Anmeldelse af ’JOKES – fra en hvid, straight mand’ – Anders Matthesen

Hele to gange gik Anders Matthesen aka ’Anden’ lørdag aften på scenen til to udsolgte shows i Aalborg Kongres og Kultur Center.

Det var med store forventninger, at jeg satte mig i kultursædet denne aften, hvor Matthesen allerede med mindre end et minut inde i showet fik hele salen til at udbryde i jubelgrin og klapsalver. Det gjorde han efter, at han leverede sin første punchline lige i øjet omkring ’samtykke-loven’. En lov som Matthesen i øvrigt understregede, at han selv gik ind for. Det gjorde det muligvis lettere fordøjeligt til at se det komiske i de akavede situationer, som man eventuelt kunne forestille sig. Han kom nemlig med et super godt take på samtykkeloven med mere uden at fremstå som en anden usympatisk stodder, der intet havde forstået, og det var således befriende endelig at opleve en komiker, der kunne finde den rette balance i et så prekært emne.

Der var faktisk ikke nogen decideret rød tråd i showet. Det var blot en lind strøm af jokes, hvor Matthesen selv var eminent til at samle op på sine egne punchlines og på den led binde showet sammen. For Anden var egentlig bare sig selv, der havde en enetale med sit publikum om forskellige banaliteter, uden at det foregik på den sædvanelige ”tema-rejse” facon, som mange af nutidens stand-up shows ellers bærer præg af. Det gjorde det muligvis nemmere, når man som publikum ikke vidste, i hvilken retning emnerne gik, og derfor bare skulle læne sig tilbage og flyde med på den strøm, som Matthesen bevægede sig på. Det virkede i al fald til at være præcis, hvad publikum ville have, når Anden slyngede sandhedsrammende jokes på bordet om alt lige fra ostebutikker til Luksusfælden eller sin kavalkade af ’Far-jokes’. Med sin grammatiske korrekthed gjorde han eksempelvis også sit publikum klogere på, hvorfor det er vigtigt, om hvorvidt der er tale om én eller ét frø, når det handler om, hvad man har siddende mellem tænderne. Men selvom det kan virke banalt, så elskede publikum sandhederne om os danskere og vores trivialiteter, hvori Matthesen heller ikke var bange for at tage udgangspunkt i sig selv. På den måde gav han også sit publikum én at spejle deres egne perfiditeter i. Det fik hele salen til at hyle af grin hele aftenen igennem, navnlig fordi Matthesens forestillingsevne intet fejlede, og han således havde nok af indhold at dele ud af.

Aftenen sluttede med kæmpe bifald, og hvis du ikke nåede at opleve Anden i denne omgang eller blot bare gerne vil genopleve ’JOKES – fra en hvid, straight mand’, så vender showet tilbage til AKKC den 20. april i 2023, og billetterne er allerede i salg.

Lattermusklerne blev godt masseret denne aften, da Anders Matthesen kom forbi og gav Aalborg en ’lille kildetur’, som han kaldte det. Tempofyldt fyrede han den ene joke afsted efter den anden, som et andet maskingevær. Ja, man skulle faktisk holde tungen lige i munden, hvis man ikke skulle gå glip af de sprudlende og velafbalancerede punchlines, som stod i kø for at ”kilde” Aalborg. Af og til tabte han publikum hist og her. Men han var altid lynhurtig til at samle dem alle op igen med nye punchlines, som fik folk til at græde af grin.

Der var intet stort sceneshow eller brug af rekvisitter denne aften. Der var bare en hvid, straight mand og hans jokes – men mere var heller ikke nødvendigt. For Matthesen beviste i dén grad, hvorfor han nok er Danmarks bedste komiker. Hans håndværk var nemlig imponerende og beundringsværdigt, og man kunne ikke gå fra AKKC uden at være glad i låget efter denne omgang. Aalborg elskede Anden, som leverede et fremragende show, hvilket derfor udløser intet mindre end 6 ud af 6 formidable stjerner – touché Matthesen!