En forrygende karrierekvinde

tekst GITTE ALS | foto IDA WANG

Annette Heick går på Aalborgscenen i foråret 2019. Hun står både bag ideen og på scenen i grand prix-showet „Disco Tango“ til marts, og senere optræder hun i den altdominerende hovedrolle i musicalen ”Evita”. Hun er multikunstner og entertainer i hjertet

Samtalen er ikke mange minutter gammel, før Annette Heicks mange talenter skinner igennem. Hun taler hurtigt og begejstret om sin fantastiske livsrejse, og det står lysende klart, at tid er en kostbar faktor i hendes liv.

Annette er født i 1971 som datter af det populære par Hilda og Keld Heick. Hun er vokset op med musikken, og det var til at forudse, at hun skulle ende med at synge for danskerne. Og så alligevel. Annette er meget mere end et sangtalent. Hun er en karrierekvinde, der flittigt finpudser og til stadighed udvikler sine talenter. Dem har hun mange af. Annette er tv-vært, journalist, tegnefilmsdupper, producer, entertainer, skuespiller, sangerinde og medindehaver af koncepthuset RÅ.dk på Bornholm.

Kulturelitens snobberi førte til mobning

Annette bestemte dog tidligt, at hun under ingen omstændigheder ville fortsætte i forældrenes fodspor. Mini-Heick – ikke tale om! Datidens musiksnobberi ramte familien Heick. Kultureliten dømte den danske pop-genre ude, og det gav mentale tæsk til familien. Skellet var mærkbart og uoverstigeligt. Der var dem, som tog den glade musik til sig og dansede til de lette toner, og der var dem, som halvsnobbet rynkede på næsen og fandt genren pinlig.

”Puha, hvor må du være flov over de forældre, du har” – ordene blev spyttet ud af en voksen.

Et verbalt overgreb på Annette, hvor hun som 10-årig ikke forstod, hvor hadet kom fra. Et psykisk overgreb af værste skuffe over for et barn. Det var ikke gået i dag. Mobningen fortsatte i skolen med verbale piskeslag frem til voksenlivet, hvor hun stadig lægger øre til, at hun kun kommer frem på grund af sit efternavn.
 Forældrene, Hilda og Keld, snakkede meget med den lille Annette, og de fik tingene sat i rette perspektiv. For dem var det et livsbekræftende arbejde, der var lige så meget værd som alt andet. Det var et godt arbejde, der betalte udgifterne og satte mad på bordet – god mad vel at mærke, det forstod hun.

Modvinden gjorde Annette stærk. I dag magter hun det meste og mener selv, at hun nok er en, der klarer sig bedst, når vinden blæser.

Storm og Eliot

Det ligger jo lige for at spørge, om sønnerne Storm og Eliot har mærket mobningens skræmmende væsen, og der svarer Annette et klart og lettet nej.

”Måske er det, fordi vi har boet på landet i Sverige i mange år, for der er de helt ligeglade med, hvem vi er. Børnene har aldrig tænkt over det”, siger hun tænksomt og fortsætter, ”det er først for nylig gået op for dem, at deres mormor og morfar rent faktisk er kendte”. Tiden i Sverige har skærmet børnene naturligt for pressen, men alle spørger, om det musiske gen er gået i arv til børnene.

Begge drenge nærer en stor passion for musikken, og de har fået talentet i vuggegave. De leger med lyd inden for hver deres genre og instrument. Storm elsker sit klaver og spiller i timevis, legende på tangenterne i søgen efter den perfekte lyd. Eliot er nørden, kær- ligt sagt. Han producerer, sidder ved computeren og søger efter lyde, komponerer lyde og får tingene til at gå op i en højere enhed. Og jo, det ser ud, som om familiens musiktradition er sikret.

Journalist med meninger og en skarp pen

Annette selv gjorde alt for at undgå musikkens verden og kastede sig ind i journalistfaget, hvor hun i 1987 debuterede som journalist på tabloidaviserne BT og Ekstra-Bladet, og senere fulgte en karriere på SE og HØR. Selvlært, vel at mærke, og med noget på hjerte.

Hun er i dag en aktiv stemme og blogger på BT, hvor hun skriver om danskernes adfærd. Det går heller ikke altid stille af sig, og kommentarerne kan være skarpe. Er læserne uenige med Annette, refereres der ofte til, at hun er ”født med en guldske…”, eller det som er langt værre, hvor der ønskes ulykker over familien.

Hvordan reagerer du på de bidske kommentarer?

Svaret er klokkerent: ”Jeg er helt og aldeles ligeglad. Jeg må mene det, jeg vil, andre har samme ret. Nogle folk læser med følelserne og læser ikke det, som jeg rent faktisk skriver. Det kan jeg ikke gøre noget ved. Det handler også om vores debatkultur, som er meget skarp i Danmark i forhold til fx Sverige. Men på sin vis er det jo genialt for mig, for det viser, at min klumme har sin berettigelse”, reflekterer hun og underbygger med et faktuelt læsertal på 400.000.

