Anmeldelse: Benjamin Hav og Familien – nu med endnu et medlem

Tekst Catrine Knøsgaard | Foto Rafael Zajac for AKKC

Høj energi, sort humor, musik for fuld udblæsning og fællessang. Det var hele essensen af lørdagens koncert med Benjamin Hav og Familien i AKKC.

Det var en fyldt, men ikke udsolgt koncertsal i Aalborg, der lagde rammerne til Benjamin Hav og Familien. Ikke desto mindre var det en sal fyldt med folk i alle aldre, som alle havde det tilfælles, at de var klar til at holde fest med Hav og Familien. For selv om den kære Benjamin Hav har flere radiohits i bagagen, så bevæger hans tekst- og musikunivers sig i en genre, som ikke normalt er så populær blandt den lidt ældre målgruppe. Men den fordom formår Benjamin Hav og Familien formår at skyde til skamme.

Mine forventninger til koncerten var store, ikke mindst fordi Benjamin Havs univers er så anderledes, kryptisk og ikke mest gennemført. Den forventning blev forstærket, da vi i billetkontrollen fik udleveret en flyer, der, i vaskeægte Scientology-stil, bød velkommen til Familien, som man kunne tilmelde sig ved hjælp af en QR-kode. For at toppe hele det religiøse tema, så var der på bagsiden en fællessang på melodien fra “I Østen Stiger Solen Op”, der selvfølgelig hyldede Benjamin Hav og Familien. Ja, selv i merch-boden havde det gennemgående religiøse tema sneget sig ind i form af duge, messingstager, brune habitjakker, i stil med den Hav har selv bærer på tour-plakaten, og et nærmest profetlignende portræt af aftenens hovedperson. Kender man bare lidt til Benjamin Hav i forvejen, så ved man, at det selvfølgelig alt sammen er med en stor fed ironisk streg under.

Skuespiller Rasmus Botoft, der er bedst kendt fra den satiriske duo Rytteriet, åbnede aftenen iført Familiens såkaldte uniform; den brune habit samt et par røggule briller. I godt 30 min tog han publikum kærligt under Familiens vinger med humor, armstræk og fællessang.

Da hele seancen med Rasmus Botoft fik sin ende, gik bandet på til tonerne af “Spice up your life”, da et fakkeloptog anført af Benjamin Hav og medlemmerne af Familien bevægede sig igennem mængden af publikum fra den anden ende af koncertsalen og op mod scenen.

Modsat Benjamin Havs tid med Benal, hvor setuppet var den stilfærdige Dj Albert bag pulten i baggrunden og Hav med sin karakteristiske figur i front, så er der ingen tvivl om at et band med syv dygtige musikere gør koncertoplevelsen mere levende. Til min overraskelse havde Hav da heller ikke lagt Benal helt i graven, selvom om deres veje skiltes tilbage i 2019, og Benjamin Hav gik solo. Tre numre inde i koncerten spillede Benjamin Hav og Familien “Fri mand” i et mere rocket format, som faktisk fungerede ganske fint live.

Hav viste sin sans for scenekunst og ikke mindst iscenesættelse, da en gul drejeskivetelefon, placeret midt på scenen, pludselig ringer, og det er TopGunns stemme i den anden ende. TopGunns stemme lyder ud i salen, og Benjamin Hav spørger ham igennem telefonen: “Hvis du havde en dag tilbage at leve i, hvad ville du så gøre?” Hvorpå nummeret “Nik & Jay” sætter i gang med TopGunn i baggrunden.

Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at denne tour ikke kunne hedde andet end ’Benjamin Hav og Familien’, for alle i Familien havde en stor rolle i aftenens show. To af medlemmerne stod for eksempel i forgrunden på hver sin side af Hav, hvor de fra tid til anden svingede hofterne og agerede dansere, samtidig med at de spillede saxofon til enkelte numre. De var enormt til stede og deres konstante bevægelse gjorde, at man helt naturligt dansede og sang med på alle ørehængerne.

Der er ingen tvivl om at Benjamin Hav får svært ved at toppe denne koncert-oplevelse, men jeg er sikker på, at han vil gøre sit allerbedste forsøg på at gøre det en gang ude i fremtiden, selv om han siger noget helt andet. Om ikke andet, så har Familien fået et nyt medlem, og det er mig.

Derfor fortjener Benjamin Hav og Familien fem store stjerner!

Benjamin Hav & Familien spillede i Aalborg Kongres & Kultur Center lørdag 5. november 2022.

Setliste: