Anmeldelse: Og så kom Smadremanden

Tekst og Foto Betine Brix

Jeg var ret sikker på, at jeg skulle ind til et sjovt, skævt og meget anderledes Talkshow i AKKC (Aalborg Kongres & Kultur Center), da TV-vært Michèle Bellaiche skulle have besøg af både Søren Østergaard og Smadremanden


(5 stjerner)

Jeg har flere gange oplevet skuespiller og cirkusdirektør Søren Østergaard i hans Zirkus Nemo, når det gæster Aalborg, og elsker alle de karakterer, han spiller i sine forestillinger. Erik Bo Nielsen aka Smadremanden fra Otterup på Fyn er nok min favorit og derfor havde jeg store forventninger til aftenens talkshow I “Det lille Teater” på førstesalen i AKKC.

Søren Østergaard var inviteret med som gæst i journalist og TV-vært Michèle Bellaiches talkshow Michèle LIVE.

I første afdeling af talkshowet var Søren Østergaard gæsten og her fik vi en fin fornemmelse af Sørens opvækst i Esbjerg, på Lolland og, som han pludselig huskede, 1,5 år i Hasseris. Det viser sig, at Søren startede i folkeskole her i Aalborg som seksårig. Pudsigt.

Det var et ærligt og personligt interview, hvor Søren generøst fortalte om op- og nedture i hans lange karriere, både indenfor film og revy.

For eksempel fortalte Søren om første gang, han blev cirkusdirektør sammen med sin nære ven, Flemming Jensen. Det var i 1996 og blev ikke en succes. Men Søren havde en drøm om at forsøge igen, da han altid har drømt om at lave cirkus for voksne, som ikke er møgkedeligt og hvor selv hestene i manegen gaber af kedsomhed…

I 1999 var han klar igen og hans første faste partner var Anders Lund Madsen. Her mærkede Søren succes, fordi danskerne var klar til Cirkus Nemo. Det er vi stadig og jubilæumsforestillingerne i 2019 slog alle publikumsrekorder.

Film kontra improvisationsteater

Film er ikke noget, der har fanget Søren, og han har ikke da heller ikke lavet nogen siden 2012. Det er nok “Kærlighedens Smerte” af Niels Malmros, som Søren Østergaard er bedst kendt for, og han høstede både en Robert og Bodilpris for bedste mandlige hovedrolle for filmen. Men Søren hader den lange ventetid på filmsets og at alle scener skal tages om og om igen, så filmverdenen passer ikke er til hans temperament.

I stedet er improvisationsteater lige noget for Søren – her hører han hjemme. Han fortæller, at han aldrig har et decideret manuskript at gå efter, når han træder ind i manegen, men ofte finder inspiration hos publikum.

Søren har modtaget mange andre priser end de to i forbindelse med “Kærlighedens Smerte” og det er han både glad for og stolt af. Den seneste pris var Zulu Comedy Gallas Ærespris i 2021

Og så kom Erik Bo fra Otterup

Michéles søde væsen og fine måde at interviewe på kom på prøve i anden afdeling! Der blev undskyldt på forhånd og Michéle advarede mod diverse krænkelser fra den næste gæst; Erik Bo Nielsen.

Som han altid gør, entrerede han med to fuck-fingre og folk lå allerede flade af grin efter 2 sekunder. Smadremandens kropssprog er ikke til at tage fejl af. Han har styr på ALT. Har en mening om ALT!

Dog når Michéle ind bagved den hårde maske og på et tidspunkt fortæller Smadremanden – og kniber en lille tåre – at han egentlig rigtig gerne vil gå til dans, men der er ingen, der vil danse med ham…

Efter en snak om opvæksten i Otterup, hvor han altid er alene, får vi som publikum mulighed for at stille spørgsmål til Smadremanden – hvis vi tør, for alle kan forvente et ærligt svar!

Publikum spørger om alt som hygiejne – “Bruger du samme shampoo som Johnny Madsen” til “Har du strøget din netundertrøje til i aften”, “Har du nogle venner” og “Kommer du ikke til Skagen i år til uge 29”. Svarene var ligefremme og meget ærlige!!! OG ekstremt morsomme –

Der fløj mange knap så mange pæne gloser gennem luften, som da Michéle havde besøg af den pæne mand Søren Østergaard, hvem Smadremanden i øvrigt hader.

Man var super godt underholdt og gik fra Michéle Bellaiche’s Talkshow med både mere spændende viden om privatpersonen Søren Østergaard og grin på læben fra Smadremanden.

Det bliver fem stjerner herfra, da det er et superfint koncept med Michéle LIVE, hvor de fine snakke sker på scenen i stedet for på en TV-skærm. Og endnu bedre er der, hvor vi som publikum trækkes ind i universet og integrerer med dem, der er på scenen gennem spørgsmål og svar.