Anmeldelse af THE SHOW – a tribute to ABBA

Tekst Anette Vedfald | Foto Presse/Anette Vedfald

Det omrejsende hyldestshow, THE SHOW – a tribute to ABBA, spillede lørdag aften for en fuld sal i AKKC. Det foregik desuden akkompagneret af et velspillende orkester med tilhørende engageret kapelmester samt en flot lyssætning.

Allerede fra begyndelsen fik de forventningsfulde publikummer god gang i klappelysten, da en sand ABBA-nostalgi-fest for fuld knald gik i gang. De fire ABBA-alter-egoer kom nemlig løbende ind på scenen iført hvidt dress med tilhørende kapper og støvler i guld, hvortil de lagde stærkt ud med at spille det vindende Grand Prix-nummer ’Waterloo’. Ved aftenens andet musikstykke, ’Mamma Mia’, begyndte publikum at synge med, hvilket også gjorde sig gældende til ’Fernando’, hvor der decideret blev inviteret til fællessang på omkvædet til sidst. Med sig på scenen havde showet også den ære at have ABBAs oprindelige saxofonist, Ulf Anderson, med til at kaste endnu mere ABBA-glimmer-støv over salen.

Efter nummeret ’Intermezzo’ bød showet også på lidt kostumeskift i form af de ikoniske Mamma Mia samt ’I’m A Marionette’ outfits, hvortil det sidste også bød på selvbenævnte sang og koreografi. Men der blev selvfølgelig også spillet et væld af andre kære hits som eksempelvis ’Knowing Me, Knowing You’, ’Money, Money, Money’ og ’Chiquitita’. Der var således opbygget en favorabel stemning af fest og farver inden pausen og da de sang ’When I Kissed The Teacher’, rejste hele salen sig op og klappede med i ren henrykkelse.

Efter pausen fortsatte pop-festen med at kapelmesteren udtalte ”Something new has happened. Something we never imagined.” Hvorefter ABBAs spritnye sange, ’I Still Have Faith In You’ og ’Don’t Shut Me Down’, blev sunget iført de ikoniske ponchoer fra ABBAs 1979’er turné. Det foregik til stor begejstring for publikum, som virkede ellevilde og showet modtog således kæmpe applaus efter hvert eneste nummer herefter, der blandt andet bød på ’Voulez Vous’ og ’Super Trouper’ samt et medley mellem ’The Winner Takes It All’ og ’One Man, One Woman’. Herefter var setlisten kommet til ’Dancing Queen’ i endnu et outfit fra 1979’er turnén og dette nummer var et, der endnu engang fik folk hujende op ad stolene. Flere løb endda op mod scenen for at kunne danse og drømme sig tilbage til dengang, hvor man bare var 17 år.

Som showet skred frem blev stemningen generelt mere vild og loose og det hele sluttede selvfølgelig også af med nummeret ’Thank You For The Music’ som ekstranummer.

Der var virkelig fyret godt op under salen lørdag aften, da den velsmurte ABBA-tidsmaskine landede i AKKC. Der summede en sand stemning af eufori og fest, der næsten fik taget til at lette. Men det var nu også et ypperligt og gennemført show, hvor de fire ABBA-alter-egoer lignede meget godt i både form af udseende, kostumer, stemmer og klang. Det var desuden et show, der var yderst detaljeret og udtryksfuld i koreografien med et afsæt i ABBAs musikvideoer. Man kunne derfor snildt drømme sig væk og forestille sig the real deal, når de fire artister f.eks. sad med en akustisk guitar og sang ’Slipping Through My Fingers’, ’SOS’ eller ’Our Last Summer’. Men selvom intet selvfølgelig kan erstatte selveste ABBA, så var det her nu virkelig en underholdende aften med en fantastisk lækker sammensmeltning af popmusik og klassisk orkester. Derfor giver jeg THE SHOW – a tribute to ABBA 6 ud af 6 stjerner for et fortræffeligt og gennemført hyldestshow.