Den personlige betjening

tekst marIa TVErgaarD-JakObSEN | foto JOHNy krISTENSEN | advertorial

Tirsdag den 8. november kl. 10.00 havde jeg en aftale med Lars Bloch Briller i Vejgaard. Jeg havde glædet mig meget til at møde hele familien, da jeg synes, at Lars Bloch Briller er en spændende forretning. Efterhånden har de udvidet til fire butikker og er virkelig blevet til et familieforetagende. Så jeg glæder mig selvfølgelig til at møde familien, for hvordan er det egentlig at arbejde sammen med sin nærmeste familie – og hvordan startede forretningen op i sin tid?

Lars Bloch Briller startede den 18. maj 1990 i Vejgaard, skråt over for den nuværende forretning, i en gammel købmandsforretnings lagerlokale.

– Jeg havde drømmen om at blive selvstændig, så jeg tog springet og startede forretningen, forklarer Lars.

Det første år stod Lars alene, men allerede et år efter fik han en ansat, og i dag tæller butikken i Vejgaard seks ansatte. Efter syv år blev pladsen for trang, med kun 38 kvadratmeter, og forretningen flyttede til de nuværende lokaler på hovedgaden i Vejgaard. Udover butikken i Vejgaard tæller Lars Bloch Briller en butik i Nibe, hvor det i dag er Jesper Bloch, Lars’ søn, der er ansvarlig, og i forretningen i Aabybro kan man møde Jespers kone, Malene. Derudover tæller Lars Bloch en forretning i Hobro, hvor det er to piger, der står for den daglige drift, hvor den ene i sin tid er udlært af Lars.

Det nære forhold

Lige meget hvilken af de fire forretninger man befinder sig i, er det den samme filosofi, man som kunde møder. Det er den personlige kontakt, der er vigtig.

– Folk gider ikke fortælle deres historie flere gange. Hvis de f.eks. har været igennem et sygdomsforløb, er det vigtigt, at vi kender til historien, så vi kan hjælpe og give dem den bedst mulige betjening, forklarer Malene.

Den personlige kontakt til kunderne er noget, der har været kendetegnet ved Lars Bloch Briller lige fra begyndelsen.

– Hos os har vi det, der hedder en brilleaftale, hvilket er noget, vi altid har haft. Den går kort sagt ud på, at kunden giver et fast beløb om måneden, uden renter eller gebyr, i stedet for at købe brillerne med det samme. For 27 år siden var PBS ikke noget man brugte, så der kom folk selv ind og betalte hver måned, hvilket gav en stor form for nærhed til kunderne, fortæller Lars, og Malene fortsætter;

– Ja og i dag gør mange det faktisk stadigvæk, og det er jo så hyggeligt. Så får vi lige en snak, hvilket også gør, at vi virkelig har en relation til vores kunder.

– Den nære relation er også vigtig, når vi skal betjene vores kunder, forklarer Jesper. Når man kender folk, er det nemmere at finde lige præcis den brille, der passer til dem og deres personlighed – og både Malene og Lars nikker genkendende.

– Men det er samtidig også vigtigt, at vi formår at skubbe kunden ud i noget, de måske ikke lige havde tænkt, så de får set på en brille, som de ikke selv havde forestillet sig. Hvis kunden for eksempel vælger at låne fire par briller med hjem, så er det vores opgave, at vi ikke giver kunden fire næsten ens par med hjem. Der skal i hvert fald være en, der skiller sig ud, så kunden har det bedste grundlag at vælge ud fra, fortæller Malene.

– Kunden er vores visitkort på gaden, så det er virkelig vigtigt, at vi formår at guide kunden i den rigtige retning, siger Lars.

Et familieforetagende

Egentlig lå det ikke i kortene, at Jesper skulle være optiker, men det blev alligevel til drømmen, og Jesper gik i lære i Hjørring i den samme kæde, hvor Malene i sin tid er udlært.

– Jeg er egentlig udlært i Aalborg, men jeg kom så til Hjørring, hvor Jesper stod i lære, og sådan lærte vi hinanden at kende, fortæller Malene. I dag er de gift og har to børn og bor i Biersted. I september 2016 overtog Malene og Jesper forretningen i Aabybro, så et form for generationsskifte er ved at ske i Lars Bloch Briller, og Malene og Jesper kommer løbende mere ind over. Når man besøger forretningen i Aabybro, er det derfor altid Malene eller Jesper, man som kunde vil møde.

