Aalborg Cykelby – oplev din by på to hjul

tekst Christina Svendsen | foto Aalborg Kommune & privat

Teamet bag Aalborg Cykelby arbejder målrettet 
med tiltag, der skal forkæle de aalborgensiske cyklister. Sammenlignet med andre transportformer er cyklen det billige, sunde og klimavenlige valg – Aalborg Cykelby vil også gøre cyklen til det naturlige valg. Gennem projekter og kampagner udfordrer de vanetænkningen i bestræbelserne på at få flere op på cyklen

Generelt er vi aalborgensere rigtig glade for vores cykel, og der findes næsten ingen bedre følelse, end når man stiger på cyklen en skyfri morgen med vinden i ryggen hele vejen til arbejde, studie eller andre gøremål, og kan suse forbi alle de frustrerede bilister, der sidder fast i endnu en bilkø.

Der er da også rigtig gode grunde til at melde sig på cyklistholdet; Man får mere motion, lever længere, sparer penge, og så er det selvfølgelig også bedre for miljøet. Men på en blæsende og regnvåd morgen er det måske nemmere sagt end gjort, når bilen står og lokker i indkørslen. Men det er heldigvis helt okay, for man behøver jo ikke at forsage bilen og alt dens væsen, bare fordi man har den flotteste racercykel stående i skuret. Man kan sagtens både være bilist og cyklist.

Den cyklende borgmesterTKL cykel copy

En af Aalborgs ivrige cyklister er Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, der cykler på arbejde stort set hver dag fra bopælen i Aalborg Vestby. Det er kun, når vejret er meget grelt, at cyklen får lov at stå.

– Cyklen er en fast del af min hverdag. Jeg synes, det er skønt, nemt og hurtigt, og så gør det også, at jeg ikke udvikler sådan en klassisk borgmesterprofil, fortæller Thomas med et smil.

– Man bliver frisk i hovedet og får tænkt nogle andre tanker. Så er det jo en god sund måde at komme rundt på. Jeg kører altid racercykel, for jeg kan godt lide, at det kan gå lidt stærkt en gang i mellem.

Thomas har videreført glæden ved cykling til hans børn, der alle cykler i skole og til fritidsaktiviteter, der, som Thomas nævner, er nemt, fordi de bor i Aalborg by, hvor forholdene for cyklister er gode de fleste steder med fx velholdte cykelstier.

Det er ikke tilfældet alle steder, når man kommer uden for bygrænsen, men det vil Aalborg Kommune rigtig gerne lave om på, så derfor arbejder de på at få oprettet cykelstier flere steder, så det bliver nemmere at være cyklist. Der er blandt andet kommet en god cykelforbindelse mellem Visse og Nøvling og to rekreative ruter i form af Vadum Banesti og Bjergbanestien. Nogle af de næste stiprojekter er en bedre cykelforbindelse fra Grindsted og nye cykelstier på Østerbrogade.

Aalborg CykelbyBrian hoi

En af dem, der forsøger at forsøde tilværelsen for kommunens cyklister, er Brian Høj, der er projektleder for Aalborg Cykelby, der er organiseret i en tværgående gruppe i By- og Landskabsforvaltningen. Ligesom Thomas Kastrup-Larsen er det også racercyklen, der er favoritten hos Brian. Han har kørt mountainbike, men den er dog sat lidt på standby i øjeblikket efter et voldsomt styrt. Han bemærker i den forbindelse, at de fire kommunale mountainbike-ruter, som aalborgenserne har adgang til – Lundby Bakker Hammer Bak- ker, Kongshøj Skov og Poulstrup Sø – er tilbud, der i den grad tåler sammenligning med andre byer.

Aalborg Cykelby står blandt andet bag de stativer, der er blevet stillet op ved de forskellige lyskryds, hvor cyklisterne kan hvile benene og nemt komme videre, et tiltag der blev overraskende godt modtaget. De har også stået bag et projekt, hvor det har været tilladt for cyklister at køre over for rødt i T-kryds, og i begge tilfælde er det sket i tæt samarbejde med Aalborg Universitet. At cykling skaber velvære er en kendt sag, men også for samfundet er det god økonomi at satse på de to-hjulede. For hver eneste kørt km cyklen erstatter bilen sparer samfundet mere end 3 kr. pr. km, når faktorer som sundhed, tid, støj, trængsel prissættes og regnes sammen. Brian fortæller, at hvis alle disse tiltag er med til at få endnu flere til at bruge cyklen, så er pengene hurtigt tjent hjem igen. Helt generelt er deres opgave at fremme cyklismen.

