Sommerteater under åben himmel på KUNSTEN

Tekst Christina Svendsen | Foto presse/Allan Toft

I slutningen af juli får KUNSTEN besøg af Teatret Slotsgården fra Odense. De giver nyt liv til klassiske traditioner, når de opfører Scapins Rævestreger af Molière, der skrev komedier i 1600-tallets Frankrig, under åben himmel på museets smukke amfiscene, på samme måde som de gamle grækere gjorde det flere hundrede år før Jesu fødsel. APPETIZE har taget en snak med Teatret Slotsgårdens stifter, Jakob Moth-Poulsen, der til daglig slår sine folder som skuespiller på Aalborg Teater.

Hvad er det specielle ved sommerteater?

– Udendørsteater er jo historisk set teatrets første skueplads. Det er ikke forkert at sige, at teater under åben himmel er i direkte kontakt med det græske teater, som er grundstenen for det teater, vi har i dag. Det er da ret specielt. Det er klart, at det man oplever på KUNSTEN til sommer, må man tro, er langt fra de iscenesættelser man så 300 år før Kr. Men der er ligheder. Vi spiller i udgangspunktet uden mikrofoner og bruger vores egne stemmer og kroppe til at kommunikere med. Den præmis sætter nogle fede spilleregler op, som gør, at man skal være ret bevidst om, hvad man vil kommunikere og til hvem. Det gør iscenesættelserne meget nærværende og levende. Fordi vi spiller i “dagens lys” og man som publikum og skuespillere kan se hinanden i øjnene og fordi spillestilen udenfor er hurtig og varieret, så kunne man påstå, at sommerteater på trods af en mærkbar historisk reference er en ret unik og meget moderne teaterform. Som er super underholdende for publikum.

Hvad var tankerne bag, da I startede Teatret Slotsgården?

– Da jeg gik på mit 3. år på skuespillerskolen i Odense, lavede vi individuelle projekter, som skulle vises på skolens teaterfestival op mod skoleferien. Jeg valgte at kaste mig over Molière og hans tekster, fordi komedie interesserer mig og fordi hans stykker er oplagte at bruge til teknisk skuespilarbejde. Det var en fest at lave og resultatet pegede på at blive videreudviklet. Dér opstod ideen.

Der manglede et professionelt sommerteater i Danmark for unge ambitiøse skuespillere, der insisterer på at tænke nyt og placere sommerteatergenren i en moderne kontekst fremfor for at placere stykkerne i deres samtid. Ikke et ondt ord om klassikere opsat i en klassisk kontekst, det andet fandtes bare ikke.

Dermed opstod Teatret Slotsgården i 2012 med vores første fortolkning Holbergs Erasmus Montanus iscenesat i et vandunivers med Erasmus Montanus som hovedkarakteren, der vender hjem til sin hjemby med beboere klædt i matchende våddragter insisterende på at jorden ER flad. Erasmus Montanus skæbne blev afgjort i en en hæsblæsende vandballon-kamp!

Skuespiller og kunstnerisk leder af Teater Slotsgården, Jacob Moth-Poulsen | Foto Allan Toft

Hvordan faldt valget på amfiscenen og hvad giver omgivelserne til stykket/oplevelsen?

– Jeg blev i 2015 en fast del af ensemblet på Aalborg Teater, og i mine tre år heroppe har jeg betragtet amfiscenen på Kunsten og undret mig over, at den ikke er mere i spil. Jeg har siden hørt, at scenen har været i spil flere gange.

Kunstens amfiscene er en arkitekttonisk perle som ligger smukt placeret op af skrænten til Aalborg Tårnet og ud mod museets skønne kunstpark. Akustikken og æstetikken er en helt unik ramme om den type teater, vi laver.

Da jeg præsenterede idéen heroppe, var det helt tydeligt, at det her samarbejde har et kæmpe potentiale og giver muligheden for at præsentere byen og regionens borgere for et unikt og anderledes teaterinitiativ og ikke mindst giver muligheden for at se godt teater i en periode, hvor teaterkalenderen ellers er mere eller mindre tom.

Hvorfor faldt valget på Molière og Scapins Rævestreger?

– De fleste af Molières værker er tidsløse og kobler sig på evigtgyldige dilemmaer. Molière skildrer mennesker og karakterer, som er arketypiske og genkendelige. Han skruer op for sine karakterers kampe og viljer, og det udstiller og tydeliggør menneskets evigtgyldige søgen efter kærlighed, ønsket om at passe ind, at ville opnå noget og at være sig selv. Moliére er komediedigter fra hjertet og udstiller menneskets fantastiske evne til at spænde ben for sig selv. Og så griner vi. Molière udstiller magten og for os til at grine af os selv. Det tror jeg, er noget af det vigtigste, vi kan gøre. Grine!

Scapins Rævesteger er en Molieres hurtigste og sjoveste stykker. Det lægger sig i halen af Commdia Del Arten, som Molière selv voksede op med. Den form tager udgangspunkt i improvisatoriske greb og har en enkel historie med oftest meget enfoldige og sjove karakterer!  På Slotsgården er vi klar på at lave noget der går hurtigt, som er ekstra vildt og som kan overraske vores publikum. Derfor har vi valgt at spille Scapins Rævestreger.

Teateret Slotsgården under en forestilling i Odense | Foto Presse

Hvad kan publikum forvente?

– Det er simpelthen det bedste spørgsmål at få, fordi det er så dejligt at svare på. Folk kan virkelig forvente sig at få en overraskende og meget livlig teateroplevelse. Det er sjovt, det vi laver. Det er fandenivoldsk, skævt, inkluderende, overraskende, grænseoverskridende, hjerteligt og så er det frem for alt, et ungt ambitiøst hold skuespillere, som spiller som var det liv og død. Molières karakterer kæmper med næb og klør for at løse deres problemer, så det gør skuespillerne også.

Jeg synes, du skal kombinere din tur i teatret på KUNSTEN med lidt mad inden forestillingen fra Kunstens fine Cafe Aalto og derefter sætte dig til rette i Alvar Aaltos amfiteater og nyde halvanden times moderne og hæsblæsende super sjovt teater skrevet af måske den største komediedigter, leveret af et sejt hold sjove skuespillere.

Opsætningen af Scapins Rævestreger på KUNSTEN er et samarbejde mellem Teatret Slotsgården, Aalborg Teater og KUNSTEN. Stykket kan ses d. 25. – 29. juli 2018 på Kunstens Amfiscene. Se mere på aalborgteater.dk. Læs mere om Teater Slotgården på www.teatretslotsgaarden.dk