Hentehår hos Toftild

Specialforretningen Toftild Alternativt Hår har som så mange andre erhverv ramt af Corona-krisen måttet tænke i nye baner for at kunne hjælpe og fastholde kunderne. Toftild tilbyder nu hentehår, i ordets bogstaveligste forstand

Virksomheden har specialiseret sig i parykker, toupeer og alt, hvad der handler om alternativt hår. Og de mange kunder er vant til at komme hos Toftild og få sit nye, alternative hår tilklippet og for nogles vedkommende sat fast med dermatologisk tape og hudlim. Det er ikke en mulighed lige nu, men så var det, at indehaverne Lise og Claus Toftild fik en god ide. ”Vi kan jo lave hentehår!”

Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at kunderne kommer ind og afleverer håret og henter det igen, når det er færdigt. Kunderne kan også sende håret ind til Toftild.

”Hentehår i gængs forstand har vi jo aldrig været fan af hos Toftild, men vi var nødt til at finde på en løsning for de mange kunder, der pludselig stod uden mulighed for at få deres hår og få den service, de plejer at komme her for. Langt de fleste af dem, vi hjælper, får deres hår bevilget som et hjælpemiddel af kommunerne, så vi har jo også en kontraktlig forpligtelse overfor de bevilgende myndigheder, som vi skal opretholde så vidt, det er muligt,” siger indehaver Lise Toftild.

Konceptet er blevet taget rigtig godt imod af både kunderne og de myndigheder, Toftild samarbejder med.

”Det er selvfølgelig ikke 100% optimalt, men i mangel af bedre, er det trods alt en fin mulighed at kunne tilbyde,” siger Claus Toftild, der er indehaver af Toftild og selv frisør. Han har de seneste dage vasket, renset, farvet, klippet og klargjort alternativt hår, der bliver afhentet af kunderne, deres pårørende eller sendt direkte hjem til kunden.

Claus Toftild har på den her måde stadig kunder i stolen, de er bare lidt mere stille, end sædvanligt. Og der er langt fra lige så mange klipninger som på en almindelig dag

”Hos os har vi jo en helt særlig mulighed for at kunne hjælpe kunderne på en anden måde end de almindelige frisørsaloner, og den har vi grebet. Lidt som restauranterne har indført take-away, så har vi bare indført Toftild-hentehår, og vi bringer også ud, uden beregning, smiler Claus Toftild.

Claus Toftild har på den her måde stadig kunder i stolen, de er bare lidt mere stille, end sædvanligt. Og der er langt fra lige så mange klipninger som på en almindelig dag.

”Det vigtigste for os har været at kunne gøre noget for vores mange trofaste kunder, der ikke kan komme ind til os lige nu. For dem er det her af meget stor betydning, fordi mange oplever deres hårtab som voldsomt stigmatiserende,” fortæller Claus Toftild.

For alle de kunder, der bliver henvist fra sygehuset til paryk i forbindelse med kemoterapi, har Toftild lavet en løsning, hvor man kan sende billeder af sig selv, chatte med en fra personalet og få et udvalg af parykker reserveret, til når man skal besøge forretningen.

Alle frisører hos Toftild blev sendt hjem, da påbuddet om nedlukning ramte alle kontaktfag, men virksomheden har stadig både telefoner og mail åbne ligesom webshop og forsendelser ind og ud af huset stadig fungerer.

”Jeg havde aldrig troet, vi skulle annoncere med, at vi praktiserer hentehår hos Toftild, smiler Claus Toftild, men så længe konceptet virker og kunderne er glade, så gør vi selvfølgelig det”.

”Mange af vores kunder får i disse dage håret i postkassen, men på den gode måde” siger Claus Toftild med et glimt i øjet.

Toftild har også filialer i Århus og på Frederiksberg, hvor man tilbyder kunderne her den samme service.