Annette Heick er frontfigur i musicalen “Evita”

Musikkarrieren sneg sig alligevel ind på hende, og i 1988 storhittede hun sammen med Tommy Seebach med melodien ”Du skælder mig hele tiden ud”. Så var det lige som i gang, og nu er Annette på vej til Nordjylland, topaktuel i Andrew Lloyd Webber og Tim Rices legendariske musical ”Evita”, som du kan opleve i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.

Hun er frontfiguren, der spiller den altdominerende hovedrolle som den karismatiske Eva Perón (Evita). Publikum følger Evitas rejse fra et liv i den yderste fattigdom til en plads i overklassens rampelys, hvor hun dør som kun 33-årig – en død, der efterlader Argentina i landesorg.

Mange kan synge med, når verdensstjernen Elaine Page tryller med sin stemme i den berømte sang ”Don’t Cry For Me Argentina” fra musicalen ”Evita”. Det er en stor rolle, som Annette skal udfylde, men hun er ikke nervøs.

”Hvis jeg var bange for ikke at slå til, så kunne jeg ikke sige ja til en rolle”, kommer det prompte, og hun mener det.

Annette Heick glæder sig til at blive en del af den kendte musical, der produceres af Messecenter Herning (MCH). Og hun er ikke ukendt med sangene, da hun spillede med i teateropsætningen i Næstved Arena tilbage i 2017. Nu bærer hun hovedrollen som Eva Perón, en forførende karakter, der rummer både ondskab og galskab.

Historien om Eva Perón fascinerer hende. Det er en historie, der er fyldt med diskrepans mellem ondt og godt, sande historier langt mere frygtelige, end musicalen fortæller. Om Evita der, født uden for ægteskab i 1919 i en lille argentinsk provinsby, allerede som lille mærkede fordommene. Hendes rejse og kamp for de svageste i samfundet, sløret i et machospil i diktaturstaten, hvor hendes balsamerede lig ender som en grum magtfaktor.

”Det er interessant at lege med nogle facetter, som man forhåbentligt ikke selv rummer som menneske. Sider af et menneske, man normalt ikke taler om, men som jeg får lov til at portrættere. Det betyder, at jeg skal hente noget frem fra langt inde i mig selv, noget jeg almindeligvis ikke relaterer mig til. Det er en udfordring, men også det, som gør rollen ekstra udfordrende at arbejde med”, siger Annette Heick.

50 år med dansk Grand Prix-deltagelse fejres i stort Grand Prix-show

I den helt modsatte ende af spektret er hendes nyeste show ”Disco Tango”, som er en hyldest til Danmarks 50 års deltagelse i det internationale Grand Prix. Det store ”Grand Prix Galla” er i billetsalg nu, og festen begynder i Aalborg Kongres- og Kulturcenter den 23. marts 2019.

Annette Heick står i spidsen for det store gallashow, hvor publikum kan se frem til genhør med de bedste danske og internationale Grand Prix-hits som ”Fly on the Wings of Love”, ”Waterloo”, ”Vi Maler Byen Rød”, mange gode historier og masser af konfetti.

Showet består af en talentfuld trup og tæller erfarne kunstnere som Lonnie Devantier, Bryan Rice, Søren Poppe, Silas Holst og komponisten Henrik Krogsgaard, der fejrer sit 50-års jubilæum på turen. Emmelie de Forrest var på plakaten, men har takket ja til en filmrolle og afløses derfor af Gry, der måske viser det uforglemmelige rejehop.

”Grand Prix Galla – Disco Tango” opføres i seks arenaer i landet til foråret.

”Vi ved ikke, om der kommer flere, det afhænger helt af publikum. Tager de godt imod, og er interessen stor, så fortsætter vi med konceptet og tager på turne i 2021. Jeg elsker bare Grand Prix, og jeg tror, danskerne har taget genren til sig. De unge i dag har en meget bred musiksmag. Den ene dag hører de indie og metal, og i næste øjeblik ”Den Knaldrøde Gummibåd” i en feststemning. Og det er jeg så taknemmelig for”, siger Annette med reference til fortidens musiksnobberi.

Fakta om Annette Heick

Født 12. november 1971

Forældrene er Hilda og Keld Heick.

Annette Vollmer Heick er gift med kok Jesper Vollmer og er mor til Eliot på 14 og Storm på 10 år. Hun er entertainer, producerer egne shows og er tegnefilmsdubber. Hun lægger bl.a. stemme til Andersine And i ”Hos Mickey”, Sandy Egern i ”SvampeBob” og er tidligere nomineret til en Robert for sin Yvonne-stemme i den animerede ”Olsenbanden på de bonede gulve”.

Som tv-vært har Annette arbejdet på både DR og TV2 samt TvDanmark, hvor hun på sidstnævnte fik sit gennembrud i 2002 med den japanske figur Ushi Heiku.

