Hjælper du naboen med indkøb

90 procent af alle ordrer gennem REMA 1000 med Vigo leveres på cykel eller til fods

(Pressemeddelelse)

Onlinehandel kan løses på andre måder end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne. Siden 2017 har kunder i REMA 1000 handlet for hinanden i deres lokale butik via en social onlineløsning, som i disse dage runder 100.000 lokale indkøbere efter kun tre års levetid. 90 procent af leveringerne sker til fods eller på cykel.

 

Bevar handlen lokalt, gør e-handel mindre klimabelastende og involver kunderne, så vi hjælper med at skabe lokale fællesskaber.

Sådan lyder filosofien bag den onlineløsning, som REMA 1000 lancerede i 2017 – og som i dag kan fejre tre års fødselsdag og som samtidig runder en milepæl på 100.000 lokale indkøbere rundt om i hele Danmark.

90 procent af alle ordrer gennem REMA 1000 med Vigo leveres på cykel eller til fods

Løsningen hedder REMA 1000 med Vigo – og den helt grundlæggende og simple ide er, at man sagtens kan tage indkøbene med for andre, når man alligevel er ude og handle. Via en onlineløsning og apps bestiller kunder varer i REMA 1000 – og andre kunder tager så ordren, handler ind og leverer.

Den massive opbakning fra kunderne er noget, som har overrasket direktør for indkøbs- og udbringningstjenesten REMA 1000 med Vigo, Jesper Bove-Nielsen – også selvom han er forfatter til en bog om deleøkonomi og altid har troet stærkt på ideen om, at sociale tjenester kan hjælpe os i dagligdagen.

”Et er teori og drømme, noget andet er praksis. Og vi er ekstremt overvældede over, hvor mange der er kommet med i vores fællesskab, hvor kunder handler for hinanden. Vores motivation har altid været at gøre det enkelt for vores kunder at give hinanden en hjælpende hånd i en travl hverdag, og at handlen i den lokale butik stadig blev fastholdt – og vi kan konkludere, at kunderne har taget løsningen til sig,” siger Jesper Bove-Nielsen.

Kunder tager ansvar

Samtidig er REMA 1000 med Vigo en af de hurtigste tjenester for onlinehandel, som er på markedet i dag. Mellem 80 og 90 procent af alle indkøb bestilles og leveres samme dag, hvilket vidner om en kollektiv fællesskabsfølelse, hvor kunder tager ansvar og handler for hinanden. Motivationen for at tage et ekstra indkøb med, når man alligevel er i butikken, har været overvældende stor, og de kunder, der melder sig som indkøbere, er langt mere forskellige end først antaget.

”På forhånd havde vi en ide om, at det ville være unge på vej hjem fra sport eller skole, som måske tog en pose med for en ældre kunde, men det viser sig, at det i langt flere tilfælde er de ældre, der står klar til at levere varer ud,” siger Jesper Bove-Nielsen.

Pensionisterne er altså hurtige på knapperne, når der ryger en bestilling ind på listen, men også mange andre er klar til at hjælpe. Barslende mødre, folk som savner lidt social kontakt i hverdagen, eller dem der ønsker lidt ekstra motion med et formål – alle mulige kunder med forskellige baggrunde tager en ekstra pose med.

Klimavenlig udbringning

Netop motionen er en ekstra sidegevinst, og flere indkøbere melder også tilbage, at der er røget et par kilo på de ekstra indkøbsture. Cirka 60 procent af ordrerne leveres til fods, mens cirka 30 procent sker på cykel og kun cirka 10 procent i bil. Det vidner om en lokal forankring, hvor man handler i den REMA 1000 butik, der ligger tættest på, og tager en rask gåtur for at få varerne leveret.

”Da vi lancerede REMA 1000 med Vigo, gjorde vi det landsdækkende fra start, men vores tanke var, at det nok ville tage fart i storbyerne, hvor butikkerne ligger tættere på kunderne. Vi kan dog se, at det har fået succes i nogle helt uventede områder af Danmark, hvor aktiviteten er stor,” fortæller Jesper Bove-Nielsen.

Næste skridt for REMA 1000 med Vigo er nu at gå i et integreret samarbejde med andre onlinetjenester, der hjælper danskerne i hverdagen – for eksempel børnefamilieappen Mambeno, der hjælper med nemt at finde opskrifter i hverdagen, som så direkte kan konverteres til en indkøbsliste og en ordre hos REMA 1000 med Vigo.

”Vi fokuserer hele tiden på, hvordan vi kan hjælpe vores kunder med at få en travl hverdag til at hænge lidt bedre sammen – samtidig med, at man ikke afskærer sig selv helt fra omverdenen bag en skærm. Og der er REMA 1000 med Vigo vores bud på, hvordan vi bevarer det lokale fællesskab og den lokale butik ved at handle ind for hinanden,” siger Jesper Bove-Nielsen.