Filmanmeldelse: Vilde Rolf smadrer internettet

Original titel: Ralph Breaks the Internet
Genre: Animation
Biografpremiere: 7. februar 2019
Censur: Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.
Instruktør: Phil Johnston og Rich Moore
Spilletid: 112 min

Den første film om Vilde Rolf fik premiere i 2012 og handlede om stakkels Rolf, der er skurk i et arkadespil, men drømmer om at blive en af heltene og komme ind i varmen hos de andre spilfigurer, der ikke bryder sig om hans voldsomme facon. Undervejs er han ved at ødelægge indtil flere spil, men redder til sidst dagen for kikseren Vanilje von Schlick fra spillet Sugar Rush, der i virkeligheden er prinsesse.

I ’ Vilde Rolf smadrer internettet’ er tiden gået sin vante gang. Rolf er glad for sit liv, der byder på faste rutiner og hyggeligt samvær med hans gode ven Vanilje. Hun er til gengæld begyndt at kede sig en smule og leder efter spænding i hverdagen. Men en dag sker ulykken og Vaniljes spil er lukningstruet. I et forsøg på at finde en redning begiver Vanilje og Rolf sig ud på internettet.

Venskabet binder filmen sammen

’Vilde Rolf’ (2012) var fuld af referencer til ældre spil, der kunne gøre de fleste gamer-entusiaster over en vis alder varme om hjertet. Blandt andre havde Pacman, Street Fighter og Super Mario en plads i arkaden, præcis som i de fleste virkelige spillearkader, da den dille var på sit højeste. Men det var historien om de to outsidere, skurken Rolf og kikseren Vanilje, der, i forsøget på at forbedre deres lod i livet, finder en ven i hinanden i stedet, der bandt filmen sammen.

Hvor første film handlede om at finde sin rette hylde i livet, så handler ’Vilde Rolf smadrer internettet’ om venskaber og om at turde at give hinanden plads.

Mens Rolf er ganske tilfreds i spillearkaden, så er Vanilje mere spændt på, hvad der foregår ude i den store verden. Den store verden er i dette tilfælde internettet og hvordan dælen laver man et forståeligt miljø ud af det? Filmen har skabt en version, der er kaotisk, men alligevel sammenhængende og forståeligt. Man skal ikke tænke for længe over om udgaven passer fuldstændig overens med den virkelige version, men det er dybest set også ligegyldigt.

I det store hele så er Rolf og Vaniljes nyeste eventyr en sød og seværdig historie, der helt klart er værd at hive ungerne med i biografen for. Der er masser af sjov, spænding og fare på turen, men kernen i historien er centreret om de to hovedpersoners venskab. Det er en stærk fortælling, der gør, at næsten alle aldre kan se filmen, selvom man ikke fatter en dyt af, hvad det der internet går ud på.

About Christina Svendsen 30 Articles
Christina er blandt andet filmanmelder og blogger for APPETIZE. Du kan læse mere fra hende på hibou.dk