Anmeldelse af ’Mariah Carey’

tekst ANETTE VEDFALD | foto Jan. H. Pedersen

Den verdenskendte sangerinde, Mariah Carey, udgav sidste år sit 15. studiealbum under navnet ’Caution’, og har derfor siden februar i år været på turné med sin ’Caution World Tour’. I tirsdags kom turen så til Aalborg, hvor den udsolgte koncert foregik i AKKC, der med sine 2173 m2 i den store sal havde plads til 2.400 siddende publikummer.

En rigtig diva kommer for sent, og derfor kom sangerinden også først på scenen et kvarter efter annonceret showstart. Men hvis nogen skulle kunne tillade sig den slags, så var det vel netop hende. Musikken begyndte lidt smålødigt og da scenetæppet endelig forsvandt, stod divaen pludselig der med det største smil iklædt en kort og glitrende guldkjole. Publikum jublede, og flere på de forreste rækker havde også lavet skilte, som divaen undervejs tog sig tid til enten at modtage eller signere, alt imens hun fortsat sang videre. Efter den første sang ’A No No’ råbte Mariah Carey ”Hello Denmark” ud i salen for derefter at slå over i nummeret ’Dreamlover’. Det blev hurtigt efterfulgt af et medley mellem ’You Don’t Know What To Do’ og ’Emotions’. Men selvom musikken klingede velkendt, så var der tilsyneladende ikke skruet nok op for Mariahs mikrofon. Hun druknede simpelthen indimellem, hvilket var både synd og skam. Til gengæld havde Mariah Carey sørget for en pose eyecandy omkring hende i form af fire veltrænede og halvt påklædte dansere, der gav en smag på, hvilke nye dansetrin der trender ovre i USA. De dansede desuden engageret hver gang divaen var omme backstage for at skifte tøj, hvilket hun gjorde intet mindre end hele 4 gange. Til nummeret ’Fantasy’ kom hun ud i en knap så klædelig lang sort kjole med neonlys løbende ned ad. Selve nummeret leverede hun i en dårlig remix version, men valgte gudskelov bagefter at synge en bid af selve originalen. Der opstod et sandt 90’er moment, da hun sang sangen ’One Sweet Day’, og her kunne man heldigvis også langt bedre høre hendes fine stemme. Under nummeret  ’Always Be My Baby’, der efter divaens eget udsagn var hendes favorit, kom hendes børn pludselig ud på scenen. Det virkede både lidt sødt og søgt i samme ombæring. Der var en temmelig varm temperatur i salen, og det medførte da også at divaen svedte. Derfor måtte hun ty til både at duppe ansigtet med servietter samt hidkalde hendes hårstylist og makeup artist på scenen for lige at fixe håret og makeuppen. For man er vel ikke diva for ingenting. Lyden fortsatte heldigvis kun med at blive forbedret, og da nummeret ’GTFO’ spillede, gik Mariah rent igennem. Da hun sang nummeret ’My All’ havde hun atter skiftet tøj, og denne gang til en lang blågrøn glimmer kjole. Da hun nåede til sangen ’Loverboy’ blev der atter sat fut i showet i forhold til dans, farver og glitter samt interaktion med fansene på de forreste rækker. Efter numre som ’Heartbreaker’ og ’We Belong Together’, hvor divaen i øvrigt havde klædt om til en sølv glitrende body samt glimmerhoody, nåede hun afslutningsvis lige at klæde om atter en gang til at kunne synge ’Hero’, som blev aftenens sidste nummer. Det gjorde hun i en sand lyserød prinsessekjole bestående af pailletter, tyl og masser af glimmer.

Man har jo igennem tiden hørt mangt og meget om sangerindens divanykker, playback og så videre. Men den svulmende 49-årige diva virkede nu overskudsagtig nok, selvom hun indimellem kæmpede lidt med varmen, energien og stemmen. Til gengæld virkede det hun til at gå højt op i at synge rigtigt og ramme tonerne, hvilket jo også et eller andet sted var det vigtigste. Hun tog sig gerne til øret, når hun skulle gå op i de ekstremt høje toner, og selvom det ofte lykkedes, så glippede det desværre også indimellem. Men alligevel en imponerende præstation, som de færreste vel næppe kan prale af at kunne præstere. Generelt bevægede hun sig meget rundt på scenen, men hun dansede ikke. Det lod hun sine mandlige danserne om. Selve showet var et tætpakket program spækket med glimmer, glitter, farve og grafik, og der var således på ingen måde tid til at kede sig. Jeg savnede dog lidt mere indlevelse i teksten fra sangerindens side. For selvom hendes faste smil var blændende smukt og hun var lækker at se på, så virkede det hele også lidt for kunstigt. Ganske vist blødte Mariah Carey mere og mere op undervejs, men hun bevarede dog stadig sin diva-stil og dermed også en distance. Jeg manglede at høre hende synge sine storhits som eksempelvis ’Without You’, ’Vision Of Love’ og ’Someday’, men showet blev dog ved med at underholde. Derfor får divaen 5 ud af 6 stjerner med på vejen herfra, og jeg håber hun vil gæste Aalborg en anden god gang.