Motinno brænder for mountainbiking

TEKST & FOTO ALEXANDER KOKKEDAL

Motinno har deres kontorer på StartupWorks og udvikler digitale værktøjer til understøttelse af fysisk aktivitet, hovedsageligt mountainbiking. Således kan Motinno bl.a. byde på appen Singletracker, der fører cykelryttere ajour med placeringen af mountainbikespor, og på gadgeten TILT, der spændes på forhjulet og registrerer styrt samt tilkalder hjælp, når den væltede mountainbiker ikke selv kan.

Virksomheden blev startet op af folk med mange års erfaring inden for appudvikling, der mellem sig har designet og udviklet mere end 50 apps, bl.a. som projektsalg i en periode, hvor fascinationen over apps var stor, og alle skulle have en. Nu fokuserer virksomheden hovedsageligt på videreudvikling af Singletracker, hvor der til februar lanceres en ny feature, der matcher mountainbikere, så de kan mødes og cykle sammen.

Motinno - Morten Kamp Schubert

Man skal køre på sporene

Blandt Motinnos grundlæggere finder man Morten Kamp Schubert, der er direktør og konceptudvikler i virksomheden. At virksomheden zoomer ind på noget så specifikt som mountainbiking er der flere forklaringer på, bl.a. personlige.

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90’erne og havde helt klart et behov for at få set, hvor der var mountainbikespor henne, og hvordan jeg nemt fandt frem til dem, fortæller Morten Kamp Schubert.

Sporene ligger ude i skoven, og man gør en dyd ud af, at de visuelt fylder så lidt som muligt i skovbunden, og derfor er de svære at finde. I mit gamle arbejde, hvor jeg lavede apps til bl.a. nationalparkerne i Danmark og til skandinaviske naturparker, kunne jeg også se, at der var en masse lodsejere, som havde problemer med mountainbikere i skoven, som ikke kunne finde sporene uden at køre en masse andre steder, fortsætter han.

Singletracker-appen er i stadig udvikling, og håbet med den er at kunne skabe et community omkring mountainbiking, hvor cykelrytterne tager et ansvar for at sikre cykelsporene.

Mountainbikespor bliver jo primært bygget af frivilligt arbejde. Rigtigt mange bruger dem og tror, de bare opstår af en fe, der kommer og tryller dem frem, eller at kommunen leverer dem. Men det er frivilligt arbejde – i en vis udstrækning oven i købet for egne penge, fortæller Morten Kamp Schubert.

Kunne vi lave en løsning, som viste, at sporene var derude, og appellere til, at folk enten hjalp med at bygge spor eller betalte til at få dem konstrueret, hvor betalingen så går til mad og drikke på de frivillige spordage (hvor sporene bygges, red.), til søm, skruer eller grus, så gør vi noget for at hjælpe sporene på vej, siger han.


Til Silicon Valley for at pitche virksomheden

Mange startups vælger i opstartsfasen at hente private investorer ind dels for pengenes, dels for sparringens skyld. For som startup at gøre sig synlig skal man kunne markedsføre sin virksomhed rigtigt, og for at lære at gøre dette deltog Motinno sammen med syv andre nordjyske virksomheder i november på SCALEit-forløbet i Silicon Valley i Californien, USA.

SCALEit-forløbet introducerede os til startup-økosystemet i Silicon Valley, som helt klart er det største tech-startupmiljø i verden. Vi blev introduceret for, hvordan man gør sin virksomhed attraktiv over for investorer. Det var lige så meget et skolingsforløb, som det var en introduktion til selve økosystemet, så vi har fået noget ud af begge dele, fortæller direktør Morten Kamp Schubert.

Vi har brugt en masse energi og tid på at pitche vores idé over for venturekapitalister og business angels, og det har helt klart gjort os meget skarpere i forhold til at fortælle om, hvad vores virksomhed er for en størrelse, i stedet for kun at fortælle om vores produkt. Det har helt klart åbnet øjnene for vigtigheden af fundraising-elementet og givet os gode værktøjer til at fundraise, fortsætter han.

De deltagende virksomheder skulle pitche 2-4 gange hver dag i en uge, nogle gange for flere investorer og andre gange for en enkelt. Men hvad giver så det bedste pitch?

Det er et meget svært spørgsmål, og det var interessant at være otte virksomheder afsted, for vi gjorde alle noget forskelligt. Jeg tror, det er ret vigtigt at være tro mod sin idé og få den sikret, men også at være klar til at lave et ”pivot”, altså et retningsskift, hvor det er nødvendigt, siger Morten Kamp Schubert.

En udvikling, der gerne må fortsætte

Efter i noget tid at have haft et delt fokus mellem projektsalg og produktudvikling, har Motinno valgt at fokusere på at ekspandere til udlandet og arbejde for, at Singletracker bliver den foretrukne mountainbikeapp.

Vi er i fuld gang i Tyskland og flere andre europæiske lande, så jeg tænker ikke, at der går mange år, inden vi skal over Atlanten igen. Vores ambition er helt klart at blive det førende mountainbikecommunity og app i verden, beretter Morten Kamp Schubert.

Motinno vækster stærkt og kan prale af en stor brugertilvækst gennem året, der gik.

I ’17 har vi haft en brugerudvikling på ca. 13 % om måneden, hvilket er resulteret i, at vi næsten har femdoblet antallet af brugere på det forgangne år. Den udvikling må gerne fortsætte, siger Morten Kamp Schubert.

Nu fokuserer vi på mountainbike, og på sigt kunne vi godt se det udvikle sig i andre retninger, men jeg forestiller mig, at det er en virksomhed i fortsat vækst. Jeg arbejder på at få vendelboen lidt væk og sparke janteloven ud, slutter han med et smil.

Foto af Frederik Olesen