Kattegys på teateret

Tekst Christina Svendsen | Foto Jonas Svenstrup Hansen & Christina Svendsen

Shakespeare er ikke den eneste store forfatter, der i øjeblikket huserer på Aalborg Teater. Edgar Allen Poe er også på et kort visit i form af forestillingen Den Sorte Kat, der havde premiere i går. Før premieren tog APPETIZE en snak med skuespiller Niels Anders Manley, der spiller hovedrollen

img_0912Edgar Allan Poe er en af de bedste forfattere til at skildre den uhygge, der kommer snigende under gulvbrædderne. Han er især berømt for sine noveller, fx The tell-tale heart. Dette stykke er dramatiseringen af en anden novelle, der hedder Den Sorte Kat, der her er bearbejdet af dramatiker Julie Glargaard.

– Han er jo den klassiske gyserforfatter, og har skrevet rigtig meget. Denne novelle bliver normalt sat i den kategori, som man kalder hans ’skyld og skam’-noveller, fordi de handler meget om at håndtere en skyld eller skam over noget hovedpersonen har gjort. Hvordan bærer man på den. Det er samme kategori som novellen The Tell-tale Heart, og de to er meget ens bygget op, med en jeg-fortæller, der fortæller uimodsagt om en hændelse, hvor man måske først, som læser, har sympati, men langsomt finder ud af at der er noget helt galt, fortæller Anders.

Blanding af musik og teater

Anders faldt over forfatteren ved en tilfældighed på en bogcafé, da han lige var startet på skuespillerskolen. Det var dog kærlighed ved første blik, så det tog ham ikke lang tid at beslutte, at netop Poe, skulle være en del af hans afgangsforestilling sidste år. Den er lavet i samarbejde med cellist Benedikte Borum Poulsen, der også stod og manglede et projekt til hendes afgangseksamen fra Jysk Musikkonservatorium. Det satte nogle interessante benspænd, for de skulle hver især gerne have lige meget plads, så derfor spiller musikken, der er komponeret af Niels Søren Hansen, en lige så stor rolle som monologen. På den måde bliver det en slags monologisk dialog, fordi de to bliver nødt til at spille op af hinanden.

En sjælden gyser

Scenografien er lavet af Kasper Hansen, og er bygget op af et bestemt maleri fra en spanske kunstmaler, Santiago Ydánez, der, i sine malerier, ofte blander det smukke og forhøjede med det abstrakte og ulækre.

Men hvad kan publikum forvente?

– Jeg vil helst ikke give for meget væk, men de kan forvente en intim teateroplevelse, fordi det er tæt på. Selv om det er en intim oplevelse, så er det et stort univers, for det er en forestilling der fylder meget på lidt plads, fortæller Anders med et skævt smil.

– Det er jo en uhyggelig forestilling, en gyser, og det ser man ikke så tit på teaterscenen. Det er nok en genre, der på en måde hører filmen til.

Spiller mod type

Anders spurgte selv Aalborg Teater, om de havde lyst til at have stykket på programmet, og det ville de heldigvis gerne. Det gav også ham mulighed for at spille en helt anden rolle end han normalt gør på scenen. Han har blandt spillet Villads i Villads fra Valby og Tvebak i Brødrene Løvehjerte, og hans udstråling er måske også mere uskyldig og drenget end psykotisk massemorder, når man sidder overfor for ham.

Han er glad for selv at have medbestemmelse til tider, for han ville måske ikke være førstevalget, hvis teateret havde valgt at tage en forestilling som den ind selv. Derfor har Anders og to medstuderende stiftet en teaterforening, så de også kan få lov til at arbejde med de stykker, som andre måske ikke ville have tænkt dem i. I Den Sorte Kat kommer han i hvert fald til at spille i mod type, og håber at kunne overraske nogle publikummer, der måske har set ham i nogle af de tidligere stykker.

Den Sorte Kat spiller på Aalborg Teater i aften og lørdag, og du kan se meget mere om stykket her