DanSwap vil facilitere boligbytte til ferierne

TEKST & FOTO ALEXANDER KOKKEDAL

Julesæsonen er ovre nu og ferien ligeså for de fleste familier. Folk vender stille og roligt tilbage til den daglige dont, får tjent ind til husstanden og så småt sparet sammen til fremtidens ferier, bl.a. til rejser i ud- og indland. Og at rejse kan godt blive en dyr fornøjelse.

Holder man ferie på hotel eller i sommerhus, går der et stort beløb bare til opholdet, og for at minimere omkostninger til tag over hovedet under ferien søger to UCN-studerende med onlineplatformen DanSwap at facilitere boligbytte mellem ferierende familier.

Stifterne Julie Terkelsen og Thor Sørensen læser begge til serviceøkonom med speciale i turisme og har i regi af UCN bygget DanSwap op omkring deleøkonomiske principper. De står over for en lancering i januar, hvor de håber på at kunne finde de første brugere til platformen og få den kørende.

En koncentreret platform til seriøse byttefamilier

Idéen til DanSwap udspringer af undervisningen på UCN, hvor det amerikanske begreb boligbytte blev taget op på klassen. Det gav den tanke at skabe en digital platform, der understøtter boligbytte. Brugere betaler et fast beløb for at kunne matche deres bolig med andres og indgå aftaler om, hvornår og hvor længe man er på ferie i en byttefamilies hjem.

DanSwap er en deleøkonomisk onlineportal, hvor folk kan finde boliger med det formål at holde ferier i hinandens boliger. Man bytter lige over, så der er ikke nogen penge mellem folk. Det er i princippet gratis, når man har betalt sit medlemskab, fortæller Julie Terkelsen.

Der finder allerede fora på sociale medier, bl.a. over Facebook, hvor folk aftaler boligbytte i ferierne. Dog er der et klart potentiale i at have en online platform tilegnet netop den aktivitet, mener Julie Terkelsen.

Det er meget uforpligtende på Facebook, og der er rigtig meget støj på det medie generelt. Vi kan tilbyde nogle rammer, hvor det er 100 % fokuseret på boligbytte, og en platform, der er mere organiseret. Du kan gå ind og lave specifikke søgninger, og der er regler for, hvad for nogle informationer skal være der, siger hun.

Du kan jo hurtigt lave et Facebook-opslag, og spørgsmålet er, hvor seriøs du er omkring det. Hvor at de brugere, der kommer ind på vores side, kommer til at være seriøse omkring det og vil være oprigtigt interesserede, fortsætter hun.

Tillidskulturen skal afhjælpe frygt for tab

Boligbytte er meget tillidsbaseret; du lukker byttefamilien ind i dit hjem og stoler på, at de ikke ødelægger eller stjæler noget, og at de leverer det tilbage i samme stand, de lånte det. Julie Terkelsen erkender problematikken omkring at overlade sit hjem til andre, men folk må lære at stole på hinanden.

Det er der, vi er nødt til at begynde at snakke om en tillidskultur, for det spørgsmål er vi blevet mødt med rigtigt mange gange: ”Hvad nu hvis der kommer én ind i mit hjem og ødelægger det?” men hvis det er udgangspunktet, hvor er vi så henne? lyder det fra Julie Terkelsen.

Folk stiller billeder af deres hus til rådighed, og man har al mulighed for at have en dialog med andre boligbyttere, inden man bytter. Der vil være god mulighed for at få skabt den tillid, inden man bytter, fortsætter hun.

Eventuelle tab i forbindelse med brug af platformen vil givetvis kunne dækkes gennem forsikringsselskaber, der tager deleøkonomiske trends i betragtning ved udarbejdelsen af deres policer. Eventuelle tiltag gennem DanSwap selv kunne også komme på banen.

Fremtidsmæssigt kunne vi rigtigt godt tænke os, at et forsikringsselskab kunne tænke sig at stille en 7-dages forsikring til rådighed for folk, som de kan tilkøbe igennem vores platform, siger Thor Sørensen, co-founder af DanSwap.

”Du får ikke noget bedre end andre folks hjem”

DanSwap satser på at finde de første brugere i Nordjylland og København, der er velrepræsenterede i boligbyttegrupperne på sociale medier. Specielt godt ville det være at kunne få brugere med bopæl i kystområderne.

Vi har tænkt os at prøve at begrænse os markedsføringsmæssigt til nogle bestemte områder i Danmark for at få nogle centrale zoner, vi ved gerne vil bytte, i stedet for bare at skyde med spredehagl, fortæller Thor Sørensen.

Det gælder så om for de centrale zoner at pitche platformen rigtigt, så man appellerer til det, der trækker brugere til platformen. Julie Terkelsen kommer ind på de tanker, de to iværksættere har gjort sig om at ramme områderne gennem markedsføringen.

I Nordjylland skal den sælges i forhold til at spare nogle penge, hvor den i København skal sælges på, at deleøkonomi er grøn økonomi, og vi skal sælge den på tillidskulturen, som på sin vis er her, men helt klart har potentiale for at udvikle sig til at blive stærkere, siger hun.

Spændende bliver det at se, om iværksætterne formår at markedsføre DanSwap rigtigt over for det tænkte kundesegment bestående hovedsageligt af forældre i alderen 30-48 år med børn i 1-10 års alderen. Thor Sørensen giver sit pitch til, hvorfor boligbytte gennem DanSwap vil være at foretrække frem for mere konventionelle ferieformer.

Du får ikke noget bedre end andre folks hjem. Folk designer deres hjem til at kunne leve der, så det er et kvalitetsophold, du får – og du ved, hvad du får. Ulempen ved hoteller osv. er, at der ikke er nogen dialog mellem folk, mens du ved, at du kan stole på byttefamilien, og du har også mulighed for at komme tilbage, fremhæver han.

DanSwap har lavet en video, der viser konceptet:

 

Annonce