernæst går en række kendte danske stylister, der er fortrolige med danske kvinders stil, på jagt i sortimentet for at finde de fem stykker tøj, som matcher den enkelte kundes kriterier og former.

Den nye garderobe kommer med posten, så de enkelte dele i ro og mag kan prøves hjemme i stuen, og kunden beholder kun de ting, som vedkommende forelsker sig i.

”Det er helt simpelt, og i USA er det et koncept, som mere end en million amerikanere benytter sig af, hver gang de skal have fornyet garderoben. Herhjemme er det dog et helt udyrket marked, og det selvom behovet for at få den fulde shopping-oplevelse uden at skulle tvinges ind i et prøverum, bestemt er der,” siger Thomas Hørslev, medstifter af AnnoAnno.

En stor, men overset, målgruppe

AnnoAnnos målgruppe er udelukkende kvinder, der bruger fra størrelse 42 og op. Men det passer også på mere end 33 pct. af alle de danske kvinder.

”Vi kalder faktisk bare vores målgruppe ’kvinder’. For uanset størrelsen, så vil alle jo bare gerne se godt ud i lækkert tøj. De traditionelle størrelser dominerer markedet, og der har modebranchen ikke rigtig fulgt med sine kunder. Se bare på Copenhagen Fashion Week, hvor vi har kunnet følge masser af fantastiske modeshows, men ikke ét af dem var med fokus på plus size,” siger freelance stylist Birgit ”Birger” Axelsen, der bl.a. tilknyttet AnnoAnnos indkøbs- og stylistteam.

Heldigvis er tendensen ved at vende, og AnnoAnno har derfor kunnet “plukke” i de lækreste kollektioner, ovenikøbet med overvægt af danske brands, som blandt andet Junarose, Studio, Zizzi og My Little Curvy Love.

“Kvinder med kurver er jo ikke ens, og det er utroligt vigtigt at have kendskab til de kvinder, vi styler. Vi skal kende kropsformen og gerne vide, hvilke kurver, den enkelte kvinde gerne vil have fremhævet, og hvilke, der gerne må træde lidt i baggrunden. På den måde håber vi at kunne ramme kvindens præcise stil/behov og finde det tøj, som hun slet ikke vidste, hun gik og drømte om,” slutter Birgit Axelsen.

AnnoAnno.dk slog dørene op den 21. august og åbner i resten af Europa til december.