Cykelfremme og byudvikling går hånd i hånd

For Aalborg Cykelby er der en helt klar logik i, at dem med rugbrødsmotor er en prioritet for kommunen;

– At cykle er godt for den enkelte og for samfundet, men der er også nogle fordele i forhold til byen, fordi det skaber et bedre bymiljø, hvis flere cykler fremfor at tage bilen. Så cyklen er med til at skabe det, vi gerne vil, nemlig ”The Liveable City.” Bedre cykelforhold, der skal lokke flere på jernhesten, understøtter på den måde ambitionerne med vores byudvikling og skal samtidig være med til at sikre den trafikale mobilitet i Aalborg. Altså en by, der er let at komme til og bevæge sig rundt i og samtidig et sted, hvor det er dejligt at være. Det er vi godt i gang med i Aalborg, syntes jeg. Og så må vi jo ikke glemme, at cyklen både er et billigt og socialt transportmiddel, hvor vi kommer hinanden lidt mere ved, end når vi sidder lukket inde i hver vores kasse, siger Brian.

hvileplads copy

Opgraderet cykelforbindelse på tegnebrættet

Byen vokser, og ikke mindst det østlige Aalborg er under kraftig udvikling. Der er ingen tvivl om, at når det kommende universitetshospital slår dørene op, vil det øge trafikken til området. Aalborg Kommune forsøger at tage højde for dette ved at forbedre den kollektive trafik med den planlagte +BUS-linje, der kommer til at stoppe ved både det nye hospital og universitetet.

Men der skal samtidig sikres optimale muligheder for at cykle til området. Brian fortæller, at der tilsvarende er planer om en super cykelforbindelse, der starter allerede inde fra Nytorv og ender ved Universitetshospitalet. Der er tale om en opgradering og udbygning af den eksisterende pendlerrute med nye løsninger og tiltag, der skal gøre det endnu mere attraktivt at være cykelpendler.

Kulturbroen

Når man bor i Vestbyen eller Lindholm, så er der mange, der har grinet lidt af det skilt, der længe har siddet på jernbanebroen og lovet en snarlig cykel-gangbro. Men nu bliver den snart en realitet. Det bliver en kombineret cykel- og gangbro, som får navnet Kulturbroen og vil binde byen bedre sammen, fx hvis man bor i Lindholm og vil et smut på Aalborg Stadion. Den nye forbindelse vil samtidig gøre vejen til lufthavnen meget nemmere for mange af de bløde trafikanter. Det er også noget borgmesteren sætter pris på, da han ofte cykler til lufthavnen, når han skal videre til møder andre steder i landet.

Ruten er allerede blevet behageligere af en ny cykelsti på den gamle lufthavnsvej, så det er efterhånden luksusforhold for de mange pendlere. Dertil hører, at man har mulighed for at køre langs fjorden og på rekreative stier fra Limfjordsbroen i stedet for at køre langs de trafikerede veje. Det bliver kun bedre, når den nye cykelgangbro åbner. Det er også noget Brian er stolt over;

– Det er ret unikt og det eneste sted i Danmark, at man har så god adgang til en lufthavn for bløde trafikanter.

Når cyklismen stiger, så er der andre praktiske problemer, der skal løses. Det gælder blandt andet manglende cykelparkering, som Brian fortæller, er noget af det Aalborg Cykelby arbejder med i øjeblikket.

Så der er næsten ikke andet at gøre end at hoppe på cyklen og nyde den dejlige by, vi alle deler. Aalborg Kommune arbejder i hvert fald hårdt på at ødelægge alle de gode undskyldninger for ikke at gøre det.

Fakta:

  • I Aalborg Kommune er der knap 500 km cykelsti
  • Hver 5. tur foregår på en cykel og Limfjordsbroen passeres dagligt af mere end 5.000 cyklister
  • Siden 2009 er der investeret knap 150 mio. kr. i cykelfremmende tiltag og bl.a. etableret 4 cykelpendlerruter
  • På den mere innovative side har man som cyklist i Aalborg skulle vænne sig til ord som ’Parkér og Cykl-terminaler’, cykelbarometre, cykelscore, cykelshunts, ledelys, cykelservice- stationer og fodhvilere
  • Aalborg har 10 luftpumpe-stationer, hvor du kan pumpe din cykel og på Hjørringvej nyder man kommunens første cykelservicestation
  • Aalborg har 5 cykelbarometre, der viser, hvor mange, der cykler på en given strækning, din fart og forventet ankomsttid til udvalgte destinationer
  • www.aalborgcykelby.dk/tip-os kan du indrapportere fejl og mangler, hvis en cykelsti ikke lever op til den forventede standard
  • Du kan planlægge din tur gennem Aalborg på www.aalborgcykelby.dk/cykelruter
  • Du kan prøve kræfter med 4 spændende mountainbikeruter – www.aalborgcykelby.dk/mountainbikeruter
  • I løbet af 2017 åbner en cykellegebane i Nørresundby med Nordjyllands første cykelbibliotek

Se mere på aalborgcykelby.dk 
eller facebook.com/aalborgcykelby


Borgmester Thomas Kastrup-Larsen om hans forhold til cykling: