Filmanmeldelse: A Star is Born (2018)

Tekst Christina Svendsen | Foto Warner Bros. Pictures

Genre: Drama
Biografpremiere: 6. december 2018
Medvirkende: Bradley Cooper, Lady Gaga, Dave Chapelle og Sam Elliott
Instruktør: Bradley Cooper
Spilletid: 136 min

Kombinationen af musik og film kan være en potent genvej til at få fat i publikums følelser. Derfor har den slags film det også med at have et rigtig godt tag i publikum, når de først får fat. Jeg husker selv, hvor besat jeg var af The Bodyguard, da den kom på VHS i halvfemserne. Der blev brugt mange timer på at øve sig i at synge præcis som Whitney Houston (hvilket aldrig rigtig lykkedes) og på at tænke en hel masse på den heroiske Kevin Costner.

Nu er den en anden kvindelig popstjerne, der er gået til filmens verden, nemlig Lady Gaga, der spiller den kvindelige hovedrolle i ’A Star is Born’. Tidligere har hun blandt andet haft en rolle i serien ’American Horror Story’, som hun vandt en Golden Globe for.

I ’A Star is Born’ spiller hun Ally, en talentfuld sangerinde, der bliver tilfældigt opdaget af den plagede megastjerne Jackson Maine (Bradley Cooper). Han inviterer hende med på scenen til en af sine koncerter og i denne digitale tidsalder, hvor en mobiloptagelse kan sprede sig som en steppebrand, går der ikke lang tid, før hun selv får muligheden for berømmelse og karriere.

Mens hun hastigt er på vej mod stjernerne, så er Jackson Maine, som hun også har fundet kærligheden med, plaget af indre dæmoner og der går ikke længe før hendes karriere overstiger hans.

Det er fjerde gang, at ’A Star is Born’ bliver lavet som film, og denne gang er det filmens mandlige hovedrolle, der også sidder i instruktørstolen. Bradley Cooper gør det godt som den erfarne musikstjerne, der døjer med druk og en svigtende hørelse. Han kan rent faktisk synge og koncertscenerne er meget troværdige, hvilket ellers er et punkt, hvor en hel del musikfilm fejler.

’A Star is Born’ er en glimrende film, hvor musikken holder og Stefani Germanotta, hvilket er Lady Gagas fødenavn, virkelig viser sit værd som skuespillerinde. I biografen tog jeg mig selv i at glemme, at man sad og så på Lady Gaga. Det kan ellers være en fare, når man inviterer en superstjerne som hende med på rollelisten. Bradley Cooper gør det også godt som Jackson Maine, og formår at vise en noget større dybde end han har gjort hidtil i karrieren.

De bliver bakket op af et solidt hold biroller, som for eksempel Dave Chapelle og Sam Elliott.

About Christina Svendsen 30 Articles
Christina er blandt andet filmanmelder og blogger for APPETIZE. Du kan læse mere fra hende på hibou.dk