Anmeldelse: Den Korte. Live On Stage 2022

I sidste uge kørte makkerparret Rasmus Bruun og Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm forbi AKKC i Aalborg for at give nordjyderne de seneste nyheder.

Det var under vældige pift og klapsalver, at satireduoen sammen i en lyseblå bil indtog scenen. Ja, salens tag løftede sig næsten af den begejstring, som publikum virkede helt tændte af fra start.

Rasmus lagde derpå ud med at spørge ”Hvor skal vi hen?”, hvortil Kirsten Birgit svarede ”Til Aalborg Kongres og Kulturcenter” – med særligt tryk på stavelserne kongres og kulturcenter, hvor hun også hurtigt benyttede chancen for at drage en parallel mellem navnet og en oxymoron.

Der kom ret hurtigt referencer til Aalborg Portland, mågeskrig, Thomas Kastrup-Larsen og Hasseris bydel på bordet, da den verdensberejste Kirsten Birgit introducerede Rasmus for Aalborg. Korrespondent-duoen fik dermed godt fat i sit publikum allerede fra start, hvor det ene grin nærmest overtog det andet. Der flød således med applaus i en lind strøm fra publikum i den første del af showet, hvor ’Kisser’ var i sit es med sin velkendte måde at diktere ord på.

Showet var bygget op med forskellige ”stationer” på scenen, hvoraf én af dem var ’Live Radio’. Herfra leverede Kirsten Birgit dagens nyheder med det velkendte satiriske take, der denne aften f.eks. omhandlede samrådet med transport og miljøministrene Bramsen og Wermelin, stærkt efterfulgt af lokale nyheder fra Aalborg. Derefter skete der et skift til bl.a. en ’Ulla Terkelsen-scene’ og en stærk sexisme-sketch, der begge blev fremført som skyggespil. Det gjorde dem dog ikke mindre underholdende af den grund – snarere tværtimod.

I showets anden del fik man en helt ny side af Kirsten Birgit at se, der uden at afsløre for meget var både sjov og pinlig. Her oplevede man nemlig ’Kisser’ på plejehjem, hvor hun blandt andet havde et kæmpe billede af Nick Hækkerup hængende. Som særlig gæsteoptræden var også Speaker Allan med i bare fødder til stor begejstring blandt publikum. Efter showets noget dramatiske afslutning modtog Rasmus og Kirsten Birgit stående applaus fra hele salen, som var de verdenskendte rockstjerner.

Showets første del havde et mere hæsblæsende tempo, hvorimod anden del havde et klart temposkift med en mere teatralsk tilgang. Det var stadig underholdende, men led også et tab i forhold til første dels momentum. Showet virkede dog ret gennemført, da brugen af rekvisitter, kulisser, lyd og lys bidrog til, at det aldrig blev kedeligt, fordi der altid var noget at forholde sig til. Jeg var ret imponeret over, hvor meget hukommelse og fokus Frederik Cilius kunne levere i sine lange og fyldige monologer samtidig med, at stoffet skulle opdateres og tilpasses til både aftenens by og dagens nyheder. Det var også fascinerende at se, hvorledes det lykkedes ham at bringe en ’Kisser’ til live med så stor troværdighed, at man helt glemte, at det blot var en fiktiv karakter. Så med stående applaus for glimrende underholdning giver jeg showet ’Den Korte. Live On Stage 2022’ 5 flotte stjerner ud af 6 stjerner.