Anmeldelse af Bryan Adams på Nibe Festival 2017

Tekst Anette Vedfald | Foto Kenneth Brandenborg/Nibe Festival

Bryan Adams spillede, som ét af dette års hovednavne, onsdag aften klokken 20.00 på Nibe Festivalens Store Scene på Hestepladsen i Skalskoven. Store Scene er festivalens hovedscene, hvor de største navne på plakaten spiller. Den er også festivalens centrum, og ligger i skovens lysning smukt omkranset af træerne med plads til at huse flere titusinder af publikummer.

Bryan Adams er en canadisk sanger som pladedebuterede i 1980. Han storhittede i 90’ere med numre som ”All for love”, ”(Everything I do), I do it for you” og ”Run to you”. Men størst er nok hittet ”Summer of 69”, som stor set alle kender uanset alder.

Musikken overdøvede stemmen

Allerede et godt stykke tid inden koncerten gik i gang, strømmede folk til Hestepladsen for at se Bryan Adams. Da han gik på scenen var der ingen tvivl om, at han var klar på et brag af en fest! Han sang ganske udmærket, som man kunne forvente, og skød alle sine bedste hits afsted. Men desværre overdøvede selve musikken hans stemme, så den nærmest druknede, hvilket var rigtig synd. Han prøvede også at trænge igennem til publikum ved f.eks. at sige ”I’ve done many shows in Denmark, but never in Nibe! But I’ve noticed that here in Denmark you like to get out in the bush and drink beer”. Men ak, publikum var ikke lige så kåde, som jeg måske havde forventet. De stod mere bare passive og nød koncerten. Bevares, en stor del af dem sang da også med på mange af numrene, men eftersom at publikums alder primært lå i den mere modne ende, så fulgte entusiasmens højder nok også derefter. Ét minus var også, at der ikke rigtigt var live kameraføring på storskærmene, således at alle kunne se, hvad der foregik oppe på scenen.

Men koncerten forløb trods alt i tørvejr, og da hans største hit ”Summer of 69” bragede løs, kom der lidt mere gang i publikum. Mellem numrene yndede Bryan Adams også at ’flashe sit danske’ ved at råbe ”Tysind tak” – med ’y’ ja, og det havde da også sin charme og virkning. Man kan sige om showet, at det var en mand og hans guitar. Mere behøver man heller ikke nødvendigvis, hvis man har bagagen fuld af hits – og det må man jo sige at Bryan Adams har.

Koncerten var fin underholdning, men selve musikken overdøvede manden i skysovs lidt for meget.