Som solist har hun udgivet to album. ”Right Time” udkom i 2005, og ”Grænseløs” fulgte i 2012, begge udgivet på eget forlag. Hun har medvirket i Melodi Grand Prix som solist to gange og som vært tre år i træk, senest i 2018.

Annette Heick er også forfatter, skribent, producer og medindehaver af madhuset Rå på Bornholm. Sidstnævnte driver hun i samarbejde med sin mand, kokken Jesper Vollmer.

Hun har stået på scenen i flere revyer og musicals og er i april 2019 højaktuel i musi- calen ”Evita”, hvor hun spiller hovedrollen som den karismatiske Eva Perón. Hun er producer på ”Disco Tango”, et stort anlagt musikshow, der er en hyldestfest til 50 års dansk Grand Prix-deltagelse, og som præsenteres i seks store arenaer i foråret 2019.

Mor Anna fra Thise

Annette glæder sig til at besøge det Aalborg og Nordjylland igen, som hun har knyttet et nært forhold til. Da hun var barn, kunne danske børn komme på feriekoloni i skolernes sommerferie, og hun ønskede sig brændende at komme med.

”Det var vel i 2. eller 3. klasse, man skulle skrive en ansøgning for
at komme med. Jeg fik afslag, fordi vi selv skulle på ferie. Jeg var 
så skuffet, for jeg ville så gerne med. Så fik far fik en lys ide. Han kendte en bondemand i det nordjyske og fik arrangeret en bondegårdsferie for mig. Jeg skulle alene af sted, og det var mor bestemt ikke glad for. Hun var sikker på, at det aldrig ville gå”, fortæller Annette med et grin, da hun husker sin mors betænkeligheder.

Anna og Jens tog imod den lille pige og gav hende en rigtig bondegårdsferie på gården i Thise ved Løkken med bondegårdsdyr, hvor der var lige dem, som der skulle være, som hun husker det.

”Køer, ikke for mange, og alle med navne. Anna og Jens snakkede med dem, og de vidste altid, hvad de havde fået at spise. Der var også grise, høns, hunde og katte. Der var plads til at være, og jeg legede i laden, hvor jeg byggede huler i høet – duften husker jeg endnu. Indimellem gik vi til vandet. De havde et af de små hvide badehuse, der ligger på stranden, hvor jeg så legede eller var ude og bade i Vesterhavet”, erindrer Annette.

Det var en god tid, og Annette tilbragte flere somre på den nordjyske bondegård. Annette fortæller om de helt særlige stunder, når Anna tog vaffeljernet frem og fremtryllede de lækreste vafler fra sin hemmelige opskrift.

Bondegården står endnu. Anna, der nu er omkring 90 år gammel, bor på plejehjem. Annette har holdt kontakten i alle årene, og da hun blev gift med Jesper, tog Anna turen til hovedstaden for første gang i årtier. Med til brudeparret havde hun en særlig bryllupsgave, et vaffeljern og sin hemmelige opskrift.

”Jeg blev så glad”, siger Annette og beretter om den dag, hun tog turen til gården i Thise for at ”stjæle” blomster på den gamle gård.

”Jeg skulle besøge Anna på plejehjemmet og ville have blomster med. Det skulle være dem, som hun kunne huske. Bagved stuehuset var der et stykke jord med blomsterbede, de var fyldt med de skønneste sommerblomster. Det lykkedes at få en stor buket med til Anna”, fortæller Annette.

Annette er showbizz-blæksprutte

Børn og showbizz runger hult for mange, hvordan får I det til at hænge sammen?

”Det vil være løgn at sige, at det er let. Det er en balancegang og benhård prioritering. Når vennerne ringer og spørger, om vi lige smutter forbi, så forstår de ikke, at vi først har en ledig lørdag fem måneder fremme. Sådan er mit fag. Jeg har ofte arbejdsdage på 12-14 timer, blandt andet fordi jeg har meget transport. Alene den seneste måned har jeg futtet 8000 kilometer af på landevejen for at komme rundt til de forskellige jobs”, fortæller Annette.

Barndommen ligger hende på sinde, og hun gør sit yderste for at være til stede over for sine drenge Storm og Eliot, som hun er forældre til sammen med Jesper. Derfor har de bygget et lydlokale hjemme, hvor de kan øve. Det administrative arbejde på kontoret fikser hun også fra hjemadressen.

RÅ.dk, deres koncepthus på Bornholm, er hun medindehaver af. Den anden indehaver er Annettes mand, kokken Jesper Vollmer, der udfolder alle sine kokketalenter i driften, som udelukkende er baseret på virksomhedsarrangementer. Annette har alle de andre kasketter – som direktør, bogholder, sælger og sparringspartner. Det er ikke holdbart i længden, for den butik genererer rigtig meget arbejde. Det gør de noget ved og er ved at finde en hjælpende hånd til Jesper, da selv Annette slutteligt konkluderer, ”Jeg har kun to hænder og 24 timer i døgnet”.