NICHBA-DESIGN laver møbler til hele huset

TEKST & FOTO ALEXANDER KOKKEDAL

NICHBA-DESIGN er en møbelproducent kendetegnet ved sin forkærlighed for stål som materiale og sine produkters praktiske anvendelighed. En hylde kan fx forsynes med en beholder til dine sko eller med magnetiske kroge og blive til en garderobe. NICHBA-DESIGNs produkter kan bygges sammen og skilles ad libitum, alt efter pladsen i hjemmet, og der er produkter til alle husets rum: bryggers, stue, køkken, badeværelse mv.

Virksomheden har sine rødder tilbage i oktober 2014 med stifter og produktdesigner Nichlas Bjørn Andersens ønske om at have ting i hjemmet, der opfyldte forskellige praktiske behov i hverdagen. Med sin faglige kunnen som rustfast klejnsmed at trække på lavede han sine egne møbler til at opfylde disse behov, og på et tidspunkt øjnede han muligheden for at tjene lidt ved siden af studiet i produktionsteknologi på UCN ved at sælge sine ting online.

Halvandet år gik med websalg, før planen om at starte sin egen virksomhed kom på tapetet. Nichlas Bjørn Andersen havde undervejs spurgt Christoffer Asbøl Sakstrup, der på tidspunktet havde brugt 2 år som møbelsælger i Tyskland, om råd til de praktiske ting omkring salg af sine produkter. De blev i juli 2016 enige om at gå sammen om at stifte NICHBA-DESIGN, der i dag producerer alle sine varer i en 50 km radius fra Aalborg, har kontor/lager i Pandrup, og hvis varer i Aalborg kan bl.a. findes hos Brdr. Sørensen.

Fra venstre: Nichlas B. Andersen & Christoffer A. Sakstrup

En rød tråd gennem alle rum

Møblerne er designet ud fra en række hensyn, bl.a. de praktiske, men for at få et brand op at stå skal der også fokuseres på, at der bliver kørt med den samme stil hele vejen.

I dag er folk så konservative, at der skal være en rød tråd igennem alle rum. Går du ind i et nybygget hus ude i Frejlev, får du ved at gå gennem bryggerset indtryk af den stil, der bruges i hele huset. Der er vores produkter meget neutrale; du kan godt stille et par sengehylder i soveværelset, skriveborde inde i stuen og håndklædeholdere ude på badeværelset, uden at det er for meget, fortæller Nichlas Bjørn Andersen.

Produktmæssigt har der altid været det fællestræk, at produkterne gerne skal kunne kombineres og bruges forskellige steder. Det overordnede hovedmål er, at vi om 5 år kan sidde og sige, at der ikke er et sted i huset, vi ikke er, fortsætter han.

NICHBA-DESIGN fik for nyligt sin første hotelordre og kan de kommende måneder se frem til benhårdt arbejde for at få skabt interiør, der konsekvent kan bruges gennem hotellet.

Fremadrettet vil vi gerne blive ved med at vækste på omsætningen i butikker, men der er lige så meget den del af det, der hedder projekt- og kontraktsalg, som er mere baseret på indretning af erhverv, og der skal der være en rød tråd igennem det hele, fortæller administrerende direktør og salgsansvarlig Christoffer Asbøl Sakstrup.

Det nye brand på messen

Det har været en lang vej at gå fra privat salg over nettet til at lave aftaler med forhandlere og få produkter ud i butikkerne. Da de første forhandlere i sin tid skulle findes, valgte man i NICHBA-DESIGN at investere i en plads til designmessen Formland i Herning – et messeophold med blandede resultater.

Vi var nok ikke helt parate på, hvordan kutymen er på messer nu, for de forhenværende år, jeg har været med, har det været meget med, at du kender dine kunder, og de kommer og lægger en investering, og så går de igen, fortæller Christoffer Asbøl Sakstrup med en hentydning til sin tidligere erfaring med møbelsalg til messer.

Det her var et produkt, som de ikke regnede med at købe. Det kan godt være, at nogle af kunderne kender mig, og andre ikke gør, men resultatet var det samme: de så på nogle produkter, som de for det første ikke havde regnet ind i deres butikkers udstillinger, men lige så meget havde de måske heller ikke regnet med at investere i et nyt brand, fortsætter han.

Konsekvensen af at troppe op med et, på tidspunktet, relativt ukendt brand fik han og Nichlas Bjørn Andersen at føle, og de kørte hjem fra messen med en fornemmelse af, at pengene var spildt, da de ikke fik nok nye forhandlere til at dække udgifterne til deltagelse.

Jeg tror, det er et typisk scenarie, når man er uerfaren. Vi stod begge to med hjertet i hænderne dernede, for det var bare vores stolte barn, og forventningerne var skruet max, for det kunne ikke passe, at ingen ville have det her, siger Nichlas Bjørn Andersen.

Møbler af international interesse

Senere hen blev følelsen af nederlag dog gjort til skamme, for med det første spæde skridt ind på møbelbranchens scene kom NICHBA-DESIGN frem i søgelyset. De gode forbindelsers styrke har virksomheden trukket meget på, bl.a. har en bekendt fra Aarhus åbnet op for kontakten til forhandlere i Asien, og også herhjemme spiller det en stor rolle at have nogen at trække på, når foden skal ind ad døren.

Vi har fundet ud af, at vi skal bygge meget mere på referencer og relationer i et land som Danmark. Det der med at ringe ud til en forhandler og præsentere NICHBA-DESIGN kan godt være svært i og med, at Danmark er et land, hvor rigtigt mange prøver at gøre det samme, fortæller Nichlas Bjørn Andersen.

Efter turen til Herning har virksomheden også stillet sine produkter til skue udenlands, hvor NICHBA-DESIGN i januar deltog på Oslo Design Fair med en udstilling i sit eget showroom midt i byen, og starten af februar byder på en tur til Ambiente-messen for up-coming designvirksomheder i Frankfurt som en af de udvalgte blandt mange ansøgere.

For os har det at blive udvalgt været et kæmpestort skulderklap og er eksempel på, at vi er gået fra en negativ kurve, hvor vi har syntes, at det hele har været hårdt, og så har vi fået sådan en nyhed her, og nu er vi oppe at køre på bølgen igen, slutter Nichlas Bjørn Andersen.

 

Du kan se alle deres produkter på deres hjemmeside her