– Det kan måske gøre det lettere for kunden at komme ind, da de kender os eller i hvert fald har set os før, da vi jo selv bor i lokalområdet, forklarer Jesper.

Når man taler med Lars, Jesper og Malene, er det tydeligt, at de virkelig brænder for deres fag og sætter en ære i, at man som kunde får en unik og rigtig god oplevelse, hver gang man kommer ind i en af deres butikker. Men hvordan er det mon egentlig at arbejde sammen som familie?

– Vi ender jo nok altid med at snakke forretning, når vi er sammen i fritiden også. Det er jo så stor en del af os, og det fylder bare meget, forklarer Malene. Men når Jesper og jeg er hjemme, forsøger vi virkelig at slippe det lidt. Det er derfor godt, at vi ikke står i den samme forretning hver dag, for så kan det godt være, at vi snakker briller, når vi kommer hjem, men så er det i det mindste to forskellige butikker, vi snakker om, og Jesper fortsætter. Det tror jeg også er vigtigt for vores privatliv, at vi oplever noget forskelligt i løbet af dagen.

– Men det kan selvfølgelig ikke undgås, at der lige vil være nogle ting, vi skal drøfte, når vi er sammen, når vi er i forskellige butikker, men derfor skal vi selvfølgelig stadigvæk huske, at vi også er en privat familie, der også skal snakke om noget andet, siger Malene.

Men de er alle tre enige om, at det også er et privilegium at arbejde sammen med sin nærmeste familie. Det gør, at det også kan være lidt nemmere at forene familielivet, og Lars fortæller stolt.

– Jeg har jo blandt andet fået den ære at hente mine børnebørn hver anden fredag, så det er jo fantastisk at få lov til at have dem lidt alene der.

– Det kører bare på en rigtig fin måde. Vi er super gode til at bruge hinanden, og så har vi jo også den fordel, at vi kan træde til i de forskellige butikker, hvis der skulle være noget sygdom, så vores kunder stadigvæk får den nære personlige betjening, som vi rigtig gerne vil kunne tilbyde hver eneste gang, forklarer Malene.

Fremtiden for butikkerne

Med fire forretninger er der nok at se til, og drømmen er derfor heller ikke flere butikker lige nu, men derimod en optimering af de fire eksisterende, så de også i fremtiden kan tilbyde deres kunder den bedst mulige service med de nyeste teknikker. Den første butik der står for tur, er Vejgaard-forretningen.

– Vi har pladsen til at udbygge lidt, og der er kommet nogle nye måleteknikker, som vi gerne vil være med på, og så har vi også snakket om muligheden for evt. at få en øjenlæge tilknyttet, fortæller Lars. Det er vigtigt, at vi sikrer os, at vores fire butikker har det bedste og nyeste udstyr, så vi kan være med i alt det nye, der sker inden for vores branche. Derfor tager vi også på messe et par gange om året, da det er vigtigt, at vi kommer ud og ser, hvad der sker, så vi kan tilbyde vores kunder det bedste. Derudover er det vigtigt for Lars Bloch Briller at bibeholde den personlige kontakt.

– Vi kan ikke være flere steder, så derfor er det bedre at fokusere på de butikker, som vi har nu. For os handler det også om, at den ekspedient vores kunder møder i dag også skal være den samme igen om 14 dage, forklarer Jesper.

Det er tydeligt, at et besøg hos Lars Bloch Briller ikke bare er et besøg hos en hvilken som helst optiker. Her bliver der sat en ære i at give kunderne en oplevelse ud over det sædvanlige.

– Vi er familieoptikeren. Vi har par, der kommer ind, som har fået briller hos os i mange år, og nu har de måske et barn, der skal have briller – og der har vi et stort udvalg af briller til børn, fortæller Lars.

– Personligt vil jeg sige, at jeg er den samme optiker, lige meget hvilken butik jeg er i, men her er forskellen det familierelaterede, fortæller Malene. Vi skal ikke betragtes som en butik, selvfølgelig vil vi gerne sælge en vare, men for os handler det om at få en god og ærlig dialog med kunden, så de har lyst til at komme igen. Vi er ikke en kæde på den måde, så der er ingen, der står og river i os med røde tal. Derfor har vi mulighed for at gøre det mere på vores måde, hvilket gavner både os og kunderne i den sidste ende.