Anmeldelse af ’Galaksens Flotteste Filmmusik’

Tekst Anette Vedfald | foto presse

Lørdag aften blev koncerten ’Galaksens Flotteste Filmmusik’ afholdt i koncertsalen i Musikkens Hus med Jakob Stegelmann som vært. Den blev fremført af Aalborg Symfoniorkester med den britiske dirigent, Charles Hazlewood, i spidsen.

Koncertsalen er Musikkens Hus’ hjerte med plads til 1.298 gæster (inkl. korpladser). Den er akustisk optimeret og velegnet til klassiske koncerter, hvilket netop var perfekt til denne koncerts formål, som var at fortolke på og tage publikum med ud på den symfoniske rejse i filmmusikkens galaktiske verden.

Aftenens vært og kaptajn, Jakob Stegelmann fra DR’s Troldspejlet, startede aftenens rumrejse med at fortælle, at Musikkens Hus ville blive løftet op og svæve andetsteds hen. Dermed skulle publikum altså ikke regne med at komme ud og genkende omgivelserne, når koncerten var overstået – og måske han havde ret. Det kan givet være at nogen følte det sådan, selvom jeg imidlertid ikke selv gjorde det.

Koncertens første musikspor var fra temaet til 2001: A Space Odyssy, som blev stærkt efterfulgt af Star Wars universets hovedtema. Den intro og sammenkobling virkede som en ganske fremragende start, og jeg kunne ikke lade være med at spænde intenst i musklerne, trække på smilebåndet og læne mig godt tilbage i sædet. Efterfølgende gik det over i Princess Leia’s Theme, som var tilegnet som en dedikation til den nu afdøde Carrie Fisher. Denne mellemregning virkede både smuk, sørgelig og velplaceret i koncertens setup.

Troldspejlsværten, Jakob Stegelmann, var generelt ret underholdende med sine sjove anekdoter og finurlige indspark, som han også inddragede dirigenten, Charles Hazlewood, i. De to havde ligesom et lille intermezzo imellem hvert musikspor, hvor de gav en lille faktuel fortælling om det næste stykke musik. Det fungerede rigtig godt, og virkede egentlig også sådan lidt hyggeligt. De næste par musikstykker var fra Planet Of The Apes og Star Trek, hvorefter de gik videre til et mere afdæmpet stykke musik fra filmen Contact. Her kom Jakob Stegelmann også med den formaning, at man fremover skulle gøre sig selv den tjeneste at blive siddende under alle rulleteksterne. Hvis ikke for at se, hvem der havde lavet diverse ting i den pågældende film, så om ikke andet for at høre den komponerede score til rulleteksterne. For som han sagde, så lå der nemlig tit en lækker lille skat gemt der, som de fleste faktisk gik glip af. Derfor havde han valgt til formålet at præsentere os for musiksporet til filmen Contacts rulletekster. Det var både følsomt og afdæmpet, men gav samtidig også én lov til at drømme sig lidt væk.

Dernæst kom turen til Superman og E.T., og der vil jeg være ærlig og sige at jeg begyndte at kede mig lidt. Det endte dog i en god afslutning med hovedtemaet til filmen Avatar. Det livede lige én lidt op igen, og efter stående applaus kom både vært og dirigent atter ud på scenen og gav finalestødet med Darth Vaders tema The Imperial March. Det gav lige en ekstra trumf, som atter fik smilet og begejstringen tilbage, men jeg syntes dog at jeg lidt manglede at høre Troldspejlets temamusik fra Gremlins. Dét blev omtalt, men ikke spillet, hvilket jeg syntes var en skam. Det kunne godt have været spillet som en intro eller outro eller begge dele. Det havde været på sin plads, og jeg tror faktisk at flere havde det sådan.

Denne koncert var ’Troldspejlet’ bare med musik. Det var en ganske udmærket koncert, og til tider måske også ret nørdet. Jeg var muligvis lidt farvet af en tidligere koncert, også afholdt med Jakob Stegelmann i Musikkens Hus for et par siden. For jeg følte i al fald desværre ikke at denne koncert indfriede alle mine forventninger på den helt samme måde, og jeg kedede mig faktisk også et par gange undervejs, hvilket trækker ned i min vurdering. Aalborg Symfoniorkester spillede dog fejlfrit og lækkert som altid, men jeg var som sagt ikke løftet op til andre steder end koncertsalen i Aalborg. Så jeg har svinget meget imellem 4 og 5 stjerner, men er dog endt på 4 stjerner. For selvom det var en god koncert, så havde den dog sine mangler i forhold til at være en sværvægter blandt de store stjernevurderinger. Men derfor er den stadig anbefalelsesværdig.