Anmeldelse af ’Mere skæg end nogensinde’ – Nicolaj Lange

Tekst Anette Vedfald | Foto Stine Bro

Onsdag aften kunne Skråen melde udsolgt, da komikeren Nicolaj Lange gik på scenen med sit show ’Mere skæg end nogensinde’.

Spillestedet Skråen er beliggende i Nordkraft med i alt tre koncertsale. I Skråens store sal er der plads til 330 publikummer på gulvet og 120 på balkonen.

Jeg gik ind med gode forventninger til aftenens show, og efter en passende lille opvarmning fra komikeren Benjamin Jeppesen, gik aftenens hovedperson på scenen. Han lagde hårdt ud med referencer til både reality shows, 40 års krise, nosser og kropsbehåring. Men publikum var i gear til det hele, og der var ikke lange pauser mellem både småfnisen og latterbrøl. For Nicolaj Lange skød sine fortællinger og punchlines afsted som en anden maskinpistol, og selvom flere jokes ofte var under bæltestedet og meget direkte leveret, så var det dog stadig på den sjove facon.

Nicolaj Lange kørte flere gange også igennem den gængse samfundsdebatmølle. Men han slap ret elegant afsted med det uden at tabe terræn, da han ikke lod tingene køre for langt ud af en kedelig tangent. I stedet skiftede han ofte direkte over i sine egne mange livsanskuelser om dét at være ’en gammel mand’. Hans show bød på masser af spidsfindige udtryk og små relaterbare hverdagssituationer, som ofte blev sat på spidsen. Derved fik komikeren testet de nordjyske lattermuskler med jokes om ting der f.eks. kan ske i Frederiksberg Have, lyst til sex eller mangel på samme samt det der med øjemål. Da denne aften var sidste stop på Nicolaj Langes succesfulde turné gennem det danske kongerige, afsluttede han således på hjemmebane ved et begejstret publikum.

Selvom showets røde tråd af emner var en blandet landhandel, så virkede Nicolaj Lange meget naturlig i sit flow, og som om han havde styr på sit. For fuld udblæsning kørte han der ud af uden at trække tingene i langdrag for at smage på publikums reaktion. Folk kunne enten grine eller lade være. Men de grinte for det meste, og det gjorde jeg bestemt også! For Nicolaj Lange var fremragende til at levere sine punchlines samt til at hvile i sin knap 2 meter høje krop. Det gjorde ham meget læselig, selvom ordforrådets brug og vendinger indimellem kunne overraske til videre refleksion.

Han gav dog ikke et ekstranummer, og det syntes jeg personligt lidt var en skam. Men for en uhyrlig morsom aften med masser af energi og nordjysk charme, giver jeg ’den gamle mand’ og hans show 5 ud af 6 stjerner.